Sjuka platysar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Sjuka platysar

    Ända sedan i våras har olika platy blivit dåliga. De börjar med att dra sig undan, blir smala, lite bleka och sedan väldigt smala och lite böjda i kroppen. Med jämna mellanrum har en platy sedan trillat av pinn eller avlivats. Det kan vara den 5:e av ca 8 nu som är dålig och nu ser endast 2 st riktigt friska ut. Ynglen verkar må bra. Jag har provat att separera de krassliga och tillsatt salt i vattnet, men inte heller det har hjälpt.

    Vad kan det vara för fel? Jag byter ca 40% vatten varje vecka och matar två gånger om dagen, räkmix en gång i veckan och grönsaker åt malarna.

    Hjälp!
  • Geezer
    • October 2003
    • 166

    #2
    Ursprungligen postat av Fisktjejen
    Ända sedan i våras har olika platy blivit dåliga. De börjar med att dra sig undan, blir smala, lite bleka och sedan väldigt smala och lite böjda i kroppen. Med jämna mellanrum har en platy sedan trillat av pinn eller avlivats. Det kan vara den 5:e av ca 8 nu som är dålig och nu ser endast 2 st riktigt friska ut. Ynglen verkar må bra. Jag har provat att separera de krassliga och tillsatt salt i vattnet, men inte heller det har hjälpt.

    Vad kan det vara för fel? Jag byter ca 40% vatten varje vecka och matar två gånger om dagen, räkmix en gång i veckan och grönsaker åt malarna.

    Hjälp!
    Ja,du Fisktjejen..Det går att hålla -medfött-sjuka fiskar , men det är svårare
    än att hålla sjukdomsfria... Det gäller särskilt ungfödare, som är akvariebranschens #guldklimpar" , så slarvas det rejält hos stor odlarna -majoriteten finns i S.Ö-Asien). Där har de inga restriktioner ang. tex. antibiotica användning, så att de håller avelsdjuren i liv, men ynglen bär också på sjukdomarna.. Jag började själv min #karriär" för 33-år sedan, som
    en syltburks -guppy-odlande 4-åring . På den tiden var det lättaste inom akvarivärden att hålla ungfödare..Nu förtiden är det däremot svårt -om man inte har rätt mediciner- svårt. Det som gäller ,för att fiskarna inte skall kunna utveckla , någon, dödlig sjukdom är ett näringsfattigt vatten, helst
    med en tesked NaCl / 10L vatten. -Geezer-

    Kommentar

    • Fisktjejen
      • February 2005
      • 310

      #3
      Vad tråkigt! Det är min sons fiskar och jag vill inte att fler ska dö eller bli sjuka. Med den salthalt du anger - är det ok för övriga fiskar och växter? Så trist när man sköter firrarna enligt konstens alla regler och de blir sjuka ändå... Rätt mediciner - vad kan det vara för sjukdom de har? Man kan väl inte stoppa fiskarna i en plastpåse och gå till veterinären?

      Kommentar

      • Geezer
        • October 2003
        • 166

        #4
        Det är ingen mening att gå till Vetrinären med dem =dyrt+,om de ställer den diagnos, som jag misstänker att de gör, så kan de ändå inte skriva ut medicinen. Se till att vattnet är "tipp-topp" i stället -då brukar de inte utveckla sjukdom. Och börja med en tesked salt(NaCl) per 100L/vatten, vänta några veckor för att se hur växterna mår.
        Öka sedan sakta till max. en matsked per 100L. Nästan alla ungfödare föredrar ett vatten med lite NaCl i. -Geezer-

        Kommentar

        • Ragiss
          • July 2005
          • 134

          #5
          Ursprungligen postat av Fisktjejen
          Man kan väl inte stoppa fiskarna i en plastpåse och gå till veterinären?
          Du kan ju gå till en djuraffär, och fråga vad det kan vara för fel.
          Så får du lite tips på vad du kan göra - det är ju gratis.
          Länktips:
          Guppy - www.every-info.com/guppy
          Fläckig Pansarmal - www.every-info.com/pansarmal
          Tigerbarb - www.every-info.com/tigerbarb
          Ancistrus - www.every-info.com/ancistrus
          Kopparbarb - www.every-info.com/kopparbarb
          Platy - www.every-info.com/platy
          Teddybjörnar - www.sirocco.nu
          Efterlys personer - www.hittamej.se
          Every Info you need - www.every-info.com

          Akvarium 100 liter:
          Ancistrus, Pansarmal, Guppy, Neontetra & Kopparbarb
          ______________ Yngel ____________________

          Kommentar

          • Fisktjejen
            • February 2005
            • 310

            #6
            Så här gjorde jag: Tog med tre sjuka platys till en proffsig akvarieaffär; två var riktigt illa däran men den tredje kan möjligen ha klarat sig. Där blev jag rekommenderad en medicin för de kvarvarande och jag har medicinerat enligt anvisningarna. Varannan dag totalt tre gånger. Samt tillsatt 1 tsk salt för varje hink vatten (10 l ) jag bytt. Enligt en annan (närmare) akvarieaffär så räcker det med ett stort vattenbyte för att få bort medicinen men enligt burken tas den bort med aktivt kol. Någon annan som har medicinerat utan att ta bort det med aktivt kol efteråt? Medicinen heter Kanaplex och den aktiva ingrediensen är "kanamycin sulfate".

            Kommentar

            Arbetssätt...