Vitaprick?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindiLooo
    • May 2005
    • 32

    Vitaprick?

    Hej,
    Har behandlat mina fiskar med punktol för vitapricksjukan..har haft problem med det mesta i mitt nystartade akvarium (grumligt vatten, nitrat förgiftning, "sömniga fiskar", övermatning, ojämn temp i vattnet..) men nu är balansen på väg att bli bra och alla fiskar är pigga och fina i färgen. Dock vill inte prickarna ge med sej på en del av fiskarna, neontetrorna särskilt. Har pratat med zooaffären och de gav rådet att göra om behandlingen efter att igen ha rengjort filter och gjort ett delvatten byte och det har jag gjort. De trodde inte att fiskarna hade costia då hon i affären menade att de skulle bli dåliga och dö rätt fort om inte medicinen hjälpte plus att de skulle ha andra symptom än bara prickar. Tetrorna är pigga och beter sej normalt men prickarna vill inte riktigt ge med sej, de har nån eller några prickar var. De andra fiskarna är prickfria sånär som på en svärdbärare som har nån liten kvar. Prickarna har funnits i snart en vecka, alla fiskar har inte drabbats och ingen har dött, dock var de drabbade fiskarna fulla av prickar så det har skett en förbättring! Min fråga är således: Kan fiskarna vara friska trots att lite prickar finns kvar? Ska jag behandla med punktol en gång till? Om det är costia de har, kan de ha det trots inga andra symptom finns än just några prickar? På flaskan med punktol står det att överdosering inte kan ske då medlet är helt ofarligt för fiskar och växter..? Finns det andra mediciner som jag borde prova? På punktolen står även att den är mot costia men då ska man behandla längre tid och mindre mängd...

    Hoppas någon kan hjälpa mej..På affären vi köpte fiskarna är det mycket svårt att få något egentligt svar tyvärr..

    *17 neontetror, 3 mollys, 1 svärdbärare (ska bli 4), 2 kamphonor, 2 malar, 1 filterräka*
    Linn
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Vid vita prick så brukar man rekommendera att man höjer temperaturen upp till max 30 grader. Detta rekommenderar jag själv hade jag 28 grader.

    Fullfölj hela den kur som står i instruktionen. Jag var på en föreläsning med T. Hongsloi hos BAK. Där pratades det om en resistentare vita prick som har dykt upp. Rekommendationen var som jag kommer ihåg den att använda dubbel dos av medicinen. Har dock ingen egen erfarenhet av detta.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • LindiLooo
      • May 2005
      • 32

      #3
      Ok..tack så mycket! Tempen har jag höjt till 29 ung, höjde dosen på medicinen sist jag hällde i den.. får hoppas att det ger sej nu då!
      *17 neontetror, 3 mollys, 1 svärdbärare (ska bli 4), 2 kamphonor, 2 malar, 1 filterräka*
      Linn

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Kolla bara så att inte temperaturen stiger för mycket. Det gjorde nämligen min. Doppvärmaren var inte helt ok.

        Men du måste fullfölja hela kuren. Bara för att fiskarna är symptomfria betyder inte det att vita pricken är borta. De kan fortfarande finnas kvar i karet.

        Följ instruktionerna som det står i instruktionsboken så kommer det att bli bra.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • LindiLooo
          • May 2005
          • 32

          #5
          Jo, att man måste fullfölja kuren förstår jag..men på punktolen står det bara att man ska göra ett vattenbyte och sen ha i 1 droppe per 2liter vatten.. inget mer. Sen står det att man ska behandla mot costia, med punktolen om prickarna inte försvunnit efter 2 dagar, med 1 droppe punktol per 4liter vatten 1ggr dagligen i 10 dagar.. är det så jag ska göra nu då?
          *17 neontetror, 3 mollys, 1 svärdbärare (ska bli 4), 2 kamphonor, 2 malar, 1 filterräka*
          Linn

          Kommentar

          • peppito
            • December 2003
            • 1612

            #6
            Får kolla vad det stod i min medicin för så doserade inte jag.
            "du ångrar bara det du inte gjorde"

            Kommentar

            • LindiLooo
              • May 2005
              • 32

              #7
              Vore snällt! Jag har behandlat en gång utan att de blev bättre, gjorde vattenbyte och rengjorde filtret och upprepade behandlingen då det gått två dagar.. Prickarna minskade men efter ett par dagar till var de tillbaka på en del av fiskarna.. Gjorde delvattenbyte igår och rengjorde filtret igen och upprepade behandlingen, med något högre dos..har det inte blivit bättre om två dagar får jag väl upprepa en gång till..men det känns ju som att det inte är så bra att hålla på med mediciner på det sättet. På zooaffären säger de att jag inte ska behandla med en medicin mot costia eftersom fisken inte visar symptom på costia.
              *17 neontetror, 3 mollys, 1 svärdbärare (ska bli 4), 2 kamphonor, 2 malar, 1 filterräka*
              Linn

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Man skall alltid följa den rekommenderade dosen som anges på förpackningen.

                Ni vet väl vad skillnaden mellan är mellan ett gift och medicin - jo doseringen
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • my1
                  • November 2007
                  • 55

                  #9
                  Ursprungligen postat av LindiLooo
                  Jo, att man måste fullfölja kuren förstår jag..men på punktolen står det bara att man ska göra ett vattenbyte och sen ha i 1 droppe per 2liter vatten.. inget mer. Sen står det att man ska behandla mot costia, med punktolen om prickarna inte försvunnit efter 2 dagar, med 1 droppe punktol per 4liter vatten 1ggr dagligen i 10 dagar.. är det så jag ska göra nu då?
                  Är det JBL:s Punktol 1000? Behandlade själv med JBL:s Punktol 1000, men har inte doserat som du. 10ml per 100 liter och upprepad full dos varannan dag och ett delvattenbyte på 30-50 % omedelbart före efterdosering enl instruktion. + höjd temperatur.
                  Tyvärr hjälpte inte Punktolen på mina fiskar. höll på i 1 1/2 vecka sedan bytte jag medicin.

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Den resistenta vita prick sjukan tas lättast hand om med naket kar, hög temp, punktol+costapur.

                    Funkade efter en dosering för mig...
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...