Sjuka discus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rosen71
    • April 2005
    • 28

    Sjuka discus?

    Dags för en nybörjare att göra entré här på forumet,

    Jag köpte ett kar (450 liter) i december 2004. I karet går 15 st. discus (Blue Diamond, Red Turquoise och Pigeon Blood). När jag köpte dem var de ca 4 cm. Nu har dock vissa växt till sig ordentligt och mäter ca 8 cm, vissa andra är betydligt mindre.

    Nu har följande problem uppstått;
    • En Blue Diamond har blivit väldigt blev på kroppen och mörk på fenorna, han ser ut att ha et t litet sår på ena sidfenan (det är lite rött intill fenfästet). Han har slutat att äta av granulatet (vilket han ätit av tidigare), och av oxhjärteblandningen ser han ut att äta mycket sparsamt.
    • En Red Turquoise äter, men dock mindre än tidigare, och är mörk på kroppen men ganska blek om ”nosen”, nästan färglös.

    Båda fiskarna håller sig oftast i något hörn eller vid någon rot, de kommer dock fram och simmar efter rutan med de andra när det vankas mat, även om den ena som sagt äter mindre än tidigare och den andre äter nästan inte någonting alls.

    Jag har kollat vattenvärden och allt verkar ok, inga ph-svängningar, inget nitrit osv. Kan det vara så att fiskarna är mobbade eller kan det vara så att de drabbats av någon sjukdom?
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Jag skulle nog börja misstänka nåt vid de laget tex flagelater, då brukar fisken hänga runt dom andra som käkar utan att äta nåt själva.
    Varför jag tror att dina fiskar eventuelt kan ha flagelater beror på oxhjärteblandningen, jag har helt slutat med detta och inte behövt ångra det. Sen finns det andra som inte tycker att de är så riskabelt.
    Kolla om du ser vit avföring ibland korvskinns aktigt med vita bitar i.
    De röda vid fenan är eventuelt en bakteriell infektion, vissa varianter är rätt ofarliga medan andra kan vara väldigt aggressiva.
    Vad har du för temp?

    Kommentar

    • Rosen71
      • April 2005
      • 28

      #3
      Tack för svaret NiXoN

      Karet håller normalt en temp. på 29 grader. Efter ovan inträffade har jag dock tillfälligt höjt till 32 grader och tillsatt 40 ml havssalt per 100 liter (tror jag, doserade efter beskrivning i back to natures discusbok). Min Blue Diamond som har ett rött märke på fenfästet har haft märket ett tag och det har i alla fall inte växt. Obseverade igår att han åt av oxhjärteblandningen, även om han är väldigt blyg och försiktig när någon annan fisk närmar sig.

      Jag har inte obeserverat någon vit avföring ännu, i alla fall inte bland det som ligger på botten. Fast jag såg en vit sträng som flöt i karet för någon dag sedan, denna var dock mycket tunnare än vad avföringen brukar vara. Jag skall försöka observera under helgen. Vad är flagelater? Är det farligt, och går det att behandla? Är det smittsamt?

      Vad matar du dina fiskar med?

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Den vita sträng du beskriver passar in på flagelater, BTN diskus är inte nligt min mening nån vidare bok om diskus endel bra points men den är lite ytlig.
        Flagelater är tarmparasiter som kommer att ta livet av den drabbade fisken, du kan medicinera mot flagelater men de fins en risk att de inte fungerar. Du kan leta på forumet efter mediciner mot flagelater jag vill inte rekomendera nåt specielt märke, temphöjningen är bra mot flagelater men saltet hjälper inte då det är invärtes problem..
        Orsaken till att jag inte matar med oxhjärta är just att den kan orsaka magproblem, jag brukar mata mina fiskar med räkmix, vita mygg, tetrabits, tubifex, och kompostmask.
        Har säkert glömt nåt när de gäller foder men varierande kost är ju bra...

        Kommentar

        Arbetssätt...