Vad har hänt min Palettciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aqua J
    • March 2005
    • 275

    Vad har hänt min Palettciklid?

    Nu är jag lite nervös.... Fick hem en sjuk Dv guramihona från affären som dog efter 5 dagar. Nu några dagar senare uppför sig min Palettciklidhona väldigt konstigt. Hon tuggar liksom hela tiden, som om hon hade en sten i munnen, fast det inte finns nå´t att spotta ut. Hon drar sig undan emellanåt, har aldrig gjort det förut. När jag matar kommer hon fram och är pigg, men verkar ha svårt att äta, precis som att det sitter fast något i munnen som irriterar, hon bara tuggar och tuggar. Vad är detta? Kan det vara någon gälparasit från den sjuka Guramin, eller har det heltenkelt fastnat något i munnen på henne? Tänker typ litet räkskal från köpt räkmix... Vill inte förlora min tuffa lilla donna, finns det något jag kan göra? Medicinera mot parasiter i fall att?
    Please help! Obs, ingen nitrit i vattnet.






  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Titta i fiskens mun genom att föra fisken från vattnet upp och igenom ytan. En fisk öppnar då automatiskt munnen. Om den är röd på munnens övre del indikerar detta en infektion.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • aqua J
      • March 2005
      • 275

      #3
      Tror inte det är möjligt att fånga henne, då karet är stort med mycket gömslen. Men hon har munnen öppen hela tiden och jag ser inget rött därinne, inget vitt ludd (svamp), inget på kroppen alltså sår o dyl. Hon kan ju ha fått sig en smäll i något slagsmål... Hon är ömsom pigg och nyfiken, ömsom blek och gömmer sig. Ska jag vänta och se om hon repar sig? Finns det något annat att göra?






      Kommentar

      • Paula&Jimmy
        • April 2005
        • 397

        #4
        Jag skrev till dig i en annan tråd, där du frågat om samma sak. Men denna tråden var gammal och ingen verkar svara. (flämtade kakadua...)
        När du beskriver din paletthonas beteende så är det exakt likt min paletthanes.. han har betett sig så här i ca 4 dagar, och i morse dog han. Vet inte vad som har hänt än. Hoppas verkligen att någon svarar på detta, det räddar honom inte, men jag kan veta om jag gjort något fel!!
        När han hittades död var han fullt utfärgad och låg på sidan, var inte det minsta stel. Jag stog länge med honom i håven för att se om han verkligen var död.
        Eftersom jag inte klarar av det där med döda djur så slängde jag honom direkt. Nu ångrar jag det, eftersom man i efterhand kunde se tecken på sjukdom kanske..
        Vänta inte och se om hon repar sig, det gjorde jag med min hane och han klarade sig inte, men vad du ska göra har jag ingen aning om!!!
        Proffsiga amatörer (...?)


        Paulas zoon

        Kommentar

        • aqua J
          • March 2005
          • 275

          #5
          Nu snurrar hon runt runt på botten, snyft! Jag fattar verkligen inte vad som hänt, så jag vet inte vad jag ska behandla med. Bytte vatten igår men det har ju inte hjälpt... Får nog ta bort henne, klarar inte att se när hon lider. Skit!






          Kommentar

          • Paula&Jimmy
            • April 2005
            • 397

            #6
            Usch, det är hemskt när sådant händer, men det är för hennes bästa att ta bort henne.

            Jag uppskattar verkligen om någon svarar på denna tråd vad som hänt våra små älsklingar!!!!!
            Proffsiga amatörer (...?)


            Paulas zoon

            Kommentar

            • Serious
              • April 2005
              • 109

              #7
              Hej Julia.
              Jag tycker det låter som hon har åkt på bukvattensot, jag upptäckte att min saulosi hona åkt på det igår, här dom olika stadierna i sjukdomen:

              Stadie 1: Matvägran. Den tar in födan men spottar ut igen. Den blir också skygg & gömmer sig. (Min hona var matglad men hade problem & spottade ut maten) Så kolla noga när du matar henne.

              Stadie 2: Fisken verkar hosta. (Försöker att få ut något ur munnen)

              Stadie 3: Tunn lång sytrådsliknande vit avföring som under långa perioder hänger ut ur kloaköppningen.

              Stadie 4: Fisken svullnar upp & dör. (Oftast dör de före stadie 4)

              Så kolla om du ser nån sytrådsliknande avföring & är hon svälld vid buken?
              Min hona hade sytrådsliknande avföring & hade börjat svälla lite vid buken & var skygg. Jag kastade i medicin igår & idag är hon inte svälld längre & är pigg & glad igen. Alltså är det en lättbotad sjukdom om man behandlar i början. Åk till din zoohandlare & prata med dom!


