Fullt med svamp..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paula&Jimmy
    • April 2005
    • 397

    Fullt med svamp..?

    En paletthanne i min svärmors kar fick avlivas igår. Han hade fullt med vita utbuktnader runt gälarna och det såg ut som om det växte hår ur dom. Han kunde inte simma, stog på stjärten lodrätt och flämtade, hon plockade upp honom och avlivade honom. Hela gälarna var täckta. Hon såg senast dagen innan att han simmade runt och var färgglad och pigg, ingen av de andra fiskarna visar något tecken på att må dåligt.
    Vad kan detta varit? Jag har bett henne vara extra uppmärksam på de andra, men när jag satt där i går så var det full fart på dom.

    Det hon beskrev liknade det som min malawi hade på sin ryggfena efter att ha blivit illa biten, men det finns inte en chans att han har blivit biten. Dom har 2 andra paletter, honor och en slöjstjärt och en pleco. Paletten som blev sjuk var alfahannen.

    Någon som kan ge tips om vad det kan varit? Det hjälper ju inte eftersom han fick avlivas, men ändå.. ifall att dom andra behöver medicineras eller nåt.

    Tack på förhand!!
    Proffsiga amatörer (...?)


    Paulas zoon
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Troligen var det just svamp (http://www.2cah.com/pandora/Disease.html#Bodyfungus).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Och om en fisk får svamp så har den med största sannolikhet en skada eller blivit utsatt för parasiter eller för fisken "dåligt" vatten som orsakar bristfällig slemhud eller slemhinnor vilket gör att fisken drabbas troligen av den vanligaste svamparten i akvarier som Saprolegnia.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Paula&Jimmy
        • April 2005
        • 397

        #4
        Hon hade städat ur filtret dåligt, kan detta vara avgörande för dåligt vatten? Nu har jag läxat upp henne så hon ska hålla bättre ordning. Men jag tänker att det kanske påverkade hennes fisks slemhinnor.
        Tror ni man behöver medicinera de andra innan man köper en ny hanne eller räcker det att hålla rent nu?
        Proffsiga amatörer (...?)


        Paulas zoon

        Kommentar

        • yodi
          • March 2004
          • 79

          #5
          Man ska aldrig medicinera i onödan, ser alla andra fiskar bra ut tror jag inte det är något problem. Har svårt att tänka mig att filtret kan vara boven om det inte var så igensatt att flödet blev minimalt, vattenbytet och allmänskötsel är a och o i akvariehållning

          Lycka till!
          /Micke

          Kommentar

          • Paula&Jimmy
            • April 2005
            • 397

            #6
            Okej, jo filtret var tyvärr så igentäppt, hon visste inte att det behövdes rengöras, vi hade ju berättat om hur sällan vi rengör våra filter, vi har bl.a. eheim till ett 300L kar, hon har Fluval 1 till 60L ... skillnad!
            Då var det väl antagligen detta. De andra fiskarna är pigga, vi avvaktar nån dag till eller två så släpper vi i en ny hanne till de två ensamma tjejerna.

            Tack för hjälpen!!
            Proffsiga amatörer (...?)


            Paulas zoon

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Jag skulle råda till att vänta ca 10 dagar med en ny fisk då ni inte säkert vet vad som som orakat problemet.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              Arbetssätt...