Mediciner, i fall om att....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZakatH
    • July 2004
    • 126

    Mediciner, i fall om att....

    Tjo!..

    Tänkte höra mig för lite anf mediciner till firrarna då jag tänk köpa lite så jag har ifall nån farsot skulle komma rusande. Har ytterst lite erfarenhet av fisksjukdomar, endast haft vitaprick en gång sedan jag började med akvaristiken för ca 8-9 år sedan. Annars har jag varit förskonad, såvitt jag vet i alla fall, ingen massdöd osv..

    Håller i stort sett enbart ciklider, några L-malar och kommer i framtiden se ut på ungefär samma sett. Kommer dock också hålla lite tetror och annat framöver är det tänkt.

    Så, vad bör man ha hemma som en bra "bas"?
    540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
    Min Zoon
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Formalin - Malakitgrönt mot parasiter/svamp.
    Sera Baktopur direc mot bakterier.
    Chloramine T bakterier parasiter.
    Salt.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • ZakatH
      • July 2004
      • 126

      #3
      Och i vad hittar man formalin, malakitgrönt å chloramine T i? I vilka mediciner alltså..
      540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
      Min Zoon

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Tex här http://www.tsunamikoi.com/prodd.htm det finns fler.

        Kloramin T (Chloramine T) innehåller 24% aktivt klor.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • ZakatH
          • July 2004
          • 126

          #5
          Finns det inte typ nå mer "normala" grejjer som man kan hitta i vilken akvariebutik som helst?

          Helt apropå, nån bra länk vad gäller fisksjukdomar, så man kan lära sig nåt när man ändå är igång? =)
          540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
          Min Zoon

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Bästa medlet mot sjukdomar är att alltid ha ett optimalt vatten och nya fiskar i karantän.
            Här finns länkar http://www.kramforskoi.com/lankar.htm#Sjukdomar
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • ZakatH
              • July 2004
              • 126

              #7
              Jo,det är ju sant, men ibland kan det ju hända ändå. Något som man inte vet om som påverkar fiskarna negativt, stress osv..

              Tack ska du ha =)
              540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
              Min Zoon

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Ursprungligen postat av ZakatH
                Finns det inte typ nå mer "normala" grejjer som man kan hitta i vilken akvariebutik som helst?

                Helt apropå, nån bra länk vad gäller fisksjukdomar, så man kan lära sig nåt när man ändå är igång? =)
                Jag kan rekomenderas Sera sida där har de en bra och informativ sida med sjukdommar(man skall logga in för att få reda på saker och det är på engelska). jag tycker att du även skall fråga din a loka handlar (om du ser att de säljer Seras produkter) efter SERA RÅDGIVARE-FRISKARE FISKAR-HUR UPPNÅR MAN DET?denna lilla katalog e på svenska..
                Dessa delar de ut gratis, den är riktigt bra och har hjälpt mig många gånger.
                Men jag har dock inte använt mig av sera produkter för att bota sjukdommarna utan jag använt mig av JBL.
                Det finns många bra produkter ute i handlen.
                De flesta vitaprick medicinerna består av malakit green, briljant green, renat vatten och ibland formalin och methylen blått. de sista är bra för svampsjukdommar, vill man blanda till själv om man nu känner sig säker finn skaerna att köp på apoteket men jag vet att det ngn sort man behöver recept på men vet inte vilken.
                Senast redigerad av peterhaack; 14 May 2005, 11:38.
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  Tex här http://www.tsunamikoi.com/prodd.htm det finns fler.

                  Kloramin T (Chloramine T) innehåller 24% aktivt klor.
                  Ta inte detta helt negativt Kramfors men ibland kommer du in lite fel med dina "kolla på vår sidan länkar" det handlade inte om damfiskar det handlade om ciklider och malar och du länkar till en massa produkter till dammfisk osv man kan ju inte vräka ner vad som helst i ett "akvarium" och din sjukdom sida är intet sägande då det gäller mest dammfisk!!!!
                  Om du skall hjälpa så länka åtminståne till sidor som gäller fiska folk frågar om!

                  Hur kan du ge ett tips om klor vissa akvariefiskar lär kolavipen av förmycket klor, har man akvarium så försöker man hålla klor borta geneom att lufta vatten osv men här ger du ex på att dumpa 24% aktiv klor i ett akvarium... även om det är aktivt kan det ha i ett akvarium förödande effekt.
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • ZakatH
                    • July 2004
                    • 126

                    #10
                    Ursprungligen postat av peterhaack
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Tex här http://www.tsunamikoi.com/prodd.htm det finns fler.