              Här är en länk om dom vanligaste sjukdomarna:



              Lycka till!

              Mvh Daniel
              Senast redigerad av Serious; 03 May 2005, 11:59.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=236486

              Kommentar

              • aqua J
                • March 2005
                • 275

                #8
                Vad ska jag ta för medicin mot detta? Svara snabbt snälla!






                Kommentar

                • aqua J
                  • March 2005
                  • 275

                  #9
                  Tror kanske att det är kört för henne, men är det väldigt smittsamt?






                  Kommentar

                  • Serious
                    • April 2005
                    • 109

                    #10
                    Ring eller gå till din närmaste zoohandlare & prata med dom. Dom vet vad du ska behandla med om du är helt säker på att det är bukvattensot. Hur länge har hon varit dålig? Är hon väldigt svälld? Sjukdomen är kan smitta andra fiskar men det sker i långsam takt & det är ovanligt att mer än en eller högst två fiskar drabbas samtidigt.

                    Du borde även försöka ta reda på vad hon stressats av från början & sen försöka ta bort stressmomentet. Hur länge har du haft igång akvariet?

                    Mvh Daniel
                    Senast redigerad av Serious; 03 May 2005, 13:25.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=236486

                    Kommentar

                    • aqua J
                      • March 2005
                      • 275

                      #11
                      Jag tycker inte hon är uppsväld, har inga resta fjäll heller. Men "tuggar" hela tiden, sedan 4 dagar, det började efter att den sjuka Dvärgguramin kommit i karet. Hon var uppsvälld och konstig innan hon dog. Nu står ciklidhonan med huvet rakt uppåt och stjärten neråt på botten. Säg tunn vit avföring igår, men är detta verkligen bukvattensot? Tänkte pröva att salta och höja tempen till 29 grader. Får väl avliva henne (snyft) och hålla koll om fler blir dåliga. Vill inte slå ut hela bakteriefloran i karet i "onödan", om hon ändå inte klarar sig. Tack för att ni engagerar er....






                      Kommentar

                      • Serious
                        • April 2005
                        • 109

                        #12
                        Jag vet inte om det är det, jag tyckte det lät så när du beskrev henne symptom, det som avviker är att hon inte svällt upp. Bukvattensot angriper mest malawi & tangayika men kan säkert även angripa andra typer av ciklider (jag vet inte säkert). Skulle uppskatta om det finns nån som kan bekräfta eller har nån annan idé vad det kan vara.

                        Mvh Daniel
                        Senast redigerad av Serious; 03 May 2005, 13:38.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=236486

                        Kommentar

                        • aqua J
                          • March 2005
                          • 275

                          #13
                          Jag stoppade henne i ett 2%igt saltbad i 10 minuter, har även tillsatt 2 dl salt/100 liter vatten i akvariet, och nu SIMMAR HON OMKRING! Dock lite vingligt, hon ser matt ut och tuggar fortfarande, men hon simmar långa sträckor i taget, spänner ut fenorna för hanen och skakar på sig. Har även pickat lite i sanden och på en växt. Är detta märkligt eller?! Kanske är sista rycket innan döden, men jag fattar verkligen ingenting... Ska bli intressant att se hur hon är i morgon.






                          Kommentar

                          • Serious
                            • April 2005
                            • 109

                            #14
                            Hur går det med din paletthona? lever hon?

                            Mvh Daniel
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=236486

                            Kommentar

                            • aqua J
                              • March 2005
                              • 275

                              #15
                              Japp, hon simmar omkring och försöker locka hanen till lek! Alldeles mörkröd och fin om magen. Ibland står hon och liksom vilar sig vid ett blad, men det är ju en otrolig skillnad. MEN, hon tuggar fortfarande.... Hon försökte äta idag, men när hon skulle svälja så ruskade hon på hela kroppen, precis som att det sitter något i vägen i halsen. På zoo tror de att det är svamp i munnen/gälarna och att hon håller på att återhämta sig nu. Är bara orolig för om hon inte kan äta, men än så länge är hon inte mager på nå´t sätt. Om hon nu klarar sig är det väl första gången som jag lyckats rädda en sjuk fisk överhuvudtaget. Ni får hålla tummarna för henne!






                              Kommentar

                              Arbetssätt...