Trolig fenröta...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ohlsson
    • April 2005
    • 176

    Trolig fenröta...?

    Hej allihop å tack för ett finfint forum!

    Upptäckte för en tid sedan att en av mina pansarmalar (en C. julii) plötsligt fått en tu delad stjärtfena. Ytterligare en kardinaltetra hade fått nedre delen av sin stjärtfena bortfrät. Inget vitt ludd eller så kunde ses utan bara släta sönder frätna ytor. Jag började med att saltbehandla och tyckte att det gick åt rätt håll, vilket var bra (tyckte jag) eftersom jag skulle till Jönköping under påsken...

    Tji fick jag. Kardinaltetran har börjat läka ihop igen å fenan är på gång ut som den ska, men min lilla pansarälskling mår inte bra. Efter telefonkontakt med min syster (som oxå bor i lägenheten) konstaterades att Pricken (mkt vanligt namn, men ändå namnet på fisken ) inte blivit bättre. Jag införhandlade behandlingsmedel å började behandla så fort jag kunde. (Medlet börjar på M eller N och har en massa x och y i namnet, behandlar fen- och kroppsröta samt vitaprick.) Sista behandlingsdagen är idag.

    Fisken blir inte bättre av denna behandling. Två större blekare fält (ca 0,7 cm i diameter) har dykt upp på vänstra sidan. En fläck mellan huvud och ryggfena och en strax bakom fenan nedanför gälarna. Inbillar mig dock att dessa blivit aningen mindre bleka, dvs bättre. Stjärtfenan däremot blir det inte. I princip saknas 1/3 - 3/4 av den nu.

    Fisken är skygg i vanliga fall (tydligen vanligt för den sorten) å beter sig inte mycket mer annorlunda nu emot vad den brukar göra. Äter å "dammar" piggt som vanligt, men ser lite ledsen ut ibland.

    Inget bråk har setts i akvariet som skulle kunna ge avbitna fenor å så.

    Fisken bor i ett 54L akvarie (som tyvärr antagligen kan anses vara lite överbefolkat :o). I akvariet finns även 9 sorgmantalar, 4 pansarmalar i C. julii's stlk, två pygmeepansarmalar, två kardinaltetror å en algätare.

    Ska jag fortsätta behandlingen ytterligare någon dag? Vattenbyte gör man det när behandlingen är klar (står ej i instruktionen)? Ska jag testa något annat medel? Vad? Vad? Vad? Mina pansarmalar är mina älsklingar i akvariet, har därför inte hjärta att slå ihjäl Pricken när han inte ger sken av att må dåligt.

    Tacksam för all hjälp jag kan få!
    "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

    Besök gärna min zoon...
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #2
    Det tar ju alltid lite tid innan man ser resultatet av en behandling, men om dina andra fiskar börjar tillfriskna så har du säkert satsat på rätt behandling.
    Det som istället troligen slagit fel är att pansarmalar inte tål salt och det är det som gör att Pricken mår dåligt. Hur är det med dina andra pansarmalar?
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    • Ohlsson
      • April 2005
      • 176

      #3
      De andra mår finfint å det har de gjort hela tiden, inga tecken på att de inte tycker om salt eller så... Hörde att pansisar är lite kinkiga med det där, å jag har inte haft salt i akvariet tidigare så detta är första gången de är utför det...
      "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

      Besök gärna min zoon...

      Kommentar

      • Ohlsson
        • April 2005
        • 176

        #4
        Får rätta mig på punkten med mina pansisar. En av mina pygmeer har dött, skedde igår, å den drabbade men tillfrisknande kardinaltetrar dog idag. Misstänker att saltet tog död på pansarmalen, i kombination med att de inte fått så mkt foder under behandlingen... Börjar bli less på det här, inte kul längre . Några förslag? Ska testa nytt preparat, men inväntar lite tid emellan bytet...
        "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

        Besök gärna min zoon...

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          När fiskar börjar bli sjuka är ofta orsaken att de redan är försvagade på något sätt. Det kan handla om att man inte gör vattenbyten tillräckligt ofta till exempel, eller att man har för många fiskar på för liten yta. När man har ett så litet akvarium som du har blir det ännu svårare att få en bra balans. Börja med att köpa lite vattentester för att utesluta ammoniak, nitrit och nitrat - eller ta med ett vattenprov till din akvarieaffär för att få det testat. När du vet att vattnet är okej kan man börja titta på andra orsaker.

          Faktum kvarstår dock att pansarmalar inte tål salt. Så ett rejält vattenbyte är på sin plats för att få bort så mycket som möjligt av detta.
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          • Drakulla
            • July 2004
            • 403

            #6
            Ursprungligen postat av Lenita
            Faktum kvarstår dock att pansarmalar inte tål salt. Så ett rejält vattenbyte är på sin plats för att få bort så mycket som möjligt av detta.
            Du skriver att inte pansarmalar tål salt. Vilket slags salt då? Jag har använt Oktozon salt, lite vid varje vattenbyte och dom mår bara bra. En fiskkunnig person sa att det inte är några problem. Vem ska man tro på egentligen, svårt..
            mvh Drakulla

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

            Kommentar

            • Lenita
              • June 2003
              • 850

              #7
              ____________________________________
              Pax vobiscum!

              Kommentar

              Arbetssätt...