                    Kloramin T (Chloramine T) innehåller 24% aktivt klor.
                    Ta inte detta helt negativt Kramfors men ibland kommer du in lite fel med dina "kolla på vår sidan länkar" det handlade inte om damfiskar det handlade om ciklider och malar och du länkar till en massa produkter till dammfisk osv man kan ju inte vräka ner vad som helst i ett "akvarium" och din sjukdom sida är intet sägande då det gäller mest dammfisk!!!!
                    Om du skall hjälpa så länka åtminståne till sidor som gäller fiska folk frågar om!

                    Hur kan du ge ett tips om klor vissa akvariefiskar lär kolavipen av förmycket klor, har man akvarium så försöker man hålla klor borta geneom att lufta vatten osv men här ger du ex på att dumpa 24% aktiv klor i ett akvarium... även om det är aktivt kan det ha i ett akvarium förödande effekt.
                    Kunde inte ha uttryckt mig bättre själv, eller kanske, men pängen når fram och det är huvudsaken!

                    Blev lite fundersam över mediciner till koi(visst kan dom funka till annan fisk men....) och klor. Klor vill man, så vitt jag vet, undvika. Förr kunde man få ur kloret ur vattnet genom att lufta det ordentligt när man kör i det i karet. Kanske går det fortfarande på en del ställen runt om i landet, men jag vet att det på många ställen används en annan typ av klor som inte går att lufta ur vattnet. Så varför trycka i massa klor?

                    Sen att promota en egen sajt för att eventuellt kunna sälja lite extra mediciner är bara fel enligt min mening och hör inte hemma på ett forum. Köp en reklamplats eller nåt.
                    540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Bland länkarna finns även länkar till akvariefiskar.
                      Om ni läser så ser ni vilka små mängder Kloramin T som används.
                      Formalin malakitgrönt ingår i de medel ni köper i zoobutiken.
                      Har ni kollat vad det är i mediciner ni köper i butiken.
                      Vad tror ni det är som gör att filterbakterierna dör när ni använder tex Sera baktopur direct.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • peterhaack
                        • November 2004
                        • 1752

                        #12
                        Hmmm jo jag vet vart dina länkar går men du hänvisa till fel ställen ändå.
                        Sera baktupur direct står det på paketet ANVÄND EJ DIRECT I AKVARIUM DÅ DETTA KAN SLÅ UT DIN BIOLOGI I AKAVRIET......
                        Man skall alltid ta undan den fisk som är sjuk men vid vita prick sjuka använder man inte bakto direct där använder man tex sera Costapur.
                        SERA BAKTOPUR DIRECT är just vad det säger dierkt verkande dvs att det skall slå ut bakterier!!!!!!! Därför är det effektivt mot BAKTREIELA sjukdommar på enkskilda fiskar
                        Senast redigerad av peterhaack; 14 May 2005, 18:35.
                        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Man skall ha i åtanke att mediciner är färskvara och att en för gammal medicin mycket väl kan ha omvandlats till ett dödligt gift.
                          Om man skall ha någon medicin i lager skulle det väl i så fall vara en vita prickmedicin eftersom denna sjukdom har ett mycket snabbt förlopp. Det viktigaste man skall göra om man upptäcker en sjukdom är att omedelbart plocka bort den sjuka fisken eftersom detta kraftigt reducerar risken för att sjukdomen sprids.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Gör som ni vill.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Man skall ha i åtanke att mediciner är färskvara och att en för gammal medicin mycket väl kan ha omvandlats till ett dödligt gift.
                              Om man skall ha någon medicin i lager skulle det väl i så fall vara en vita prickmedicin eftersom denna sjukdom har ett mycket snabbt förlopp. Det viktigaste man skall göra om man upptäcker en sjukdom är att omedelbart plocka bort den sjuka fisken eftersom detta kraftigt reducerar risken för att sjukdomen sprids.
                              Du har så rätt så Kjell(nu höll jag med dig =O)) det glömde jag att nämna (dumt av mig) medecin håller ganska länge DÅ det är oöppnat men så for man öppnat det så är det kort hållbarhet på det.
                              DOck som du nämner är det bra med ngn sorts vitaprick medecin hemma...
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...