Den andra platyn dålig nu...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Den andra platyn dålig nu...

    Jag hade en platy som dog förra veckan, den var så mager, skjärtfenan var liten och den var blek. Vi var bortresta och det är möjligt att sambon inte observerade symptomen. Den dog av sig själv. Jag undrar varför den blev sjuk och undrar igen varför nu en till platy blivit dålig. Vi har gett bort 12 fiskar (av olika storlekar) ur det akvariumet så det är inte längre överbefolkat, men märkligt nog verkar de gnabbas mer nu när de är färre.

    Jag har separetat den krassliga platyn från de andra och tillsatt salt i vattnet. Eftersom jag var medveten om att vi hade för mycket fisk förut så bytte jag ca 40% vatten var 4-5:e dag. Hoppas på att kunna återgå till en gång i veckan nu.
    Om den sjuke platyn inte ser bättre ut imorgon så skulle det vara mest humant att avliva den. Jag vill inte att den ska lida och jag vill inte se blod. Jag har läst om kokning, frysning och nejlikolja men det känns inte heller bra. Kan man komma med en sjuk fisk till akvarieaffären och betala dem för att avliva den? Knäppt? Har ni någon idé om varför två platys blivit dåliga på två veckors tid?
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Hej

    Hur är det med nitrit värdet?Har dom varit utsatta för höga nitritvärden förut?.Hänger den under ytan och verkar ha svårt att andas?
    Fredrik

    Kommentar

    • Fisktjejen
      • February 2005
      • 310

      #3
      Jag tror inte att det är nitrit, jag byter vatten regelbundet och testar med teststickor. Med de intervaller jag hade : byte i stort sett två gånger i veckan så antog jag att det inte var nitrit. Nu, i kväll såg jag en hinna på ytan, den syns inte ovanifrån men underifrån syntes den. Kan det vara det som gjorde mina platys sjuka? Guppyhonorna verkade också lite hängiga (eller också hade de värkar) men efter tidningspapper på ytan och vattenbyte verkar de piggare. Kan det vara hinnan på vattenytan som påverkar fiskarna? Ska man ha en syresten kanske?

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av Fisktjejen
        Jag tror inte att det är nitrit, jag byter vatten regelbundet och testar med teststickor.
        teststickor är värdelösa.
        använd sökfunktionen och sök på "stickor" så hittar du många trådar med och om stickor och deras "funktion"
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        Arbetssätt...