Fisk med köttsår, vad kan jag göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ztaffe
    • December 2004
    • 49

    Fisk med köttsår, vad kan jag göra?

    Hej!
    En av mina guppys har ett stort köttsår. Det började som en liten skada, några saknade fjäll. Men det har vuxit och är nu en kraftigt köttsår i sidan på fisken.
    Kan det varit någon som ätit på henne, eller någon svamp/infektion som fått det att växa?

    Kan det ha blivit infekterat? Kan det sprida sjukdom till ed andra fiskarna? Vad ska jag göra? Avliva, låta vara, sätta i karantän och eller medicinera?

    Kan detta orsaka fara för övriga fiskar? Kan en fisk leva ett gott liv med en sådan skada?

    Övriga fiskar är:
    1 kampfiskhona
    2 kuhliålar
    kardinal tetror
    Guppy
    ancistrus malar

    Känns som om jag måste åtgärda det snabbt

    Tacksam för svar
    "Ett akvarium i hemmet är bättre än tio i affären"
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    du kan prova att tillsätta lita salt i ditt kar, och höja värmen.. (ektozonsalt om du har annars jodfritt salt) och vänta och se därefter....
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Lucas_no1

      #3
      tänkte just skriva det ovannämnda men du bör också se till så att vattnet är mycket rent annars är det risk för svamp i såret.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Flytta fisken till en karantän eller avliva den, det är risk att den blir sjuk och kan sprida smitta vidare.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • ztaffe
          • December 2004
          • 49

          #5
          Tack för tipsen. Är rädd att jag inte kan ge fisken tillräckligt bra karantänsakvarium för att den ska få en god återhämtningsmöjlighet.
          Såret växer och hon beter sig konstigt för tillfället, ser inte ut att må bra. Blir nog tyvärr tvungen att avliva av humanitära skäl.
          Vill inte att de andra ska bli sjuka heller.
          "Ett akvarium i hemmet är bättre än tio i affären"

          Kommentar

          Arbetssätt...