Mina fantomentetror bara dog

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piell
    • April 2005
    • 12

    Mina fantomentetror bara dog

    Hejsan kära akvarister.
    För 3 dagar sedan köpte jag ett 30-liters akvarium och tillbehör, växter m.m. 1 dag efter när akvariet var inkört köpte jag en svart och en röd fantomen tetra och även en liten slöjstjärt. Idag (dag 2 för fiskarna) flöt först den ena fantomentetran upp och en liten stund senare flöt även den andra upp. Båda dog strax efter det. Tempen har dock varierat lite, men alltid hållt sig mellan 24-28 grader. Slöjstjärten är glupsk och äter (prövade att lägga ner några flingor till dom igår) och verkar må bra. Nån som vet vad detta kan bero på? I affären där jag köpte dom verkar dom inte så kunniga, jag ska givetvis lämna in dom, men bara ville kolla om nån av er visste vad detta kan bero på? Är det för tidigt för fantomentetrorna att lägga i dom efter bara en dags inkörning kanske?

    Hoppas på svar

    Mvh
    Piell
    //Piell
  • Magnuz
    • February 2005
    • 292

    #2
    För det första är 28 grader alldeles för varmt för slöjstjärten och troligen även för fantomtetrorna (särskilt den röda sägs vara känslig för höga temperaturer), men det är inget de borde dö av så snabbt. Varför tetrorna dog kan man ju fråga sig. Antingen blev de stressade av flytten, eller också är något fel med vattnet. Kom ihåg att mata väldigt försiktigt i början och var noga med regelbundna vattenbyten. För övrigt är akvariet i mitt tycke alldeles för litet för en slöjstjärt.

    Kommentar

    • Piell
      • April 2005
      • 12

      #3
      Ok...dom i affären sa att akvariet var stort nog...men ja litar nog mer på folket här måste jag säga...det var beklagligt om det är för litet...kostade dock 1000 kr. Vad för fiskar kan man ha i ett sånt litet akvarie egentligen, kollade lite info om fiskarna här, och dom flesta verkar behöva betydligt mer än 30 liter. Beträffande temperaturen är jag oxå lite orolig måste jag säga. Nu på morgonen när jag kom hem från jobbet låg tempen på 27 grader. Har försökt leta lite info om hur man kan göra för att sänka tempen, men hittar inget direkt. Nån som vet nåt bra sätt?
      //Piell

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #4
        Är det slöjstjärt behöver du inte ha doppvärmare dessa klarar sej bra i rums temperatur.
        Tetror beroende på sort klarar sej även dom i temperatur områden 20-24.

        Sen går det att få tag på bra beg. akvarier för en billig peng om man söker på Blocket eller t.o.m. här på Zoopet. Nytt är inte alltid bäst!!!
        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          hej!

          jag tycker du kan kolla upp dvärg-rasboror på internet, söta och små fiskar som inte kräver så stort akvarie. då kanske du kan ha 10 sådana och nån räka.. kul va?!


          länk till dvärg-rasbora-bild: http://www.djurportalen.nu/artarkiv....~id~336~site~1
          Lenis
          Senast redigerad av lenis3; 08 April 2005, 09:45.
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Piell
            • April 2005
            • 12

            #6
            Ok ska kolla upp länken. Jo sant iofs, men ja har hellre nya grejer, jag har alltid oturen med mig att nåt strular, iofs alltid om det är nytt med, men men :-) Tackar för alla era svar, gillar verkligen denna sida, alla e så trevliga :-) Hade väl och tack för råden!
            //Piell

            Kommentar

            • Babbett
              • October 2003
              • 337

              #7
              Hej,

              köpa fiskar en dag efter uppstart låter inget bra i mina öron....2 veckor borde vara minimum!
              Du kan testa att gå tillbaka till affären och klaga fast dom säger nog samma sak.
              Låt hellre ditt akvarium stå ett par veckor och försök med ett par nya fiskar sen...
              Lycka till!
              Mvh. Ann E.

              http://www.freewebs.com/babbett/index.htm

              Kommentar

              • Piell
                • April 2005
                • 12

                #8
                Oj da....2 veckor? Det var länge...på pappret stod det 3 dagar...jag ska dit nu och snacka med dom och se vad dom säger. Men ingen än som har nån ide op hur man kan få ner tempen i akvariet?
                //Piell

                Kommentar

                • Magnuz
                  • February 2005
                  • 292

                  #9
                  Det är ett av problemen med så små akvarier. Vattenvolymen är så liten att värmen från lysrampen gör att temperaturen blir för hög. 1000:- för ett 30 liters akvarium låter otroligt mycket. Är du säker på att det är 30 liter?

