Sjukt beteende hos molly hane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonnaponny
    • August 2005
    • 12

    Sjukt beteende hos molly hane

    Har drabbats av diverese mystiska sjukdomar i mina akvarium sen starten för ca 6 månader sedan..
    Det senaste är ialf min vuxna molly hane som blir allmänt kränkt av sin flickvän o brukar få små epilepsianfall.. han har dock till allas stora förvåning överlevt men nu har han blivit allt sämre.
    Till saken;
    Han kan ligga i gruset o "sova" större delen av dagen, kan plötsligt börja skaka sig till liv o simma omkring. Verkar missa maten när han försöker äta (kass syn?) .. Och senaste dagarna verkar han ha tappat förmågan att simma rakt.. Framkroppen lixom sjunker ner o han simmar omkring framstupa. Så skakar han till, simmar vanligt, för att sedan sjunka fram igen. Vad ere för fel på han??
    Mina testar visar inte på någon förgiftning. Vad kan jag göra för o få honom o må bättre? Alla tips välkomna..

    Som ni säkert märker är jag ingen expert, detta är mitt andra - kanske tredje akvarium, så visst jag är rookie men jag bryr mig om den lille kraken
    1 molly yngel - lillskiten
    5 guppys
    6 guppy yngel - kull 1 dom svarta
    ca 20 guppy yngel - kull 2 & 3 spermier
    1 mal - Malen
  • efred
    • July 2005
    • 168

    #2
    Nu skriver du inte vilken molly det handlar om. Men handlar det om black molly så är det en av de mest inavlade arter som går att få tag på. Mycket känsliga för det mesta.

    Kommentar

    • Jonnaponny
      • August 2005
      • 12

      #3
      Ursprungligen postat av efred
      Nu skriver du inte vilken molly det handlar om. Men handlar det om black molly så är det en av de mest inavlade arter som går att få tag på. Mycket känsliga för det mesta.
      Ojdå, nej det är ingen Black molly.. Senopsmolly(?) Nåt sånt.. Gul är han!
      1 molly yngel - lillskiten
      5 guppys
      6 guppy yngel - kull 1 dom svarta
      ca 20 guppy yngel - kull 2 & 3 spermier
      1 mal - Malen

      Kommentar

      • efred
        • July 2005
        • 168

        #4
        I min värld är spenopsmolly samma art som black molly. Dock brukar namnet användas på den variant som inte är lika hårt avlad och därmed något tåligare. Men jag kanske har missat någon färgvaritant (som i så fall vore hårt framavlad)? (Läxa gärna upp mej, någon ) Dock finns det abdra mollyarter så det kan ju vara din handlare som satt fel namn.

        Kommentar

        • Jonnaponny
          • August 2005
          • 12

          #5
          Ursprungligen postat av efred
          I min värld är spenopsmolly samma art som black molly. Dock brukar namnet användas på den variant som inte är lika hårt avlad och därmed något tåligare. Men jag kanske har missat någon färgvaritant (som i så fall vore hårt framavlad)? (Läxa gärna upp mej, någon ) Dock finns det abdra mollyarter så det kan ju vara din handlare som satt fel namn.
          Men om det nu rör sig om invalen, borde inte fisken visat symptomen tidigare? Har haft honom i ett halvår nu kanske, men det är bara på senare tid han blivit dåligt. Funderar på om det kan vara stress eftersom jag inte hittar ngn sjukdom med hans symptom..
          Men det finns alltså inget jag kan göra för honom? Om det beror på inavel eller stress?
          1 molly yngel - lillskiten
          5 guppys
          6 guppy yngel - kull 1 dom svarta
          ca 20 guppy yngel - kull 2 & 3 spermier
          1 mal - Malen

          Kommentar

          • Tastyfish
            • February 2005
            • 1761

            #6
            Poecilia sphenops så heter black molly på latin i artbeskrivningen.
            Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
            Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
            Måste skaffa mig fler djur!

            Kommentar

            • efred
              • July 2005
              • 168

              #7
              Inavel kan mycket väl leda till svagheter som dyker upp efter hand.

              Kommentar

              Arbetssätt...