Black Molly-sjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yrrah
    • August 2004
    • 188

    Black Molly-sjukan

    Hej, nu vill jag veta vad det är för fel!

    Black Molly tycks drabbat av någon parasit. Jag grundar det på att en individ blir sjuk, när denna dukar under för sjukdomen blir nästan omedelbart en annan BM drabbad. Sjukdommen drabbar bara BM, trots att jag haft andra ungfödare och andra arter i samma kar.

    Förlopp: Fisken blir först lite avvaktande, håller nere fenorna och är mest för sig själv. Senare håller den mest till på botten, och ligger där orörlig. Vid matdags äter den, om än inte lika mycket som förut. Hanen jagar bort den sjuka. Fisken börjar magra, och får en krök på stjärtpartiet. Nu har det gått 1-2 veckor. Fisken magrar mer och mer men fortsätter äta, det syns på magen att den ätit strax efteråt. Tillslut dör fisken, kan ta ganska långtid, tidvis är den relativt kry. Vissa har jag avlivat när jag upptäckt symtomen.


    Har i perioder haft Black Molly. Vid båda tillfällen har dom ynglat av sig, så dom har trivts.
    Ingen nitrit, normal PH, Vattenbyte med 30-50% vart 7-14 dag.
    Har medicinerat i försök mot vita prick men inget resultat.
    Prövat med salt och temp. höjning.
    Prövat med JBL Ektol, allmänt desinfektionsmedel.
    Funderatde tidigare om det berodde på överbefolkning och har minskat antalet fisk men samma sjukdom dyker upp. Inget har hjälpt.
    Har även försökt avlägsna den sjuka fisken innan den dött, i hopp om att få bort ev parasit, men tyvärr ingen skillnad.

    Sökte på BM och sjukdommar och fick upp trådar med liknade symtom, speciellt krökt stjärtparti. Men tyvärr utan något svar. Är det någon som vet vad det är eller har upplevt samma så får ni gärna tycka till.

    Mvh Harry
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Har du provat att bytat allt i ditt akvarium försök att låna ett akvarium så dina fiskar kan vara där du får sen rengöra allt du har i ditt akvarium och se till att allt är nytt(städat) jag hade för många år sedan(15år) fenröta som aldrig tycktes vilja gå bort, fick rådet att göra om i mit akvarium jag kokte allt jag sköljde stenen i saltsyra ja allt som tog bort det mesta efter det hade jag inte problem med det mer...

    Har du fått in ny fisk alltså BM då eller det är dina egna odlade....
    Du kanske har lyckats odla in detta i BM och det förljer med ehla tiden ....det drastiska är att hela BM gruppen kanske skall sättas i karantän och du köper in en två nya och ser vad som händer med dem kanske händer inget då e det dina som bär på ngt...
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Yrrah
      • August 2004
      • 188

      #3
      Byta akvarium har jag nog inte möjlighet till tyvärr.

      Jag tycker det är så märkligt att det bara drabbar BM. I somras födde jag också upp BM men fick efter ett tag samma symtom. Efter några månadar var alla tre bort (inkl dom två enda ynglen som var kvar). Efter detta höll jag upp med BM och hade då inga problem. Med bla svärdbärare, ancistrus, neontetra och praktbotia. Nu sedan någon månad tillbaks har jag börjat igen med BM från en annan affär, men samma symtom.

      Märkligt, fiskarna har alltså kommit från affär varje gång.
      Ska fundera på om det är möjligt med en grundrengöring.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Mina platy har också haft denna konstiga sjuka. Jag tror dessa fiskar är sönderavlade helt enkelt. De som är födda hos mig klarar sig bäst. Honorna tycker jag är svagast. Guppy blir också ännu lättare sjuka än platy.
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...