Varför dör mina fiskar ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ninjaman
    • May 2005
    • 29

    Varför dör mina fiskar ???

    Jag kan inte se något fel på fiskarna och nitrithalten är bra. Dom blir bara trötta och hängiga inga skader eller utslag. Jag har nyligen gjort ett vatten byte och så har jag bytt pump.
    Det har dött 2st pansarmalar, 1 vanlig mal ,2 platy och några fler platy ser hängiga ut.
    Vad ska jag göra???

    MVH Fredrik Jansson
  • kentk
    • January 2004
    • 865

    #2
    Halloj !

    Jag tror du måste ge oss mer info.

    tex. storlek på akvariet, hur gör du rent, matning, temperatur osv...

    När du bytte pump försvann alla filterbakterier ? osv osv..
    Vision 180L

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Det handlar väldigt ofta om dålig vattenkvalité på ett eller annat sätt när fiskarna mår dåligt.

      Bytt vatten och pump, då kan du ha gjort av med större delen nitrifieringsbakterier och därmed kan du få höga amonium/amoniak eller nitrit nivåer.
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • Ninjaman
        • May 2005
        • 29

        #4
        Jag har ett 120 liters akvarie. Har inte så mycket alger men tog en skrapa på rutorna. Vid vatten bytet bytte jag ca 35 - 40 % av vattnet. temperaturen är 27 grader. Och jag matar med vanlig flingmat. Jag satte nya filter i pumpen och bytte till ett ytterfilter. Kan det vara för hög cirkulation i vattnet nu. Pumpen är till ett 200 liters akvarium. Jag kör den på max flöde. För ca 3 veckor sedan dog det 4-5 fiskar i rad, några malar och några platy. kan det vara något med ph värdet eller är det någon sjukdom??

        MVH / Fredrik Jansson

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Knappast Ph, men vad har du för Nitritvärden? Hur ofta/mycket matar du?

          Kommentar

          • Ninjaman
            • May 2005
            • 29

            #6
            Jag matar fiskarna var tredje dag. har ett nitrit test och det ser bra ut kollade senast i går.

            Kommentar

            • Ninjaman
              • May 2005
              • 29

              #7
              Ursprungligen postat av Ninjaman
              Jag har ett 120 liters akvarie. Har inte så mycket alger men tog en skrapa på rutorna. Vid vatten bytet bytte jag ca 35 - 40 % av vattnet. temperaturen är 27 grader. Och jag matar med vanlig flingmat. Jag satte nya filter i pumpen och bytte till ett ytterfilter. Kan det vara för hög cirkulation i vattnet nu. Pumpen är till ett 200 liters akvarium. Jag kör den på max flöde. För ca 3 veckor sedan dog det 4-5 fiskar i rad, några malar och några platy. kan det vara något med ph värdet eller är det någon sjukdom??

              MVH / Fredrik Jansson
              Är det någon som vet ????

              Kommentar

              • peppito
                • December 2003
                • 1612

                #8
                Hur ofta byter du vatten och hur länge har akvariet varit igång?
                "du ångrar bara det du inte gjorde"

                Kommentar

                • Ninjaman
                  • May 2005
                  • 29

                  #9
                  Jag byter vatten ca var tredje vecka . Jag har haft akvariet i ca 3,5 månad.

                  Kommentar

                  • mohlin
                    • January 2004
                    • 1487

                    #10
                    Då ifrågasätter jag om dina nitratvären är som de ska. Använder du strips?

                    Kommentar

                    • Ninjaman
                      • May 2005
                      • 29

                      #11
                      Jag använder "Tetratest NO2". Nu när jag kom hem har det dött fler fiskar.
                      1 mal
                      1 häst mal
                      1 platy
                      Vad kan det vara ???

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ninjaman
                        Jag använder "Tetratest NO2". Nu när jag kom hem har det dött fler fiskar
                        har också tetratest no2 och börjar fundera på om de verkligen funkar.

                        förra veckan tog ja bort innerfiltret och tog ur allt grus och sköljde av de och installerade ett bottenfilte roch har matat på som innan.
                        varje dag rätt rikligt då jag vet att allt blir uppätet.

                        ingen nitrit överhuvudtaget förut n'r ja mätte.
                        ska iväg och köpa ett jbl test imorron.

                        har jag inte tittat in imorron kväll så skicka ett pm för då kan jag ha glömt av att skriva om jbl testet ger annat resultat än tetratestet ger.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        Arbetssätt...