slemmiga avsöndringar, pleco

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hjulejus
    • February 2005
    • 60

    slemmiga avsöndringar, pleco

    jag har en plecomal, som går i ett akvarium tillsammans med lite guppys, mollys och platys.
    Det har varit lite problem till och från med guppyna, då jag har medicinerat med myxazin, och de har blivit bättre.

    Nu är det ett problem till i akvariet.

    Malen verkar må alldeles utmärkt, då den simmar omkring och äter, den är mindra skygg än innan etc.
    Men det kommer mjölkiga avsöndringar från kroppen på den. De lossnar inte i "sjok" men de hänger som slöjor.

    JAg vet att jag har läst det någonstans, men kommer inte ihåg var.

    Är det någon som har en aning?
    Så fort som möjligt, så att jag kan medicinera innan det smittar till andra fiskar...

    plz?
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Låter som avföringen... Kan bli vitaktig ibland beroende på vad de ätit..

    Kommentar

    • hjulejus
      • February 2005
      • 60

      #3
      jo, men jag gissar på att detta inte är fallet, då min pleco är täckt med vita slöjor, över hela ryggen. det sitter även bitar som är lite mer tjocka vid fensluten.
      det ser nästan ut som att han har trasslat in sej i mycket tynn filtervadd, eller liknande. Eller att den ömsar, men bara ytterst tunt öms.

      Kommentar

      • Marlin
        • January 2005
        • 156

        #4
        Ungefär såhär står det i en akvariebok som jag har hemma:

        Yttre parasiterna: costia, chilodonella och trichodina: Encelliga hud- och gälparasiter som visar sig som hudbeläggning (grumligt slem som täcker nästan hela kroppen) och ger fisken andningssvårigheter (stämmer inte riktigt för dig). Svaghetsparasiter. Kan behandlas med bensalkon (?). Ofta blir fiskarna friska av sig själva om man byter vatten, håller lämplig temperatur och ger bättre mat.

        Mögelsvamp: Svaghetssjukdom, angriper sår och skador på fiskar i dålig kondition. De tunna trådarna av mögel bildar en bomullslik beläggning.

        Svamp låter rimligt tycker jag men det är jättesvårt. Underligt att den inte mår dåligt på något annat sätt. Hoppas det löser sig!
        Mvh,
        Malin

        Kommentar

        Arbetssätt...