Behandling av bukvattensot

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

Behandling av bukvattensot

Jag behandlar just nu en liten guldalgätare med dubbla dosen sera bactopur direct för bukvattensot i ett karantänskar på 12.5 l, jag behandlar också karet han kom ifrån, 40 l, med "normala" dosen sera bactopur direct.
    Jag har nu några frågor:

1. Hur länge ska jag behandla 40 l karet? Ingen fiskt där har insjuknat, så ska jag bara behandla en gång, eller ska jag upprepa behandlingen?

2. Kan jag mata fiskarna i 40 l karet (2 dvärggurami, 5 fembandsbarber och 4 sebrafiskar) även fast dom behandlas, eller ska jag låta bli?

3. Hur länge ska jag filtrera med aktivt kol efter behandlingen?

4. Jag har höjt temperaturen i båda karen underbehandlingen, kan jag hjälpa guldalgätaren på annat sätt?
    Han har hunnit längt i sjukdomsförloppet, både glosögon (fast jag tror att de börjar gå tillbaka?) och uppsvullen buk.
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Först av allt: Jag rekommenderar att du avlivar honom. Det är i stort sett kört för honom, det är mycket sällsynt att fisk som nått "igelkotts-stadiet" tillfrisknar från bukvattensot, jag har sett ett tillfrisknande på 30 år.

1) Du kan lika gärna låta bli att behandla, och istället koncentrera dig på att hålla vattenkvaliteten på topp. Enligt min erfarenhet orsakas buksot av bakterier som inte går att komma åt med antibiotika (t.ex. fisktuberkulos) eller av dåligt vatten/ruttet foder.

2) Javisst kan du mata dem, fast ta det lite lugnt, du har sannolikt slagit ihjäl dina filterbakterier med bactopuren.

3) Det aktiva kolet är bara aktivt i max en vecka, då får vi väl hoppas bactopuren är borta. Vattenbyten hjälper också.

4) Du kan bespara honom lidande.

Av personligt intresse: har du matat med frysta röda mygglarver någon gång de senaste två veckorna?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Lubbe
      • February 2004
      • 677

Ursprungligen postat av Azur
      Först av allt: Jag rekommenderar att du avlivar honom. Det är i stort sett kört för honom, det är mycket sällsynt att fisk som nått "igelkotts-stadiet" tillfrisknar från bukvattensot, jag har sett ett tillfrisknande på 30 år.

1) Du kan lika gärna låta bli att behandla, och istället koncentrera dig på att hålla vattenkvaliteten på topp. Enligt min erfarenhet orsakas buksot av bakterier som inte går att komma åt med antibiotika (t.ex. fisktuberkulos) eller av dåligt vatten/ruttet foder.

2) Javisst kan du mata dem, fast ta det lite lugnt, du har sannolikt slagit ihjäl dina filterbakterier med bactopuren.

3) Det aktiva kolet är bara aktivt i max en vecka, då får vi väl hoppas bactopuren är borta. Vattenbyten hjälper också.

4) Du kan bespara honom lidande.

Av personligt intresse: har du matat med frysta röda mygglarver någon gång de senaste två veckorna?
      Säkert att det är bäst att avliva honom? Jag som tycker att han börjar se bättre ut hans "svullnad" har gått ner och han har inte längre glosögon.

Jag läste att bukvattensot ofta orsakas av en längre stressperiod? Och han har varit stressad, det gamla karet sprack och han fick flytta till ett mindre före jul. Då brukade jag använda sera activant, men det tog slut och djuraffären hade inget inne så de har levt utan det i ca 1 ½ månad nu. Karet är också överbefolkat och lampan har krånglat (blinkat, slocknat och hållt på, men det ska fixas idag)

Jag har inte matat med röda mygglarver, får man fråga varför du undrar?
      Jag har matat med sera flora och någon gång fryst artemia (ytterst lite, det som blivit över när jag matat fiskarna i mitt 310 l kar)
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Tja, allt är möjligt. Jag har som sagt sett en fisk tillfriskna från "igelkotts" stadiet en gång, en guppyhona som fick buksot för säkert 25 år sen.

Jag undrar för jag har såvitt jag vet aldrig fått buksot på nån fisk utan att ha matat med röda mygglarver. Jag har en liten teori om att det är bakterierna i de röda mygglarverna som orsakar tarminfektionen som ger upphov till buksoten.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• me_trixie
          • December 2004
          • 350

Jag har haft ett par igelkottar - kampfiskar - och de har aldrig fått några mygglarver. Finns det annat än bukvattensot som gör dem till igelkottar då?

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Det kan ju finnas fler orsaker till att en fisk svullnar upp än att den har bukvattensot - t.ex. förstoppning.Är det bukvattensot och fisken har svullnat upp så lär den inte överleva eftersom hela tarmsystemet då är en varig massa och utan tarmar överlever ingen fisk.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Kramfors
              • January 2003
              • 7265

Bukvattensot är en inre bakteriell infektion.
              På grund av nedsatt njurfunktion kommer vätskor stannar kvar i kroppen.
              De mediciner som tidigare användes var antibiotika, vilket nu är svårare att få använda.
              Sera baktopur direct eller motsvarande kan gå i ett tidigt skede av sjukdomen.
              Det finns i två former, den ”vanliga” bukvattensoten med uppsvälld kropp, en böldform efter en infektion av bakterien Aeromonas eller Pseudomonas.

Vanlig beteckningar på sjukdomar förr var sot.
              http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• me_trixie
                • December 2004
                • 350

För tydlighetens skull: mina kampfiskar överlevde alltså inte .

Kommentar

• Lubbe
                  • February 2004
                  • 677

Min guldalgätare är nästan smal igen nu och verkar må bra, för han är pigg och äter alger som vanligt
                  När han var uppsvälld så såg han inte ut att ha resta fjäll, men han hade glosögon också, var det bukvattensot?
                  Låter ganska konstigt om det är det och jag som började med akvarier för ca. 2 år sedan skulle ha botat den när Azur bara sett en fisk som tillfrisknat på 30 år...
                  310 l - Sydamerika
                  200 l - Asien
                  104 l - Asien
                  70 l - Sydamerika

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Som jag skev ovan så kan det finnas flera anledningar till att en fisk blivit rund - om det är bukvattensot så överlever den inte.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

Arbetssätt...