sjuka chokladciklider :-(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sydamerikanen
    • September 2005
    • 2

    sjuka chokladciklider :-(

    Jag är ny här och har precis återupplivat ett ungdomsintresse - Ciklider! ;-)

    Jag har varit extremt intresserad av just sydamerikanska ciklider i åldern 8-16 år och haft alla möjliga cichlasoma, aquidens, skalarer, etc för länge sedan.

    Övertog för 3 veckor sedan min brors 375-liters med 3 mycket fina choklader i 19-20 cm + trevliga gebbicepsmalar och några mindre nyckelhålare. Eftersom jag aldrig haft speciellt mycket växter, så tänkte jag att då chokladerna och altumskalarer (tänker inskaffa helst vildfångade stora sådana snarast) ej äter växter, skapa ett växtakvarium med sydamerikatoner och rötter. Gjorde just detta nyligen och glömde att mäta nitrathalten i karet och planterade direkt. Fiskarna fick efter en vecka en vitaktig mjölkig yta på kroppen och började klia sig mot grus och trädrötter. Jag blev skitskraj och överumplad!

    Ringde fackhandeln som utgjordes av Ciklid hobby i s.sandby, Skåne, som rekommenderade att jag skulle köpa esha 2000, höja tempen till 30 grader och kasta i 2dl havssalt per 100 L. Fiskarna har blivit bättre efter en 3-dagarskur, men får nu även "spatt" och rycker till och simmar in i saker emellanåt. Läste lite på denna sida på nätet om sjukdomar, där de verkade vara "grumling" - en parasit. På bruksanvisningen till esha 2000 låter det mer som protozoan parasiter, vilket denna medicin skulle klara! Jag har ringt på nytt och då sade till mig att byta vattnet igen om två dagar, starta om hela processen, men man blir ju orolig när ena hanen börjar andas häftigare trots att jag har två pumpar per 1000 L/h nära vattenytan som syretillförsel!!! Har parasiterna angripit gälarna eller? Nitrathalten har varit hög, men är påväg ned och nitrit är låg runt 1mg/L. Jag tror att det är gödning, algblommning och kanske rötterna som bidragit till den dåliga vattenkvaliteten. Det enda jag missade var att höja till 30grader i akvariet de 2 första dagarna av medicineringen. Vattnet är ej riktigt rent än, så imorgon tänkte jag byta hälften och påbörja 2:a medicineringen. Har införskaffat ett ytterfilter med tre kasseter och tänker kombinera torv, grovmaskig filermatta och aquavitals kiselalkaliska biostenar, men väntar tills sjukdomarna avtar... Eller ska jag starta det även om jag medicinerar och hoppas på att bakterierna kommer igång och kan både bryta ned nitrat och ännu värre kommande nitrit samt matrester?

    Tacksam för snabbt svar eller idéer runt vilka åtgärder jag ska vidta. Jag bor centralt i Malmö och har någon vägarna förbi som kan hjälpa mig är jag väldigt tacksam.

    /F
    "Choklader som ej dansar samba direkt"
    Senast redigerad av sydamerikanen; 26 September 2005, 12:44.
  • sydamerikanen
    • September 2005
    • 2

    #2
    Nu dansar de samba. Lite väl aggressiv kanske...

    Ingen aktivitet här inte eller så var min fråga ej intressant. Chokladerna i alla fall repat sig ordentligt nu från protozoan i gälarna samt svamp. ESHA 2000 fick bukt på detta i takt med att nitrithalten sjönk i karet efter 3 veckor. Mycket ångest!

    Jag har nu förstått att överfodring och avföring som varit boven i dramat och ej övergödning av akvariet. Nitrithalt på 1mg/L är även den dödlig genom att att kolet i ammonium och CO2 binder en massa syre och kväver fisken. Har jobbat ned mig till 0.3 mg/L och ska ned till 0 givetvis, men det mår redan betydligt bättre.

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      ESHA 2000 är det många som berömt, det medlet har utfört en del "mirakel".

      Det viktigaste när man startar upp ett akvarium är att man har Nitrivec tillgängligt. Nitrivec är en startkultur för de nyttiga bakterierna, och jag har med egna ögon sett nitrithalter väsentligt högre än dina, försvinna nästan helt på 24 timmar när Nitrivec tillsatts. (En halveringstid på 4-6 timmar är rätt normalt med ett innerfilter i "rätt" storlek).

      Har man då mindre fiskar än dina, så brukar de inte överleva det eller de efterkommande komplikationerna i form av allsköns sjukdomar.

      Välkommen till akvariehobbyn!

      Kommentar

      Arbetssätt...