Vita prick sjuka eller hög nitrinhalt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Johansson
    • May 2005
    • 73

    Vita prick sjuka eller hög nitrinhalt?

    Köpte 3 st guldfiskar för 3 dagar sen. Alla fiskarna såg friska ut men nu har det börjat komma rätt mycke vita prickar på deras fenor. Fiskarna satte jag ner i ett helt nystartat akvarium så min fråga är om dom har vita prick sjukan eller om det är för hög nitrinhalt. Har läst att dom kan få vita prickar av det oxå. Bör väl tillägga att alla 3 guldfiskarna har fått dom vita prickarna samtidigt.
    Michael Johansson
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Sätt till 1,5 gram jodfritt salt per liter vatten i kväll och lika mycket på morgonen nästa dag, väl utrört i ljummet vatten.
    Köp vitaprick medicin och behandla akvariet och fiskarna.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Micke Johansson
      • May 2005
      • 73

      #3
      Okey. Tack så mycke för svaret. Men det låter som mycke salt att sätta i akvariumet, det är ju på 365 liter!! Men är det alltså vitaprick sjukan dom har åkt på eller beror det på nitrinet?
      Senast redigerad av Micke Johansson; 30 May 2005, 20:06. Anledning: Ändring av fråga
      Michael Johansson

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Hmmm 1.5 gram salt per liter vatten det blir hmm låt se 547.5 gram salt IHHHHHH eller det var saltvattens akvarium du hade Micke Johansson?
        Kramfors förklara din uträkning, för jag e intresserad av hur du kom fram till att hälla i MER än ett paket jodfritt salt i akvariumet?
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Ursprungligen postat av Micke Johansson
          Köpte 3 st guldfiskar för 3 dagar sen. Alla fiskarna såg friska ut men nu har det börjat komma rätt mycke vita prickar på deras fenor. Fiskarna satte jag ner i ett helt nystartat akvarium så min fråga är om dom har vita prick sjukan eller om det är för hög nitrinhalt. Har läst att dom kan få vita prickar av det oxå. Bör väl tillägga att alla 3 guldfiskarna har fått dom vita prickarna samtidigt.
          Hej Micke
          Vad har du mer för fisk i karet?
          Koppade du in fisken?
          Hur nystartat är ditt kar?

          Om det är vita småprickar och när man ser dem lite på sidan så är de lite *luddiga* så ja det är vita prick.
          Då går du till handlaren och hör vilka mediciner(märken) som de handlar med typ SERA, JBL osv. och ber om vitaprickmedicin.
          Se till att följa vad som sägs i bruksanvisningen.

          Obs det är svårt att till 100% säga att det är vitaprick men medeciner med malakit green, brilljant green och formalin är vanligt till vita prick och andra costia sjukdommar, hör med din handlare...
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            peterhack du är så duktig så du vet säkert bättre.

            Om du inte har förstått vad du läst, så har han 3 st Guldfiskar som sattes i ett nystartat akvarium för 3 dagar sedan.

            2 x 1,5 gram salt per liter är 3 gram per liter och det är i % 0,3 % salt i vattnet.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Micke Johansson
              • May 2005
              • 73

              #7
              Akvariumet är nystartat...i fredags, så det är ju 4 dagar sen nu. Och ja, jag koppade in fisken...ca en halvtimme. Förrutom guldfiskarna så har jag två st kyssgurami(som koppades in samtidigt och lika länge) men dom har inga symptom ännu som jag har sett iallafall.
              Michael Johansson

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Gurami kan vara något känsliga för salt under en längre tid.
                Jag kan bara ge dig rådet att läsa om vita prick parasiten på nätet.
                Gurami vill ha en temp över 24 grader och Guldfisken kan gå i svalare vatten om du har över 24 grader och följer anvisningen för medicinen att höja tempen för att parasiten ska utvecklas snabbare kan det bli för varmt för Guldfiskarna.

                Parasiten, som sitter strax under ytterhuden, livnär sig på värdfiskens kroppsvätskor vilket i sig är en belastning.
                Den blir dessutom lokal vävnadsförstöring och lämnar ifrån sig avfall från sina egna ämnesomsättningsprocesser som fisken måste hantera.
                Därför ska du ha salt i vattnet så inte fisken förlorar kroppsvätska genom såren och saltet förstärker slemhuden vilket gör att det blir svårare för parasiten att tränga in i fisken hud, och saltet är i viss mån bakterie hämmande.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  peterhack du är så duktig så du vet säkert bättre..
                  Nej, jag e inte duktig, och jag kan inget om guldfiskar och deras betende, därför frågar jag hur du kommit fram till det du skrev, samt om han har andra fiskar....

                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  Om du inte har förstått vad du läst, så har han 3 st Guldfiskar som sattes i ett nystartat akvarium för 3 dagar sedan...
                  OCH det hade han(fler fiskar) och ett nystartat akvarium behöver inte vara för 3dagar sedan för det skriver han inte, han skrev "Köpte 3 st guldfiskar för 3 dagar sen."...."Fiskarna satte jag ner i ett helt nystartat akvarium" dvs det kan ju ha varit 3 dagar tidigare han startade akvariet eller hur?
                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  2 x 1,5 gram salt per liter är 3 gram per liter och det är i % 0,3 % salt i vattnet.
                  e inte det för akut bruk och där man bara har dem i det vattnet ngra timmar eller det gäller för samtliga guldfiskar? och för deras habitat över lag? för inte tillsätter man salt i stora dammar eller det gör man?

                  Så mina frågor till dig var inte illa menade utan av ren okunskap förlåt för att det kom ut fel.
                  Den läkande effekten av salt vet jag men inte att man skull häva i HELA paket i akvariumet. det kom lite oväntat.
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    Jag skulle då lagt över guldisarna i ett annat kar där de kunde medicineras med som Kramfors skriver med salt och det andra karet skulle jag höja tempen på så du kommer upp till iaf 28 grader för att hålla tillbaka vitaprick på dina guramis.

                    Det är ju skillnader på deras tålighet på temp i vatten guldisar (tror jag, kan kramfors bättre) 10°C-24°C
                    Medans guramisar gillar vatten mellan 24°C-27°C men det går säker att ha dem ihop *personligen tycker jag att guldfiskar hör hemma i dammar där e de vackrast*

                    Att koppa in fiskar i en halvtimme går bra min egen är tyvärr längre.
                    Först får påsen ligga i akvariet en 15min sen koppar jag med en kopp(1½dl) var 10min och detta görs 5ggr sedan använder jag inte mig av att hälla ut fisken i akvariet utan jag tar upp dessa en och en och lägger ner i akvariet för jag vill inte ha vattenet från affären i mitt kar.
                    Men vi har nog lite olika sätt att koppa in våra fiskar på vissa korta och andra dryga långa stunder, det är väl det som gör oss så olika.

                    Ursprungligen postat av Micke Johansson
                    Akvariumet är nystartat...i fredags, så det är ju 4 dagar sen nu. Och ja, jag koppade in fisken...ca en halvtimme. Förrutom guldfiskarna så har jag två st kyssgurami(som koppades in samtidigt och lika länge) men dom har inga symptom ännu som jag har sett iallafall.
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • Micke Johansson
                      • May 2005
                      • 73

                      #11
                      Okey...känns som att man har fått lite mer hum om det hela nu=) Ni ska ha tack iallafall som svarade på mina frågor. Har precis börjat med medicineringen av fiskarna så man får väl se hur det här slutar!
                      Michael Johansson

                      Kommentar

                      Arbetssätt...