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    för 10 år sen plocka jag ihop ett 37L akvarium för under 400kr.

                    om man höjer upp lysrampen så den är 1-2cm ovanför karet så sjunker temperaturen en del.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Piell
                      • April 2005
                      • 12

                      #11
                      Japps, jag är säker, men det är ett rätt så exlusivt akvarie, ett sexkantigt. Men 1000:- är mycket jag håller med, fick iofs pump med då oxå. Idag dog min mal oxå, fick en ny på garantin, men jag kom på vad allt detta beror på. Slöjstjärten lämnar inte dom andra i fred, äter på dom bla, så jag bytte in han nu och tog 3 Guppihanar istället...så nu har jag alltså 3 guppi, 2 klogrodor och en cistrus mal. Ganska lagom :-)
                      //Piell

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        får hoppas att allt löser sej nu då
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Piell
                          • April 2005
                          • 12

                          #13
                          Fan alltså...ja måste vara världens sämsta akvarist tror jag...först dog mina fantomentetror, sedan min Ancistrus, och nu min andra ancistrus. Värdena är bra i vattnet, tempen ligger mellan 25-27 grader, vad gör jag för fel?! Nu fattas väl bara att mina klogrodor och guppys dör snart oxå...
                          //Piell

                          Kommentar

                          • svensdotter
                            • March 2005
                            • 247

                            #14
                            hej,

                            jag har ett ca 40L akvarie och har lyckats få lagom temperatur på det genom att inte ha någon ljusramp utan har helglas och en spotlight som jag kan höja eller sänka tills tempen blev den rätta. Men du vill förståss ha rampen, skulle jag vilja ha om jag hade en men kanske har du redan rett ut det problemet genom att höjja rampen? tempen sjunker ganska fort om man gör det ju..

                            En liten parantes om dina guppies, för det första så ska det mycket till innan dom dör, de är oerhört tåliga fiskar! Men de kommer vilja ha några tjejer, annars biter dom sönder de vackra stjärtarna på varandra!

                            nästa parantes gäller klogrodan, du har väll en dvärgklogroda hoppas jag? De vanliga klogrodorna blir ungefär en 10cm som vuxna...

                            Håller även med ovanstående, verkar tidigt att ha i fiskarna efter en dag. Undrar även om du har kollat vattenvärdena? eller haft i t. ex. sera aquatan? När jag bodde i uppsala och inte hade en aning om vad jag gjorde med det akvarium jag hade då hade jag inte i några medel och fiskarna dog på löpande band för mig! sera aquatan och nitrivec kan rekomenderas att ha i vattnet..

                            mvh
                            blondin!

                            Kommentar

                            • Piell
                              • April 2005
                              • 12

                              #15
                              Ok, det med spotlights verkar inte vara en sån dum ide faktiskt. Fast akvariet skulle se lite halvt ut, utan rampen...men man kanske kan ordna det där på något sett...angående värderna i vattnet så har jag kollat dom 2 ggr, då jag lämnat in mina fiskar som dör hela tiden, och för att garantin ska gälla så kollar dom värderna, vilka är väldigt fina, konstigt nog. Det enda beredningsmedlet jag har i är Auqa Sana. Dom sa i affären att det räckte. Klogrodorna är dvärgar, ja. Angående guppies så blev ja lite orolig nu...i affären sa dom att det går bra att bara ha hanar...hur länge dröjer det innan dom börjar tugga på varandra då? Och skaffa en hona är väl inte så smart, antar jag? Men iallaf, ni (eller svensdotter iallaf) tror att det har att göra med dåliga värden i vattnet? Det är bra, så jag vet hur jag ska åtgärda detta. Första gången en dog gjorde det inte så mkt, men när dom börjar dö en efter en blir man irriterad och ledsen. Tack för bra svar iallaf svensdotter.
                              //Piell

                              Kommentar

                              Arbetssätt...