ludd på tetran

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nallim
    • January 2005
    • 80

    ludd på tetran

    2 av mina svarta neontetror har fått ludd strax under ryggfenan det började som vita fläckar men har nu börjat ludda till sig lite.
    Har sökt massa här i forumet men inte hittat nåt riktigt svar.
    vad bör man medicinera med läste nåt om salt men hurgår det då med mina pandapansarmalar läste att de är känsliga för salt....

    Hade två neontetror förut som fick vita fläckar under ryggfenan som sen spred sig till stora fällt å sen började de bli böjda då avlivade vi dem...Kan de vita luddet ha med de som de förra fiskarna hade???

    Vad ska jag göra? om man ska medicinera kan man då göra det med de friska fiskarna kvar i akvariet???

    Snälla hjälp!
    Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar. Vi har lånat den av våra barnbarn
  • cool
    • October 2002
    • 1869

    #2
    ja om du ska medecinera måste du gö de i akvariet dom går i för att få bort alla bakterier men testa att ta ut dom drabbade fiskarna till ett karantänskar och salta dom.
    Låter som vita prick eller en svamp sjukdom kommer ej ihåg va vita prickmedecinen heter
    Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    NY MSN:t__skate@hotmail.com
    Skorpion och amfibie fantast

    Kommentar

    • Nallim
      • January 2005
      • 80

      #3
      men hur gör man när man saltar dom??? har ett plast akvarium på ca 5L räcker det?? vad ska man ha för salt???
      Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar. Vi har lånat den av våra barnbarn

      Kommentar

      • gladhertha
        • February 2005
        • 1755

        #4
        Det är troligen svamp.
        Lägg den drabbade fisken i ditt 5l plastkar. Medecinera med en medecin mot svamp, finns att hittas på zoo-affären. Medecinera efter mängden eller dyl. som stårt på förpackningen. Vänta å se.
        Mvh Hanna
        Min Zoon

        Kommentar

        • Nallim
          • January 2005
          • 80

          #5
          ok men måste de inte va där i flera dagar då? hur gör jag då med vatten temp osv???
          hjälp jag blir nervös.. tycker inte om sånt
          Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar. Vi har lånat den av våra barnbarn

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Neontetror går att ersätta för en billig penning.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Nallim
              • January 2005
              • 80

              #7
              jaha så lite va det livet värt eller???? nä jag kämpar nog mer än så... tack ni andra som inte är spydiga...
              Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar. Vi har lånat den av våra barnbarn

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Jag vill inte vara spydig men vissa fiskar blir lätt sjuka och den kan vara humanast för fisken att sluta sina dagar utan att bli utsatt för medicinering som ofta slutar med att fisken dör ändå.
                Tänk på att i ett för fiskana optimalt vatten ett rejält filter och nya fiskar i karantän är det många som har fiskar år efter år och när det dör en fisk så är det av ålder.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nallim
                  2 av mina svarta neontetror har fått ludd strax under ryggfenan det började som vita fläckar men har nu börjat ludda till sig lite.
                  Har sökt massa här i forumet men inte hittat nåt riktigt svar.
                  vad bör man medicinera med läste nåt om salt men hurgår det då med mina pandapansarmalar läste att de är känsliga för salt....

                  Hade två neontetror förut som fick vita fläckar under ryggfenan som sen spred sig till stora fällt å sen började de bli böjda då avlivade vi dem...Kan de vita luddet ha med de som de förra fiskarna hade???

                  Vad ska jag göra? om man ska medicinera kan man då göra det med de friska fiskarna kvar i akvariet???

                  Snälla hjälp!
                  Jag hade provat med ngn typ av COSTIA medecin
                  taget från en annan tråd jag skrivit i.
                  *Fläckvis gråa eller mjölkvita missfärgningar på huden; fransiga fenor hos fiskar med långa fenor; ihopfällde fenor = COSTIA NECATRIX botas med COSTAPUR....COSTIA kan bara föröka sig ohämmat när fiskar kännar sig stressade och försvagade.
                  SERA COSTAPUR dödar parasiterna men med hjälp av SERA ECTOPUR förbättrar du behandlingens effekt."
                  Detta är taget ur SERA RÅDGIVARE - FRISKARE FISKAR*
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Neontetror går att ersätta för en billig penning.
                    Ännu en gång du lägger ett bra och vältänkt svar *NOT*
                    Har du inget bra att komma med så låt bli att svara.
                    Vissa vill inte höra "för en billig penning" gå rdet att ersätta fisk.
                    vissa vill köpa medecin till sina små skötebarn billiga som dyra, jag har en "billig" hund där hemma men då hon för att tag sedan skar av sig en pulsåder i trampdynan tror du jag skulle vilja höra "går att ersätta för en billig penning"
                    Visst dum jämnförelse men vissa kan inte ha hund utan de kanske e allergiska osv då gillar de de fiska/ormar/sköldpaddor lika mycket som en hund och då gör de saker vi andra vill göra med våra stora husdjur....
                    Dessutom hade de frågat hur gör jag lättast för att avliva dem då e det en anan sak men här frågas det om hjälp at kunna BOTA inte DÖDA....
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Det kan vara humanast för fisken att sluta sina dagar utan att bli utsatt för medicinering som ofta slutar med att fisken dör ändå.
                      Naturligtvis ska man se till fiskens bästa.

                      Fiskens hud är fläckvis gråaktig. Dessa symptom räcker inte för att kunna diagnostisera costian.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Nallim
                        • January 2005
                        • 80

                        #12
                        Har varit i djuraffären idag å frågat lite de trodde att det va svamp så jag köpte med mig Fungol och salt, bruksen på fungolen är lättförstådd å bra men det här med saltet hajar jag inte riktigt.... 1msk/50l vatten ok so far so good men sen da när ska man börja byta tillbaka till icke saltat vatten fungolen ska ju verka 3 dar?
                        + att på förpakningen till fungolen står det att den INTE ska användas i saltvattenakvarier eh förvirrad först salt sen inte.........blir total förvirrad
                        Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar. Vi har lånat den av våra barnbarn

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          "trodde att det va svamp" medicinera utan att veta mot vad, och med, är fel.

                          Fungol mot fen-/kroppsröta http://www.furuholmens.com/akvarieti...0&%20Mediciner
                          Från ciklid .se
                          Var iväg till djuraffären för att skaffa Metronidazole, men tyvärr hade dom det inte. Däremot tipsade dom om JBL's Fungol som tydligen ska hjälpa mot bukvattensot.


                          FUNGOL "JBL"
                          Mot svampinfektioner hos akvariefiskar i sötvattensakvarium.
                          100 ml räcker till 400 liter akvarievatten.
                          Pris 70.00:-
                          Buden är många i valet av medicin.
                          Här på Zoopet har du fått svaret att det är COSTIA, "vitaprick", och svamp.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Nallim
                            • January 2005
                            • 80

                            #14
                            ok nu e jag ännu mer förvirrad.......JBL fungol hjälper alltså mot svamp och bukvattensot. det är den jag köpt å sen da. vad ville du konstatera??
                            Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar. Vi har lånat den av våra barnbarn

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              JBL fungol hjälper mot svampinfektioner hos akvariefiskar i sötvatten OM dina fiskar har en svampinfektion.
                              Du kan behandla dina fiskar med salt i ett sjukakvarie, om du har EKTOZON salt så är dosen 5-10 g/50 l vatten.
                              Jodfritt salt 1-2 g/l vatten.
                              Svamp kan i stort sett bara få fäste där fisken har ett sår efter skade /parasitangrepp.
                              Städa och gör rent akvariet, se till att vattnet är optimalt.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...