Mobbning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SockerSara
    • May 2005
    • 74

    Mobbning

    Jag har två Mollyhanar i mitt 105 liters akvarium.. Nu är det så att den lite större hanen jagar den mindre hanen.. Han vill väl ha sina honor ifred.. men det roliga är att den mindre hanen var tidigare en hona och har bytt kön för några månader sen.. Så han är ju liksom steril nu..
    Så den större hanen borde ju inte se honom som rival?.. eller fattar han inte att han är steril? De har ju bott i samma akvarium sen den lille var en hona..

    Den lilla måste gömma sig hela tiden och han har en liten reva i stjärtfenan.. borde jag plocka ut någon utav dem och sätta i ett annat akvarium (har ett på 63l som står utan fiskar.. bara sand, inredning och vatten (moget))
    Saken är den att jag vill ha alla i 105liters karet.. och man kan ju intel åta en fiskstackare leva själv i ett akvarium..

    Hur ska jag göra?
    Sara & Thomas
  • aliback
    • April 2005
    • 163

    #2
    Hej.
    Jag måste bara fråga eftersom jag är "nybörjare" om det här med könsbyte?
    Att daggmask väljer vad den vill vara beroende på vad den andra partnern känner för vet man ju om, men att fisk skulle göra det måste jag ha missat.
    MVH
    Annelie
    MVH
    Annelie

    Kommentar

    • SockerSara
      • May 2005
      • 74

      #3
      När jag skaffade mina fiskar så köpte jag 5 mollys.. varav En var hane.. den stora silvriga.. det förklarade de på Arken och berättade hur man ser skillnaden...
      Sen helt plötsligt ser jag en dag att min lilla fisk är en hane och inte en hona... luskar fram lite info om könsbyten och jajemen.. de kan byta kön.. fast jag tror bara att de kan byta kön när de är unga och dessutom så tror jag att det bara r vissa fisksorter som kan det, tex levandefödare..
      Sara & Thomas

      Kommentar

      • ztaffe
        • December 2004
        • 49

        #4
        Coolt! Hur lång tid tog det för den äkta hannen att märka att den nya hannen inte längre var en hona?

        Skulle det inte kunna hjälpa att släppa i några till honor? (om inte de byter kön förståss)
        "Ett akvarium i hemmet är bättre än tio i affären"

        Kommentar

        Arbetssätt...