Vita pricksjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • diverman
    • December 2002
    • 211

    Vita pricksjukan

    Har inte haft mitt akvarie så länge men redan drabats av något som jag efter mycket i-net forskning tolkat som vita pricksjukan (3 fiskar har nu dött). Jag har varit i affären och innhandlat medikament mot detta. Nu har jag några funderingar jag skulle vilja ha klarhet i.

    1. Fiskarna får nu något slemliknande på fenorna. Är detta vanligt efter en behandling, eller är det sammetsjukan dom har. Innan behandlingen så var jag säker på att det var vita pricksjukan dom drabbats av. Det såg precis ut som bilder jag hittade på i-net om sjukan. Nu är jag osäker.

    Mvh

    Pontus

    2. Vad är orsaken till vita pricksjukan?

    3. Hur lång tid tar det innan man ser en förbättring?
  • ossism
    • April 2002
    • 513

    #2
    för kallt vatten brukar vara boven, det var det i mitt fall (har haft det en gång). jag såg en förbättring efter 2dagar.

    malar rockar.
    1200liter. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

    Kommentar

    • Kringlan
      • October 2002
      • 100

      #3
      vita prick sjukan brukar oftast orsakas av för kallt vatten i akvariet eller vid köp av fisk när man tar hem den så se till att nu särkilt få din påse med fisk insvept i tidningspapper m.m innan du åker hem...

      Jag vet inte mer om du kan ha sammetsjukan. du får helkt enkelt testa.
      GÅ till din zooaffär och köp medicin mot detta och häll i och händer det något med dina fiskar så de blir bättre så e ju problemet ur världen.

      Ha det....
      [______] 240 liters kar
      [_] 30 liters kar
      "gör inget som jag inte skulle göra"

      Kommentar

      • Kringlan
        • October 2002
        • 100

        #4
        vita prick sjukan brukar oftast orsakas av för kallt vatten i akvariet eller vid köp av fisk när man tar hem den så se till att nu särkilt få din påse med fisk insvept i tidningspapper m.m innan du åker hem...

        Jag vet inte mer om du kan ha sammetsjukan. du får helkt enkelt testa.
        GÅ till din zooaffär och köp medicin mot detta och häll i och händer det något med dina fiskar så de blir bättre så e ju problemet ur världen.

        Ha det....
        [______] 240 liters kar
        [_] 30 liters kar
        "gör inget som jag inte skulle göra"

        Kommentar

        • petruswang
          • January 2003
          • 327

          #5
          Hej Pontus,

          Svar på dina frågor utifrån mina erfarenheter:

          1. Sjukdomar kommer sällan ensam. Kombinationen vita prick följt av sammetssjukan är inte ovanlig, då den sjuka fisken är mer mottaglig för andra sjukdomar.

          2. Både vita prick och sammetssjukan uppkommer av en encellig flaggelat som livnär sig på fiskens fjäll/hud. När de "mognat" sprider de sig sedan ut i vattnet/gruset, förökar sig, för att sedan hitta nya värdfiskar. De verkar alltid finnas i vattnet/på fiskarna. Fiskar med god kondition skyddar sig med bl a slemlager.

          3. Förbättring kan ske redan 1 dag efter behandling, men kuren bör pågå enligt anvisningarna för medicinen. Viktigt är att höja temperaturen till över 26 grader. Flagellaterna har svårare att föröka sig då. Tips är att alltid ha en temperatur i akvariet på över 26 om dina fiskar tål detta. Tillsätt även salt om fiskarna tål det.

          Mina erfarenheter är att så länge fisken verkar pigg och äter finns det goda förutsättningar att kurera dem.

          Hoppas dina fiskar klarade sig.

          Kommentar

          • petruswang
            • January 2003
            • 327

            #6
            Hej Pontus,

            Svar på dina frågor utifrån mina erfarenheter:

            1. Sjukdomar kommer sällan ensam. Kombinationen vita prick följt av sammetssjukan är inte ovanlig, då den sjuka fisken är mer mottaglig för andra sjukdomar.

            2. Både vita prick och sammetssjukan uppkommer av en encellig flaggelat som livnär sig på fiskens fjäll/hud. När de "mognat" sprider de sig sedan ut i vattnet/gruset, förökar sig, för att sedan hitta nya värdfiskar. De verkar alltid finnas i vattnet/på fiskarna. Fiskar med god kondition skyddar sig med bl a slemlager.

            3. Förbättring kan ske redan 1 dag efter behandling, men kuren bör pågå enligt anvisningarna för medicinen. Viktigt är att höja temperaturen till över 26 grader. Flagellaterna har svårare att föröka sig då. Tips är att alltid ha en temperatur i akvariet på över 26 om dina fiskar tål detta. Tillsätt även salt om fiskarna tål det.

            Mina erfarenheter är att så länge fisken verkar pigg och äter finns det goda förutsättningar att kurera dem.

            Hoppas dina fiskar klarade sig.

            Kommentar

            Arbetssätt...