Punktol mot vita prickar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flugan
    • April 2005
    • 44

Punktol mot vita prickar

Hej!

Jag har fått vitapricksjukan i mitt akvarium och inhandlade JBL Punktol på närmaste fiskaffär. När jag kom hem och läste bruksanvisningen står det att man ska använda ngr andra preparat - Biotopol (vid vattenbyten) och Acclimol (efter behandlingen) - samt att man ska filtrera med aktivt kol när man är klar.

Är det nödvändigt att använda dessa preparat eller aktivt kol? Varför säljs de i så fall separat?

Det står ingen stans i bruksanvisningen hur länge man måste hålla på för att vara säker på att alla parasiter dött, är det någon som har koll? Kan man förvänta sig att det kommer tillbaks?

Tack på förhand! // Christian

Mitt akvarium:
    160l
    3 Mosaikgurami
    12 Kilfläckrasbora
    1 kuhliål
    1 algätare

Fluval 3 pump
    doppvärmare
    (27 grader i vattnet just nu)
    "The stone age did not end for lack of stone, and the oil age will end long before the world runs out of oil." -Sheikh Zaki Yamani, former Saudi oil minister.
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

Eftersom du inte får några svar och jag sitter med samma problem tänkte jag iaf ge dig mina tankar och vad jag tror - men det är för den skull inte alls säkert att det är rätt. (reserverar mig) Ser nån att nåt jag skriver är galet så snälla säg det. Tänkte bara att det är skönare att få nåt svar/tankar än inget alls.

JBL Biotopol förstår jag som att det är ett kranvattenneutraliseringsmedel från just märket JBL och har du ett annat märke på det medlet så kan du nog använda det (jag kommer att göra så).

Det med kolet kan jag inte svara alls på. Just nu är min glasmal ensam i ett karenskar så jag kommer inte att ha det problemet. Om alla mina fiskar behöver behandlas så blir detta dock ett problem även för mig så har någon ett svar på det så vore det bra.

JBL Acclimol låter också som någon typ av kranvattenneutraliseringsmedel. Medlet jag har, Sera Aqutan, hjälper också till att skydda fisken vilket jag tror att de flesta sådana medel gör. Kanske bör man höja dosen lite direkt efter färdigbehandling för att ge lite extra skydd???

I min förpackning står det hur länge man ska hålla på. Är det Cryptocarion (vita prick) är minsta tiden 15 dagar med regelbundna efterdoseringar enligt anvisningar. Om det är Coistia är det minst 7 dagars behandling. Övriga parasiter verkar det också räcka med ung 7 dagar fast de reserverar sig och säger att i vissa fall måste man hålla på längre.

Hoppas att jag kunnat hjälpa dig något iaf... men en del av det här är bara mina egna slutsatser och vad jag bestämt mig för, jag har ingen aning om det fungerar så. Lycka till och berätta hur det går.

Mvh Marie
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

Kommentar

• mckvinnan
      • December 2004
      • 760

Just det, en sak till när jag såg vilka fiskar du hade, jag har fått höra ifrån nån som hade kuhlii-ålar att de inte tål mer temperatur än 27. Han hade kommit underfund med det då doppvärmaren gick sönder och temperaturen steg utan att han visste om det. 2 eller 3 hade hunnit dö. Vet nu inte om det stämmer generellt för alla kuhlii men för honom hade det varit så iaf.
      Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

Kommentar

• lennart wiklund
        • April 2005
        • 292

punktol är rätt att använda!den är effektiv mot pricksjukan har jag märkt.ge full dos efter tre dagar igen,men gör ett vattenbyte 30-50% innan varje behandling!har du inga känsliga corydoras i karet blanda gjärna i lite salt,är det ditt 160 liters kar kan du pytsa i en matsked kanske två OM du inte har saltkänsliga fiskar.Vita prick läcker ut bättre tycker jag med salt i karet samt med höjd temp under behandlingen.
        aktivt kol använder du efter avslutad behandling för att filtrera bort gammal medicin.
        Kom i håg att genomlufta baljan väl under behandlingen

lennart

Kommentar

• lennart wiklund
          • April 2005
          • 292

Ursprungligen postat av lennart wiklund
          punktol är rätt att använda!den är effektiv mot pricksjukan har jag märkt.ge full dos efter tre dagar igen,men gör ett vattenbyte 30-50% innan varje behandling!har du inga känsliga corydoras i karet blanda gjärna i lite salt,är det ditt 160 liters kar kan du pytsa i en matsked kanske två OM du inte har saltkänsliga fiskar.Vita prick läcker ut bättre tycker jag med salt i karet samt med höjd temp under behandlingen.
          aktivt kol använder du efter avslutad behandling för att filtrera bort gammal medicin.
          Kom i håg att genomlufta baljan väl under behandlingen

lennart
          DS!!!glöm inte att ta ur kolet efter max tre dagar,vissa hävdar att det kan börja lösa ut gammalt gift som samlats i kolet efter filtrering
          Detta är bara påståenden som jag ej har belägg för men många pratar om just detta,samtidigt finns det många sorters kol med olika beteenden.

Kommentar

• peterhaack
            • November 2004
            • 1752

Jag kör inte med kol ALLS det fick mitt kar att dö ut på två dygn det är bättre att göra som det står ang dosering och göra delvattenbyten var tredje dag och tillsätta lite var treje dag. på detta sätt kan du kolla om det försvunnit samt att med lite medecin kavr i vattnet håller man undan de värsta parasiterna, kom bara ihåg att gör dina vanliga vattenbyten.
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

Kommentar

• Flugan
              • April 2005
              • 44

OK! Tack för hjälpen, jag brukar inte köra med några vattentillskott så jag kommer nog inte göra det nu heller. Fiskarna verkar dessutom må mycket bättre redan efter första doseringen, så det blir förhoppningsvis inga problem.

Det blir vattenbyte och ytterligare medicinering i eftermiddag. Jag ska läsa på lite om saltkänsligheten, om inte annat så till nästa gång nått går snett (förhoppningsvis aldrig).

// Christian (mycket lugnare idag än igår)
              "The stone age did not end for lack of stone, and the oil age will end long before the world runs out of oil." -Sheikh Zaki Yamani, former Saudi oil minister.

Kommentar

Arbetssätt...