Blir så jäkla trött på detta, vad händer egentligen??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

Hej Trollet.
    Test pinnar kostar väl runt en 120-140spänn en flaska pH 60 och en flaska Nitrit 60-80 du kör ju inte direkt ngt växtkar och de andra värdena lär du ju inte kunna styra ändå på ett stabilt sätt så pH och Nitrit är de viktigaste och då hamnar du i stor på samma pris som stickor men de är mer exakta, och om man nu har problem med just konstiga saker på sina fiskar blir man tvungen att mediciner alternativ avliva och handla nya men besvären kanske återkommer om du inte finner lösning på det hela.
    Det låter som dina fiskar har fått ngn typ av svamp el. röta om det nu ser ut som om du förklara det.
    Och som jag sa läs i i seras så står det där vilken medesin du behöver, i viklet fall som helst får du nog köpa ny medecin eller låta dem dö då, jag ser inte det som alternativ, men vill du inte köpa rätt medecin så får det ju bli som det blir(men jag hade inte andvänt hostmedecin till en bruten arm)
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

Kommentar

• peterhaack
      • November 2004
      • 1752

Sera Mycopur

Ett preparat mot svampangrepp på akvariefiskar. Preparatet har även inverkan vid angrepp av hud- och gälparasiter. vattenbyte skall göras efter behandling.

OBS INTE TILL RÖTA då skall det vara bactopur

Kommentar

• trollet85
        • January 2005
        • 667

gälparasiter låter som något som liknar det som hänt med mina fiskar. men det är väl röta som ni säger... de kan väl kanske vara många olika saker som drabbar deras gälar.

Ja ni säger så många olika saker så ursäkta mig men, ni behöver inte låta "uppläxande" när ni säger att det och det är bättre. Det är en del som sagt att stickor kan vara bättre för nybörjare då man håller koll på alla värdena. En mer erfaren kanske har lite bättre koll på vissa ämnen och bara behöver tester till dom allvarligaste. Så missvisande är inte stickor att man inte ser skillnad på bra eller dåligt. Mina värden på PH och KH är en aningen mot det höga hållet det har jag redan sett. Men jag gjorde stort vattenbyte idag och tänkte det skulle lindra lite. Sen så kanske det inte är så roligt för en nybörjare att lägga ut flera hundra på grejer som den inte ens vet vad det är bra för. Som sagt så säger många olika här och som nybörjare är man ganska objektiv eller vad det kallas. Hör sig för på flera ställen och kan man komma undan på billigare vis så gör man ju det, så fungerar nog de flesta. Än så länge är jag nöjd med stickorna, dom har inte vart dåliga. Det handlar mer om att jag behöver göra något åt värdena och som denna diskutionen handlar om, att försöka få reda på vad det är med mina fiskar! Men jag får väl se om jag hittar medicin för röta imorgon om det nu är den sjukdomen.. ska kolla vidare lite.
        63L med salamandrar
        Mina älskade persers Viola och Velvet

Kommentar

• trollet85
          • January 2005
          • 667

på mollyn som jag har problem med så ser det ut att vara ett ganska tjockt lager vitt "ludd" eller ett lager vitt innuti sidogälarna iaf. detta är röta alltså? inte svamp eller så... för den har ingenting på munnen och det bruka dom kanske få ifall dom har svamp? läste om det där med gälarna, det är så att dom fräter sönder pga nitrit eller förhögt PH. kanske är det då?

sen gungar den lite medan den står stilla i vattnet. den ser ut som när den simmar framåt, vaggar lite för att ta sig fram. men nu gör den så när den är stilla. vilket ser lite kontigt ut och så brukar dom väl inte direkt göra?
          63L med salamandrar

Kommentar

• peterhaack
            • November 2004
            • 1752

Hej trollet gör så att du då tar undan den fisken i ett kärl eller liknande och för sök ge den mycopur saken e den att du behöver enn luft pump så den får rörelse i vattnen annars så e den död imorgon det vita på fisken är nog svamp nu när du lägger upp det så och gälarna e angripna så prova med mycopur till den eller prova med det i hela karet men du måste ha bra genomluftning av karet då det är så litet så en luft pump e att fördra...
            Jag försöker inte läxa upp dig men vi ger dig tips och du maler på med samma sak ehla tiden vi ger dig mer tips och du fortsätter vi vill hjälpa och gör det så gott vi kan (hoppas jag) men du fick det bästa med sera handbok där står det mest akuta sen babblar du på om mycopur ja men testa det då om det är vad du tror det är.
            Du kommer med en sak att det är vit hinna osv samt att fiskar er uta typ frätas upp låter då mer som röta och ja du kan ha röta och svamp samtidigt och de är på sikt dödliga men rötan dödar först (oftast iaf) men prov med det du har hemma vänta int inte du kan ju läsa innan till på sera rådgivare.
            Hoppas att du inte tagit illa upp jag e inte arg eller uppläxande =O))

Kommentar

• Oscar:Markus
              • June 2005
              • 18

Det låter som att du får de här problemen gång på gång, "Trollet". Jag skulle rekommendera ett helhetsgrepp: Ta bort de fiskar du har just nu och börja om från början.

