Överskrida medicineringstiden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • suze
    • November 2003
    • 54

    Överskrida medicineringstiden?

    Efter att jag kollat på sjukdomsbeskrivningarna här, så misstänkte jag Costia på min ena slöjstjärt och köpte Costapur.
    Körde en kur med det (en dos dag 1 och 3) men det blev bara obetydligt bättre, dock slutade hon simma ryckigt.

    Gjorde ett 60% vattenbyte och slamsög botten. Fick se att ena fenan är lite fransig, så körde sen eSHa 200 mot fenröta och som även ska vara verksamt mot svamp. Dock ser det inte ut som svamp eftersom fläckarna inte är som ludd-bollar som det beskrivs på zoopets sjukdomssida. De ser mer ut som en beläggning.
    I går var tredje och enligt instruktionen sista dagen för den kuren och nu undrar jag:

    Kan jag köra eSHa 2000 längre än rekommenderat då hon fortfarande har vita fläckar?
    Ska jag köra en ny costapur-kur?

    Hur snabbt försvinner de vita fläckarna?
    Är de kvar ett tag även om fisken är frisk?
    Hur ser man om fenrötan är botad?

    Här är kort jag tagit på henne i dag.


    Tack på förhand...
    Senast redigerad av suze; 11 May 2005, 15:47.
    Mitt mycket ödmjuka akvarium...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863
  • suze
    • November 2003
    • 54

    #2
    Hallå? Är det ingen som vet?
    Mitt mycket ödmjuka akvarium...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863

    Kommentar

    • suze
      • November 2003
      • 54

      #3
      Och fortfarande ingen som kan hjälpa mig?

      Körde två extradagar med eSHa 2000 och hon ser lite fräschare ut i dag, men har fortfarande grå fläckar.
      Snälla?
      Någon?

      Jag hittar inte svar på mina frågor någonstans så jag behöver lite erfarna svar...
      Mitt mycket ödmjuka akvarium...
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Hade gärna hjälpt dig, det enda jag hittar i mina böcker är "Fläckvis gråa eller mjölkvita missfärgningar på huden; fransiga fenor hos fiskar med långa fenor; ihopfällde fenor = COSTIA NECATRIX botas med COSTAPUR....COSTIA kan bara föröka sig ohämmat när fiskar kännar sig stressade och försvagade.
        SERA COSTAPUR dödar parasiterna men med hjälp av SERA ECTOPUR förbättrar du behandlingens effekt."
        Detta är taget ur SERA RÅDGIVARE - FRISKARE FISKAR
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • suze
          • November 2003
          • 54

          #5
          TACK!
          Jag gjorde ett vattenbyte i går, ska nu testa med en costapur-kur till.
          Sera rådgivare - är det en bok eller en websida?
          Mitt mycket ödmjuka akvarium...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863

          Kommentar

          • Cine
            • February 2005
            • 25

            #6
            Hej!

            Jag har tittat på bilden av din slöjstjärt och de vitaktiga fläckarna är typiskt för Costia. Skulle tro att det är det den drabbats av, men man kan ju aldrig veta säkert efter att bara ha sett ett foto. Ju mer parasiten sprider sig och växer till desto mer blåvitaktig blir huden, speciellt på fenorna. Fenorna brukar dessutom "klibba ihop". Det kan också vara en sekundärinfektion av bakterier som angriper fisken där huden försvagats av parasiten.

            Costia är en svaghetsparasit. Dvs den angriper fiskar som redan är försvagade. Det kan bero på stress, men det vanligaste är nog dålig vattenkvalite, överbefolkade eller för små akvarier eller att fisken ifråga hålls på fel vattenvärden eller i fel temperatur. Ungfödare får till exempel lätt Costia om man håller dem i för mjuk vatten.

            Min erfarenhet är att det är mycket svårt att behandla Costia med medicin. Det har aldrig lyckats för mig. Jag har haft sjukdomen många gånger på nyinköpta ungfödare som fått byta vattenvärden för många gånger under sin resa från uppfödare och hem till mig.

            Något som dock alltid fungerar är att höja temperaturen till över 30 grader. Parasiten dör då ganska snabbt, oftast brukar det räcka att höja temperaturen i ett eller två dygn. Självklart är det en enorm stress att utsätta en slöjstjärt för 30 plusgader, det är jag väl medveten om. Hade det varit min fisk hade jag dock gjort det ändå. Speciellt om du har andra fiskar i akvariet. Utan temperaturhöjning brukar minst 50 -70 % av fiskarna dö vare sig man medicinerar eller ej om sjukdomen gått så långt som den verkar gjort på din slöjstjärt.

            Om fisken fortfarande är sjuk så har du inget val, medicinera igen eller testa att höja tempen annars dör den om det är Costia, det går inte över av sig själv! Fläckarna går bort så snart sjukdomen är botad. Det kan ju såklart ta ett par dagar innan såren i huden läkt dock. Vänta med att medicinera mot fenröta tills du är av med costian och vet säkert att fisken verkligen har fenröta. Om du testar att höja temperaturen, se till att ha ordentlig genomluftning så att fiskstackarn inte dör av syrebrist. Ju varmare vatten, desto mindre syre. När värmebehandlingen är avslutad låter du temperaturen i akvariet sjunka "av sig självt" ner till ordinarie temp. Sedan kan man tillsätta lite salt i vattnet för att dämpa eventuella sekundärinfektioner om man vill.

            Lycka till

            Kommentar

            • suze
              • November 2003
              • 54

              #7
              Följdfrågor:

              Underbart med svar, TACK Cine.

              Genomluftning.
              Ska jag köpa en extra syrepump då? Eller hur går man till väga för detta?
              Nu har jag ingen extra syretillförsel i tanken alls, bara ett innerfilter med utblåset precis vid ytan. (Det verkar räcka gott till fiskarna som aldrig "gäspar" eller snappar luft i vanliga fall.)
              Temperatur.
              Jag har höjt till 26-27 grader nu för medicineringen och det verkar gå rätt bra. Ska testa att höja när jag vet hur jag genomluftar akvariet. Tack speciellt för detta tipset.
              Smitta.
              Ingen av de andra fiskarna är påverkade alls, de mår prima och är väldigt pigga. Är det fortfarande Costia, trots att det inte smittat de andra?
              Salt.
              Jag har alltid i salt, ca 1 struken matsked jodfritt grovsalt vid varannat vattenbyte. Ska man inte ha det?
              Mitt mycket ödmjuka akvarium...
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Man vet att Costia inte tål temperaturer runt 32 grader.
                I laxodlingarna använder man salt/formalinbad då malakitgrönt är förbjudet på matfisk.
                Till dammfiskar bad i salt/formalin/malakitgrönt.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Ursprungligen postat av suze
                  TACK!
                  Jag gjorde ett vattenbyte i går, ska nu testa med en costapur-kur till.
                  Sera rådgivare - är det en bok eller en websida?
                  Finns på seras hemsida samt att om du frågar din lokala hndlare så har han nog ngra sånna rådgivare liggandes bakom disken iaf om han säljer seras produkter
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...