missade en dag i medicineringen....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    missade en dag i medicineringen....

    Jag medicinerade med bacopur, sen var det en dags uppehåll mitt i allt, men så igår när det var sista dagen så glömde jag att medicinera! ska jag hälla i den dosen idag istället så det har blivit två dags uppehåll istället för ett, eller ska jag strunta i det helt?
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • PeterFag
    • August 2005
    • 200

    #2
    Jag skulle gjort som vi människor gör med penecilin. Ta det ändå. Det är värre att inte ta hela kuren.

    Medicinen du hade i sist finns i akvariet men i svagare form. Stärk den med det sista.

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      jo precis. min andre molly hade ju ett sår som nu har läkt ihop så det kan ju vara extra bra då att ge den sista dosen. men jag undrar om det kan finnas kvar sjukdom i mitt akvarium nu även fast jag medicinerat? använde ju först mycopur sen bacopur efter det. Eller ligger det kvar någonstans och pyr? Jag vet man inte ska sakffa nya firrar när man har sjukdom, men när vem man när man kan skaffa fler fiskar då?
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • PeterFag
        • August 2005
        • 200

        #4
        Svårt att säga om sjukdomen är borta.

        Vissa bakterier tar inte medicin på. Det enda du kan göra är:

        Vänta i typ två veckor och håll koll på fiskarna. Om sjukdom inte kommer tillbaks, då kan du prova at släppa i några nya fiskar. Helst bara ett par stycken, du förstår säkert varför.

        Du skall också veta att vissa mediciner också kan döda de bra bakterierna, vilket innbär att du riskerar Amoniak och nitrit toppar nu. Håll koll med teststickorna så du ser vad som händer.
        Om nitrit sticker upåt. Byt 20-30% vatten och fyll på med Nitirvec så du får tilbaks bakteriekulturen.

        Jag vet att efter vissa medicineringar skall man filtrera med "aktivt kol" några dagar efter medicineringen för att rena ut vattnet. Men troligtvis behöver du inte det. Det står i medicinförpackingen om det finns sådana behov.

        Kommentar

        Arbetssätt...