Scalarer med hål!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Scalarer med hål!

    Hej

    Jag har 6 F1-scalarer, som går i ett 375-liters, med bland annat 2 bolivianska fjärilsciklidpar med yngel, kurvciklider, ett discuspar med ägg, pansarmalar, och några andra malar. En av scalarerna har fått ett hål under högra bröstfenan, där det sticker ut nå´t vitt "ludd" som jag tolkar som köttslamsor. En av de andra scalarerna har antydan till samma sak, på precis samma ställe, men det är inget hål än. De beter sig likadant som de övriga 4, och har god aptit. Nå´n som vet vad det kan vara?

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Jag vet tyvärr inte vad det är. Men, jag råkade ut för samma sak på en av mina för någon månad sedan. Den verkade endå lika alert som de övriga. Samt att den åt sin mat som vanligt. Men, veckan innan den gick bort så höll den sig vid vattenytan för sig själv. Hela förloppet tog nog 3-4 veckor.

    Har inte fått någon vettig förklaring på det som hände. Hoppas verkligen att mina andra inte kommer att drabbas i framtiden.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • Hasse H
      • August 2004
      • 2111

      #3
      Det låter som samma symptom jag fick på ett par jordätare för ett par år sedan. Kontaktade då SVA som ställde diagnosen "bakteriell infektion med syrafasta stavbakterier". Testat ett par olika behandlingar, bl.a. Flagyl som jag fick recept på hos en veterinär. Inget hjälpte dock och de smittade firrarna hamnade till sist under kniven.

      Hoppas det är nåt annat som dina fiskar fått.
      mvh Hasse
      Det man inte vet, har man ingen aning om.

      Kommentar

      Arbetssätt...