upptäckt två sniglar på samma dag!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    #16
    Hej igen!
    Har inte sett till några sniglar nu sedan den dagen jag skrev detta inlägget. Men som det låter på er så finns det massvis med sådana? Kan det hända att jag har fler av dom?? När jag fick mina nya växter så sköljde jag av dom, men det hjälpte tydligen inte det jag gjorde då =) Jag har vid varje vattenbyte slamsugit för att ta bort det grövsta, men jag har aldrig stött på några sniglar bland stenarna eller nån annanstans. Kan det vara tomt på dom eller finns dom nere i stenarna någon stans? + ägg?.... =S

    Dras sniglarna till gurka eller vad?
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      sniglarna är rätt bra på att gömma sej.

      många djur dras till gurka.

      sniglar många fiskar en del räkor till exempel.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Thommy
        • August 2005
        • 29

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det finns säkert fler snäckor och det är bara bra eftersom de luckrar upp sanden i akvariet.

        Risken är minimal att de skall dra in några sjukdomar - vilket jag antar är din fråga eftersom du lagt in tråden i denna avdelning.
        Jag har otroligt mycket snäckor plockar varje dag

        Kommentar

        • saxmark
          • August 2005
          • 92

          #19
          När man har levande sten i ett saltvattenakvarie så får man ofta drivor med sniglar.. Men eftersom vi oftast köper våra för renhållning och betalar en 50 spänn styck för dem så gråter man inte när det händer.. Men vad jag har lagt märket till är att de samlas på framrutan under natten när det är mörkt.. Så testa att gå fram till karet med en ficklampa i ett rum som har varit mörklagt under en period (typ 3-4 timmar). Har du tur funkar det som för mig och de har flockats längs framrutan.. Där kan de enkelt plockas med en håv eller dyligt..

          // Calle
          http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige

          Kommentar

          • trollet85
            • January 2005
            • 667

            #20
            suck... såg ännu en snigel igår. jag har inte haft några på ett halvår!! men så bara under två veckor så dyker det helt plötsligt upp tre.....vill inte ha dom där äckliga kräken =(
            63L med salamandrar
            Mina älskade persers Viola och Velvet

            Kommentar

            • aqua J
              • March 2005
              • 275

              #21
              Jag kan bara "trösta" dig med att du säkert har mååånga fler än tre!
              Jag har ett kar med både Botior och Kulfiskar, har aldrig sett en snäcka och trodde de var uppätna, tills en dag.... Gick ut i köket (där karet står) efter att lampan varit släckt ett bra tag och öppnade kylskåpsdörren, slänger av en slump en blick mot fiskarna och va fasen får jag se?! Säkert hundra stora och små snäckor på rutan, i mossan, på botten, ja överallt! Tydligen orkar inte mina lata Botior äta på natten...? Så de finns där snäckorna, även om du inte ser dem, men som många redan sagt så gör de nytta och är inget att grubbla för mycket över.






              Kommentar

              • trollet85
                • January 2005
                • 667

                #22
                Ursprungligen postat av aqua J
                Jag kan bara "trösta" dig med att du säkert har mååånga fler än tre!
                Jag har ett kar med både Botior och Kulfiskar, har aldrig sett en snäcka och trodde de var uppätna, tills en dag.... Gick ut i köket (där karet står) efter att lampan varit släckt ett bra tag och öppnade kylskåpsdörren, slänger av en slump en blick mot fiskarna och va fasen får jag se?! Säkert hundra stora och små snäckor på rutan, i mossan, på botten, ja överallt! Tydligen orkar inte mina lata Botior äta på natten...? Så de finns där snäckorna, även om du inte ser dem, men som många redan sagt så gör de nytta och är inget att grubbla för mycket över.
                uuuuäääääääää!! vad äckligt =(((
                Men äter mina fiskar någon av sniglarna tro? har läst att bara malen äter dom. sniglarna jag såg igår var bebissniglar. genomskinliga typ. dom andra har vart ganska stora. Vad gör dom för nytta då? Önskar att dom inte alls fanns ^^ dom är äckliga och är inte fina när dom sitter på växter och på rutan. Dom ser ut som någon sorts parasit eller någe. Ta ju bort dom när jag ser någon, men endå. Stör mig att jag vet det säkert är massvis av dom kvar. Jag brukar slamsuga en gång i veckan i botten för att få bort massa skrot och skit och då kan jag ju hoppas att många av deras ägg och bebissniglar har följt med så kanske jag underhåller bort dom lite grann iaf!
                63L med salamandrar
                Mina älskade persers Viola och Velvet

