Tips vid svarta fläckar på praktbotia!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    Tips vid svarta fläckar på praktbotia!

    Jag har sett av och till här på forumet att en del har haft svarta prickar/fläckar på sina botior och undrat hur man får bort dem. Av en slump så har jag nu svaret.
    Har själv haft svarta prickar på mina botior, men inte märkt av att de betett sig konstigt eller verkat sjuka på något sätt så jag har låtit det bero helt enkelt, men för ett tag sedan blev mina tigerbarber slöa och verkade förlora balansen så jag köpte mig en flaska Octozin för att medicinera med.
    Jodå, tigerbarberna blev piggare igen, men döm min förvåning när praktbotiorna kom ut ur sin grotta helt utan svarta prickar!

    Jag har fortfarande ingen aning om vad det var för "sjukdom" eller om det kanske var en hudåkomma, men som sagt Octozin fixade det. Endast en botia har kvar en liten grå fläck på "nosen", som ett skuggigt minne av vad som varit
    ____________________________________
    Pax vobiscum!
  • Mogwai
    • November 2002
    • 3021

    #2
    Svarta prickar på praktbotia ??? vad är det för sorts svarta prickar ?? Hur ser de ut ??
    Inte för att jag har haft någe sådant på mina botior men det är ju bra att veta vad man ska hålla utkik efter, och nu då man vet hur det botas också så är det ju ännu bättre.

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      #3
      Här kommer bild

      Puh, jag har inte insett vilken mängd dåliga bilder jag har på mina fiskar... men nu har jag hittat några som visar på vad jag menar. Som sagt så har jag själv aldrig trott annat än att det skulle vara så på botiorna, men i och med Octozinet så försvann de flesta fläckarna...
      På båda bilderna syns det att Berta Botia har mörkgrå/svarta fläckar på huvudet. Några av de övriga botiorna hade prickar/fläckar även på någon fena. Inget som störde synintrycket direkt, och som sagt de betedde sig som vanligt och verkade inte lida av det.

      PS: de vita prickarna är sand om ni undrar
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Lenita; 05 April 2005, 12:44.
      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      • Solen
        • September 2003
        • 2997

        #4
        Svarta fläckar eller snarare blaffer av svart kan vara spirulina utfällningar. Har fått det beskrivet för mig och när jag drog ner på spirulina försvann fläckarna både på botierna och tigerbarben. Har idag bara kvar mina älskade botier och de får spirulina 2-3ggr/v och har inte ngr fläckar alls.
        Pricken den Store !
        ~~~~

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          Tror inte mitt foder innehåller någon spirulina, det står inte det på innehållsförteckningen i alla fall. Sprulina är väl en slags alg?
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          • Paniktandborste
            • March 2005
            • 330

            #6
            jo det är det

            (kom på att jag inte är helt säker men när jag tryckte på "svara" så var jag det =P )
            Aka Pixel eller Bildpunkt

            Kommentar

            Arbetssätt...