Betende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eritica
    • October 2005
    • 11

    Betende

    Har skaffat mina första fiskar. Har ett 25 liter 8 kantit med sjösten och två växter vet ej namn men är ca 25 cm med stora blad och en trsssel växt. Tre svärdbärare och 5 guldbarber.

    Nu till frågorna en av honorna (svärd) är troligtvis gravid el vad de het på fisk språk men hon simmar upp och ned i ett vist hörn ibland. Vad kan det vara?, dom andra två följer med i bland.

    Hur ser det ut när två svärd bärare leker, leker de före att de pararsig?. Kan jag skaffa mig några fler fiskar som algätare eller någon anna fisk?

    Tack på förhand

    eritica
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Det för litet karl för dina fiskar, kolla på artbeskrivningarna.
    Guldbarber behöver 100 liter, svärdbärare 60 liter.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • PeterFag
      • August 2005
      • 200

      #3
      På 25 liter anser jag att du defenitivt inte skall skaffa fler fiskar.

      De minsta malarna bör ha minst 80 liter iaf.
      Svärdbärare likså. Guldbarb likaså.
      Jag hoppas det var felskrivning och att det är 125L du har.

      Angående beteende.
      Det är normalt att de simmar upp och ner för rutorna ibland. Oftats i högre grad när de är gravida enligt vad jag noterat i mitt akvarie.
      När det närmar sig mer tiden för födsel vill de gömma sig någonstans och trycka tills det är klart.

      De föder mellan 25-50 yngel med 24-30 dagars mellanrum.

      OM det inte var felskrivning med 25L. Skaffa ett större akvarie, du kommer att få större problem än du har idag i det akvarie du har. Eller byt fiskarna till några mindre tetror eller liknande.

      Det är ett ärligt och uppriktigt menat råd. 25L fungerar inte med de fiskarna. Tanken med dessa små akvarier är för t.ex kampfiskhanar eller yngel som inte kräver så mycket utrymme.

      Svärbärare blir 16cm
      Guldbarb blir 10cm.
      3*16=48 minimum 48L bara för dessa
      3*10=30 minimum 30L bara för dessa
      Summa 78L som minumum.

      Arterna behöver också utrymme för att simma. Specielt guldbarben som kräver stora fria simytor förutom växterna.
      Minimum 90-125L för de fiskarna.

      Absolut inte en enda firre till i ditt kar, om det är 25L.
      Senast redigerad av PeterFag; 12 October 2005, 12:58.

      Kommentar

      • eritica
        • October 2005
        • 11

        #4
        Men varför rekomenderade de på zoo affären de här fiskarna då jag berättade att jag hade ett 25 liter

        Kommentar

        • eritica
          • October 2005
          • 11

          #5
          Svärbärare blir 16cm
          Guldbarb blir 10cm.
          3*16=48 minimum 48L bara för dessa
          3*10=30 minimum 30L bara för dessa
          Summa 78L som minumum.

          Är dett någon tapell som man kan gå efter?

          Kommentar

          • PeterFag
            • August 2005
            • 200

            #6
            Ursprungligen postat av eritica
            Svärbärare blir 16cm
            Guldbarb blir 10cm.
            3*16=48 minimum 48L bara för dessa
            3*10=30 minimum 30L bara för dessa
            Summa 78L som minumum.

            Är dett någon tapell som man kan gå efter?
            Ja och nej. Det är en generell regel som säger att du får bara ha 1 centimeter fisk per 1 liter vatten. Då skall man räkna fiskarnas vuxna storlek. Regeln finns presenterad här på denna hemsida.

            Regeln är till för att de fiskar man har skall må bra.
            Om man inte följer det rådet så kommer också vattnet i akvariet att bli giftigt och syrefattigt med tiden och fiskarna dör. Dessutom mår inte fiskarna så bra rent psykist att vara instängda på så liten yta och kan på grund av stress utveckla andra sjukdommar.

            Visst kan man byta vatten ofta och ha kraftiga filter, men akvariet är för litet och du kommer hinna få gift så snabbt att du antagligen inte hinner göra mer än konstatera att fiskarna är sjuka.

            Här kan du läsa om svärdbärare http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=37
            Här kan du läsa om guldbarb http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=207
            Bilden på de länkarna kanske inte är 100% lika som dina fiskar, men det är samma fisk.
            Där står det om hur stort akvarie de kräver.


            Ursprungligen postat av eritica
            Men varför rekomenderade de på zoo affären de här fiskarna då jag berättade att jag hade ett 25 liter
            Många gånger kan man bara konstatera att zoo affärerna bara vill sälja och inte bryr sig om hur det går sedan.

            OM en zoo personal rekomenderat detta till en 25 liters akvarium. Då har du tyvärr blivit lurad. Möjligt är också att de kanske missuppfattade dig och trodde du sade 125 liter.
            Jag vet inte om det var samma person som sålde ett akvarie till dig.
            Senast redigerad av PeterFag; 12 October 2005, 13:56.

            Kommentar

            Arbetssätt...