Fiskdödare..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SockerSara
    • May 2005
    • 74

    Fiskdödare..

    Kollade till mina fiskar för en stund sen.. Min guppy har varit sjuk ett tag..han har haft en slempropp i analen med något som ser ut som en sticka eller något.. Fjällen har varit rest och han har varit jättehängig.. Har inte sett honom bajsa på flera veckor nästan
    Tidigare i dag har Guppyn legat still på botten.. men nu låg han under en rot så jag tog upp honom.. han var död.. nu fick jag chansen att se vad det där konstiga i rumpan var.. tog tag försiktigt med naglarna i den där stickan som satt i analhålet och drog lite.. men den drogs tillbaks in i kroppen på fisken.. sen kom spetsen ut igen och då tog jag tag och drog tills jag fick ut en liten mask... en röd mask på kanske 3-4 mm.
    Jag har flera bilder på den.. och nu undrar ju självklar vad detta kan vara!
    Jag är så arg och lessen att det där lilla djuret skulle behöva ta livet av min skönhet.. och jag kunde ju ha dragit ur masken tidigare om jag inte varit en sån fegis...

    Vill verkligen veta vad det är för en mask så jag vet om jag behöver oroa mig för resten av fiskarna eller köpa medicin eller något..

    Bild på masken http://www.zoonen.com/res/forum/411121/DSC_4743.jpg
    Sara & Thomas
  • lostgirl
    • January 2005
    • 33

    #2
    Låter som Camallanus.

    Mer info: http://hem.passagen.se/mikeno/icam.htm

    Kommentar

    • sockerconny
      • October 2004
      • 2349

      #3
      Jag har absolut ingenting att tillföra det ursprungliga ämnet, men jag kan bara inte låta bli:
      SockerSara......shysst namn!!!

      Kommentar

      • SockerSara
        • May 2005
        • 74

        #4
        Tack så mycket för infosidan! Väldigt bra info.. och de är definitivt den masken som min guppy drabbats av.. tråkigt att min finaste och enda tama fisk skulle dö pga detta.. men nu vet jag vad det är och att jag ska medicinera nästa gång det uppstår (får hoppas att det aldrig uppstår)
        Sara & Thomas

        Kommentar

        Arbetssätt...