omstart av akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • helenah
    • April 2004
    • 20

    omstart av akvariet

    Jaha, så har jag just plockat upp den sista döda fisken ur akvariet, troligen upptäckte jag de vita prickarna för sent, förödelsen är total.
    Nåja tänker starta om igen. Men vad skall jag göra nu, håller på att pumpa ur vattnet förstår att jag måste rengöra noggrant men hur gör jag för att vara säker på att inte risker att återsmitta de nya fiskarna.
    Finns det risk att vita prick parasiterna finns kvar i filtret i pumpen och vad gör jag med filtret tills jag startar om igen.
    Tacksam för tips
    Helena
  • Tessa_N
    • March 2005
    • 67

    #2
    kokande varmvatten ska va det bästa. vi kokade sanden och roten. Man kan nog koka filtret me.

    Mvh TEssan
    Diskus

    Kommentar

    • helenah
      • April 2004
      • 20

      #3
      Jag får nog göra så, vill ju inte vara med om detta flera gånger!
      helena

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Man borde väl kunna köra en kur med medicin (Protozin) innan fisken åker tillbaka. Inte vet jag? Ren spekulation.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Kattastrands kretsloppsodling tipsar om det här sättet om man har en damm eller stort akvarium.
          Om du får sjukdom i fisk eller växter kan det ibland vara nödvändigt att sterilisera hela systemet, vilket tyvärr också innebär att man dödar alla nyttiga bakterier också.
          Desinficering går till på följande sätt: " Töm systemet på vatten - ta bort växterna. " Tillsätt vatten med så mycket soda att pH ökar till 12 och kör runt i systemet några timmar.
          " Töm ut lösningen och skölj systemet med vanligt vatten. " Tillsätt vatten med så mycket myrsyra att pH hamnar mellan 3 - 4 och kör några timmar.
          " Innan detta sura vatten släpps ut bör man neurtaliserrad det genom att tillsätta soda.
          " Skölj systemet med färskvatten minst två omgångar.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...