Tvätta akvariet invändigt, rensa gruset, rengör filtret och filtermassan. Fyll på med nytt vatten. Tillsätt ett uppstartspreparat (t.ex. först Sera Aquatan och sedan Nitrivec, följ instruktionerna!). Sätt igång filtret (viktigt: du har väl ett bra filter?). Ställ timern till belysningen så att det är tänt ca 12 timmar per dag (du har väl lysrör? -glödlampor kan ge dåliga effekter på akvariet). Köp ett par robusta växter vilka du planterar in. Dekorera gärna med en rot eller snygg sten. Efter en dag eller så: tillsätt 1 dl salt (grovsalt från affären duger, eller köp något dyrare från akvariehandeln om du känner för det. Runt 1,5 dl per 100 liter är en bra mängd enligt mig).

Låt det nu gå minst en vecka, gärna två. Köp sedan några robusta fiskar, t.ex. en ung Ancistrus och några guramis. Låt det gå en tid och byt omkring 30% vatten (i ditt fall två skurhinkar) varje vecka till var tionde dag. Glöm inte att tillsätta salt vid vattenbytena, enligt ovan. Mixtra inte annars med akvariet och mata snålt (en gång om dagen, inte för generöst) under tiden. Sedan är det dags att utvärdera: om inget konstigt "utifrån" har hänt så borde allt vara väl nu. Lycka till!
              Senast redigerad av Oscar:Markus; 02 September 2005, 10:07.

Kommentar

• trollet85
                • January 2005
                • 667

Har nu köpt bacopur eller vad det hette. men hon i akvarieaffären sa att jag inte ska medicinera två mediciner på en gång (har redan börjat med mycopur) så jag skulle börja med den efteråt då sa hon. bacopur var starkare sa hon så den skulle jag börja med, men som sagt har jag redan börjat med mycopur så om två dagar ska jag medicinera med bacopur så kanske såret på mollyns stjärt försvinner. för honan har väldigt stor "bortskrapad" yta.... hon sa de kunde ju vara svampt det med, men jag tycker inte det ser ut som det....

köpte även aquatan så nu kanske fiskarna blir lite mindre stressiga och lite tåligare i immunförsvaret!

tänkte höra också om sådana där vitamintillskott är bra? såg en liten burk med flytande vätska i butiken. kostade 75kr typ... lämnade den tillsvidare. kan det vara så att fiskarna saknar något i vitamin/näringsväg?
                vet inte ens om maten jag har är duglig. men det var det som följde med akvariumet så det borde ju vara något som fiskarna kan leva på...

köpte även en liten rot så att fiskarna får lite mer ställen att gömma sig på så kanske dom trivs liiiiite bättre.......

titta lite på en grej som skulle göra PH:et mindre, är det bara onödigt att köpa eller? kanske kan göra ett litet vattenbyte imorgon med? för det är det jag verkar ha problem med. PH/KH, att dom sviktar lite åt det för höga hållet...
                63L med salamandrar

Kommentar

• trollet85
                  • January 2005
                  • 667

sen en viktig sak till jag behöver veta! på mycopur flaskan står det "20 droppar eller 1 ml per 20 liter vatten"... betyder det att jag ska ha i 60droppar av medlet? eller 3 ml i mitt 63 liters kar??? tyckte bara att 60 droppar lät väldigt mycket, men det kanske är ungefär 3ml??

sen också en till grej. kan man inte ha i lite aquatan samtidigt som man medicinerar? står på aquatan flaskan att man kan ha i mediciner redan 24 timmar efteråt... vad menas med det? om jag redan håller på medicinerar, kan jag inte ha i aquatan då?

vet inte vad jag ska göra för att få mina fiskar att må bättre. verkar inte som att molly hanen reagerar så mycket på mycopur medicinen, inte heller honan som hade sår på stjärtfenan. jag kan inte medicinera med bacopur förren efter mycopur??

