Hålsjuka hos ciklid - Hjälp fort!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rosse
    • April 2003
    • 62

    Hålsjuka hos ciklid - Hjälp fort!

    Upptäckte igårkväll att en av mina jordätare (enligt butiken Geophagus cf. altifrons "Tocantis") har fått 3 små vita hål på huvudet! De andra fiskarna visar inga symptom.

    Vad gör jag?
    Ska jag medicinera med något, isåfall vilken medicin är bäst? Är det okej att sätta den drabbade fisken i ett eget akvarium och medicinera där? Är sjukdomen smittsam? Kommer alla mina nya fina fiskar dö pga. av detta eller finns det hopp?
    Vad kan jag ufodra med som är extra vitaminrikt?

    Något annat jag behöver veta? Har aldrig haft denna sjukdomen förut, och inte någon sjukdom över huvud taget på många år, så jag fick lite panik när jag upptäckte det. All hjälp uppskattas!
    Senast redigerad av Rosse; 05 December 2011, 10:28.
  • hjulejus
    • February 2005
    • 60

    #2
    det finns två teorier på hålihuvetsjukan.

    Den ena är att det är en parasit, som bor i huvudet, och bryter sej ut. Att den gör det när fisken mår allmänt dåligt och det är dåligt klimat i akvariet, dålig temperatur etc.
    De studierna som gjorts där man är säker på att det är en "parasit/mask" har man ändå inte hittat något av dessa.


    Jag tror själv att det är på det andra sättet.
    Fisken får inte tillräckligt bra foder och tillgodoser sej själv behovet genom att bryta ner sitt eget brosk på huvudet. För där finns det redan lagrade vitaminer och mineraler. Detta går att bota med att ge dem fullgott foder, och vitamintillskott i maten, eller i akvariet. Det ska försvinna efter ett par månader.


    lycka till

    Kommentar

    Arbetssätt...