                Kommentar

                • trollet85
                  • January 2005
                  • 667

                  #23
                  som nämnt tidigare så har jag inte haft problem. men idag när jag gjorde litet vattenbyte så tror ja att jag plockade upp 2-3 bebissniglar till............. det är nog kört för min del =S varför dyker dom upp nu så snabbt? visst att jag köpte nya växter för 1-3 månader sedan, men jag sköljde av dom innan jag hade i dom i akvariumet. kom dom med endå alltså? eller vart kommer dom ifrån. för dom kan inte ha vart med sedan akvariumet startade då jag inte sett en endaste på ett halvår typ... 1-2 i början bara. borde ju liksom sett någon gång under denna långa tiden om de funnits där.
                  63L med salamandrar
                  Mina älskade persers Viola och Velvet

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #24
                    Det är ju skilnad på snäckor och snäckor. Jag skulle gissa på att jag har konstant runt en 300-500 snäckor av olika storlek (upp till en, en och en halv cm ungf.) i mitt 450 kar.
                    Det fina är att dom alla håller till i sanden och endast döda tomma skal lägger sig uppe på. Där nere får dom gärna vara för där gör dom bara nytta.

                    Kan ju säga att jag blev lite förvånad när jag upptäckte hur många det igentligen är. Det var i samband med en flytt när jag hade all sand i hinkar. Då kom alla snäckorna upp till ytan. Då såg man hur många det var.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Mjonr1
                      • April 2003
                      • 63

                      #25
                      Botior är annars ett bra tips (om man tycker om de fiskarna) - min erfarenhet är i alla fall att de är mästare på att äta sniglar. Både prakt och pakistanbotia.

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #26
                        Ursprungligen postat av Mjonr1
                        Botior är annars ett bra tips (om man tycker om de fiskarna) - min erfarenhet är i alla fall att de är mästare på att äta sniglar. Både prakt och pakistanbotia.
                        guldbarber.
                        polarn hade en gång ett 540kar med sniglar i.
                        nu har han ett 540kar med guldbarber och inte en enda snigel.
                        dom enda som finns lever i ytterfiltret.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • trollet85
                          • January 2005
                          • 667

                          #27
                          vill gärna veta vad sniglarna gör för nytta som ni tidigare nämnt?
                          63L med salamandrar
                          Mina älskade persers Viola och Velvet

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #28
                            Ursprungligen postat av trollet85
                            vill gärna veta vad sniglarna gör för nytta som ni tidigare nämnt?
                            Dom hjälper till att bryta ner organiskt material, så som döda växtdelar och fiskavföring, som i förlängningen tex kan tas upp i form av näring till växterna.
                            Snäckorna räcker inte, utan bakterier är en stor del i det hela också, men snäckorna hjälper till.

                            Måste bara....
                            Snäckor = sånna med skal
                            Sniglar = sånna utan skal
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • trollet85
                              • January 2005
                              • 667

                              #29
                              okej..även om dom nu gör lite nytta så tycker jag inte alls om att ha dom där =\ finns ju medel för att förinta dom, men det får vänta. tänkte höra om dom äter någon typ av alg också? hade problem med mörka alger på glaset förr, satt ganska ordentligt så man fick gnida bort. men nu har det upphört för några veckor sedan. kan dom ha "städat" upp det?

                              Hm. finns det kryp utan skal också som befinner sig i karet??? =S men dom ser ju ut som sniglar, sådana som kryper runt på marken har ju skal också.
                              63L med salamandrar
                              Mina älskade persers Viola och Velvet

                              Kommentar

                              • heeke
                                • April 2003
                                • 5033

                                #30
                                Sånna med skal är snäckor, även på land. Dom utan är sniglar. Om det finns vattenlevande sniglar vet jag dock inte.
                                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...