min äldsta koppartetra verkar väldigt stressad ibland. han är vid botten och gör massor med häftiga ryck med "vingarna" som att han är stressad och hyperventilerar lite. vad ska man göra åt detta.... kommer aquatan att göra något åt detta? lugna ner dem lite osv tänkte jag på.....
                  Senast redigerad av trollet85; 02 September 2005, 20:59.
                  63L med salamandrar

Kommentar

• trollet85
                    • January 2005
                    • 667

mollyn har trådig avföring, tunn genomskinlig. ganska tydligt att den inte är frisk än, kan jag inte börja medicinera med bacopur, det är sista dagen med mycopur idag. kan jag inte tillsätta lite aquatan också? hjälp miiiig!
                    63L med salamandrar

Kommentar

• Hasse H
                      • August 2004
                      • 2111

Glöm aquatan, det är ingen medicin och kommer inte bota dina fiskar. Kör färdigt kuren med mycopur enligt instruktionen, när det är klart gör du ett par rejäla vattenbyten under ett par dagar och kollar sen fiskarna. Ser du ingen förbättring kan du köra igång bacopuren.

Just nu kan du inte göra så mycket mer. Ta det lugnt och låt medicinen verka. Återkom med fler frågor när du ser nån förändring.
                      mvh Hasse
                      Det man inte vet, har man ingen aning om.

Kommentar

• svensdotter
                        • March 2005
                        • 247

som jag skrev i en annan tråd kan detta med mollyn bero på att licksom de flästa mollys är ifrån asien. Dessa fiskar odlas tydligen i saltvatten eller iaf rejält bräckt vatten. Deras imunförsvar tål därför inte vårat svenska vatten så bra. Dom blir nästan alltid sjuka, får krökta ryggar och dör i förtid..

vet inte vilken sjuka din har men prova att ha den i saltare vatten i fortsättningen. Fast detta lär väl inte övriga fiskar uppskatta..

Verkar ju va lite av ett lurendrejeri när dom odlar d leveandefödande på detta vis. Tydligen får dom finare färger och håller sig friskare och växer snabbare i detta saltvatten där de odlas. Sedan kommer dom hit åsså.. ja..

Dör fisken för dig så se till att köpa en europaodlad om du ska köpa ny. En del affärer påstår att alla fiskarna kommer från asien, detta är inte sant. Gå isåfall bara till nästa affär.

Vet inte något av detta säkert, det är såkallad hörsägen, då jag hört det berättas. Men har även sett skildnaden på dessa asienfödda och en hop som var från danmark. Vilken skildnad!!
                        blondin!

Kommentar

• svensdotter
                          • March 2005
                          • 247

apropå pH värdena, så kolla ditt kranvatten med pHstickan och kolla vad du kan tänkas ha för utgångspunkt. Vissa områden har väldiga svängningar åt ena elelr andra hållet. Bodde tex på ett ställe i uppsala där det var så "hårt" vatten att det va stört omöjligt att ha akvarium utan en massa pHmedel.

Har du ett hyffsat värde från startborde du ju inte behöva mixtra med sånna preparat då dessa också är ganska dyra om man inte har så mycket pengar att hosta upp..

blondin!

Kommentar

• trollet85
                            • January 2005
                            • 667

mollyhonans rygg är rak nu igen och ser normal ut men såret är ju fortfarande kvar. vet ej riktigt om det läkt något med det hade börjat ta sig över på andra sidan undertill. men kan hoppas hon håller på friskna till. mollyhanen verkar inte bättre. det där tjocka vita i sidogälarna borde ju som vara borta?

men jag vill ha svar på hur man ska medicinera mycopur. det står ju 20 droppar eller 1 ml per 20 liter. förstår inte vad dom menar! 20 droppar kan ju inte räcka till 300 liter t,ex. är det 20 droppar per 20 liter dom menar?

ska börja salta igen vid vattenbytena, kanke därför också som mina fiskar upplevts som svaga. för vad jag förstått ska salt vara rätt bra för alla fiskar då det skyddar deras slemhinnor. det var därför jag köpte aquatan, men det kanske inte spelar någon roll nu. men kanske när dom tillfrisknat att det kommer hjälpa dom.
                            63L med salamandrar

Kommentar

• Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

Stressa inte, gör som HasseH föreslår, det blir inte bättre om du hela tiden oroar dig.
                              http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• trollet85
                                • January 2005
                                • 667

vad händer om jag doserar mindre mängd än vad som var tänkt till mitt 63L akvarium. har doserat såhär nu:

dag 1 - 40 droppar
                                dag 2 - 40 droppar
                                dag 3 - 50 droppar
                                63L med salamandrar

Kommentar

Arbetssätt...