Vita pricksjukan vill inte gå över trots medicinering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olof_Nilsson
    • May 2005
    • 6

    Vita pricksjukan vill inte gå över trots medicinering

    Hej!

    För ett par dagar sedan så såg jag att det var små vita prickar på mina fiskar.
    Jag antog att det var vita pricksjukan och åkte samma dag och köpte medicin (Protozin). På förpackningen så stog det att man skulle ge halv dos om man hade Botior och ålar (vilket jag har).
    Jag har nu gett medicin i fyra dagar (enligt förpackningen ska man ge dag 1,2,3 och 6) utan att medicinen verkar fungera.
    Jag har gjort 2 delvattenbyten.
    Mina Neontetror har fortfarande små vita prickar och det dör någon/några fiskar varje dag.
    Nu har det dött 8 st Rödmunstetror, 3 st Neontetror och 3 st Pakistan botior
    Inte så skoj direkt.
    Brukar det ta så lång tid för medicinen att verka? Nu tänkte jag vänta 2 dagar och avsluta med en sista dos.
    Det är nästan så man undrar om medicinen är verkningslös.

    Är alla fiskar mottagliga för vita pricksjukan? Mina malar verkar inte vara smittade och endast 1 av 5 svärdbärare har några vita prickar.

    Mvh

    Olof
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Alla fiskar kan få vita prick men en del är ju mer eller mindre känsliga och sedan kan en del ha blivit resistenta.
    Jag hade nog testat en annan vita prick medicin som även botior och ålar tål och kombinerat det med salt i akvariet samt höjt tempen några grader.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Babbett
      • October 2003
      • 337

      #3
      Är det inte så att medicinen enbart hjälper mot frisimmande parasiter? Alltså dom parasiter som redan fastnat på fiskarna (dom lever under skinnet) slipper undan?
      Mvh. Ann E.

      http://www.freewebs.com/babbett/index.htm

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Babbett
        Är det inte så att medicinen enbart hjälper mot frisimmande parasiter? Alltså dom parasiter som redan fastnat på fiskarna (dom lever under skinnet) slipper undan?
        Det är därför som man medicinerar under några dagar så alla "går åt"
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Magnuz
          • February 2005
          • 292

          #5
          Jag har en protozinförpackning framför mig och på den står inget om några botior eller ålar. Däremot står det att man inte ska använda den om man har mormyrider eller rockor.

          Kommentar

          • Olof_Nilsson
            • May 2005
            • 6

            #6
            Fortfarande sjuka fiskar

            Hej och tack för svaren.

            Medicinen jag använder är av märket Waterlife.
            Angående Mormyrider så står det att man inte får använda Protozinet överhuvudtaget när man har dessa fiskar.
            Kanske är någon sorts försäkring från fabrikaten att ha en massa varningstexter.

            I alla fall så har det dött 1 svärdbärare + 2 tetror till idag. Jag tror att mina Botia histrionica och återstående neontetror står på tur.
            Hoppas att min pilnäbb och malar klarar sig undan sjukdomen. Dom har inte visat sig sjuka än.

            Vita pricksjukan verkar inget vidare att drabbas av. Några fler Rödmunstetror blir det inte, alltdeles för kostsamt om sånt här händer.

            Ligger "vitaprick" parasiterna latent i alla fiskar eller får man den när man tex köper något ifrån en fiskaffär?

            /Olof

            Kommentar

            • Strumpan_666
              • April 2005
              • 55

              #7
              Vi fick 9 st malawiciklider med min killes brorsa,efter ett tag så fick en ciklid vita prickar på hela kroppen och började matvägra,ringde självklart zoo och var ute på olika sidor på nätet o kollade,allt stämde med vita prick så vi åkte och köpte medicin men den hjälpte inte och fler o fler fiskar dog för oss till slut hade vi bara en stackare kvar alla andra dog för oss.

              Idag så bor vår lilla vän som verkar överleva det mesta med våra Guramis och mår jättebra,han har överlevt både vita prick,svamp,vattenbyten utan vattenberedningspreparat,metallförgiftning och han har inte ens kalk i vattnet och jag har aldrig sett han mått så bra (äter som ett monster & är mycket livligare än förr)
              Undrar verkligen om det var vita prick vi hade som dom sa på zoo eftersom medicinen inte hjälpte.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Här är en artikel av där du får svar på dina frågor http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=8804&LOPNR=8
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Olof_Nilsson
                  • May 2005
                  • 6

                  #9
                  Bra länk

                  Tack för länken. Intressant läsning.
                  Efter att ha läst artikeln så tror jag nog att jag bidrog till "utbrottet" eftersom jag stressat fiskarna en hel del.
                  Jag köpte nyligen svärdbärarna. Då passade jag på att rodda om i akvariet samt sänka temperaturen en del.
                  Ingen bra kombination.

                  /Olof

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Fler borde läsa den.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...