Guppy magrar av

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krissi
    • March 2005
    • 2

    Guppy magrar av

    Hej. Har 30 liters akvarium startat ca 20 febr. har guppy 4 st och ett par svärdbärare. det går en konstig sjukdom i akvariet, ca en fisk i månaden magrar av, är insjunken, uppåt. och har röda hjälar och snappar luft. viker ned fenorna och står gärna "lutad mot ngt". Jag har tagit bort dem innan de självdör, de äter men när de ska bajsa så har 2 st av de haft tomma "bajsskinn" hängande efter sig. kan det vara parasiter?Hur ska jag rädda de kvarvarande fiskarna??
  • Krissi
    • March 2005
    • 2

    #2
    Finns det ingen som vill uttala sig om detta mystiska beteende. Har nu bytt till 90 liters akvarium och det finns ingen ny fisk som har dött på en vecka men ewn av de första fiskarna, från 26 februari börjar att bete sig lite konstigt nu, lite som liknande.

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Det låter som någon form av parasit. Avföringen skulle kunna tyda på inreparasiter. Men röda gälar skulle också kunna tyda på gälparasiter.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Jag har råkat ut för något liknande då jag hade vanliga guppies. Det drabbade endast guppiesarna jag hade och inga andra fiskar. Jag har läst att många guppies är så sönderavlade att den förut så tåliga nybörjarfisken är ganska känslig.

        Tyvärr har jag ingen bra lösning på problemet att erbjuda dig.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • join4t
          • October 2003
          • 854

          #5
          Jag har haft samma problem (avsmalnar jättemycket, vinglar) med några av mina platysar, jättetråkigt att inte kunna göra något åt det...
          "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

          Kommentar

          • Strumpan_666
            • April 2005
            • 55

            #6
            Har exakt samma problem jag oxå fick ta bort en guppyhona igår och snart måste jag ta bort en annan hona som börjar på se för hemsk ut och verkar inte alls må bra...Hon är oxå krokig ser ungefär ut som ringaren i notre dame eller hur det nu stavas...inte första gången jag har dom här problemen...

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Jag har också haft denna sjuka på platy och guppy, tydligen har man även haft det på black molly. Det är en konstig och tråkig sjuka på levandefödda. Dessa fiskar är ju annars pigga, glada och har fina färger. mycket tråkigt att de blir så lätt sjuka. jag tröttnade på platy och guppy för detta. Jag kunde inte vänja mig vid att avliva fiskar. Jag har bara 7 yngel (halvstora) kvar och jag ska inte köpa fler heller.
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • Fisktjejen
                • February 2005
                • 310

                #8
                Kom hem nu efter 5 dagar borta (sambon varit hemma och skött firrarna) och en platyhona är mager, gapar och tuggar, viftar frenetiskt med fenorna och äter inte. Verkar vara ett liknande problem. Någon som provat att separera den sjuke och tillsätta salt i det vattnet?

                Kommentar

                • Milax
                  • November 2004
                  • 5

                  #9
                  Detta låter som Du/Ni har drabbats av "Nitriter ,Nitrater" i Akvariumen prova med att byta ut 1/3 av vattnet och rengör pumparna och filtrerna samt lite akvariesalt är inte helt fel,Är filtren gamla så byt ut dom.
                  MVH Micke
                  Hej på er ;-)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...