Behandling med Metronidazole

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Behandling med Metronidazole

    Hej

    Jag har troligen fått flagelat problem med en fjärilscikld och en kakadua.Fjärilen spottar ut maten,magrar och skiter långa vita strängar.Kakaduan skiter vit sträng men äter.Han flyttat dom till ett eget litet 25 liters och medicinerat enl doseringen på burken.Idag är det dag 3 sen jag startade.Provade att mata med några mygglarver.Kakaduan glufsade glatt i sig.Men Fjärilen försökte och spottade ut maten.Vad ska jag göra?Byta 50% av vattnet och köra ett varv till???
    Fredrik
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    "Vad ska jag göra?Byta 50% av vattnet och köra ett varv till???"

    Låter som en bra idé - om det inte hjälper så ge upp och avliva fisken.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Kan jag flytta tillbaka kakaduan??.Har precis utfodrat med räkmix och han åt hela biten själv...Ska hålla lite koll om jag kan se när den kommer ut igen..
      Fredrik

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Tycker du skall avvakta lite med att flytta tillbaka den friska fisken så att den får tid att äta upp sig.

        Det är dock inte lämpligt att den utsätts för ytterligare en medicinkur.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          OK.Får leta upp något att placera honom i.Får ta en vanlig godisskål med luft pump......Vet du varför problemen kom.Har inte skaffat några nya fiskar.Bytt vatten på samma sätt sedan i november.Kan lixom inte se någon anledning
          Fredrik

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            GRundorsaken är naturligtvis stress - men sedan kan ju naturligtvis stress orsakas av hundratals med olika saker som - en fisk blir jagad, och även tvärtom fisk jagar (faktiskt lika stressande) bara för att nämna några
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              Hmmm.Undrar vad som kan ha stressat dom.Alla andra fiskar mår fint och det är gott om gömställen bland rot och växter..Såg nu att kakduan har ätit men spottat ut det mesta i ena hörnet..Kör ett varv till.Hjälper det inte blir det ätterstupan för fiskarna.Jag blandade medlet i vattnet dag1.Ska man hälla i varje dag eller räcker det med dag1 och sen byta vatten dag3 eller 4
              Fredrik

              Kommentar

              • fredrikakesson
                • November 2003
                • 1363

                #8
                Fjärilen är död..Vila i frid
                Fredrik

                Kommentar

                Arbetssätt...