Mystisk Symptom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LASSEKONGO
    • March 2005
    • 9

    Mystisk Symptom

    hade två svarta svärdbärare varav den ena först blev slö och stod mycket i ytan stilla , gärna i "lä" från strömmen från pumpen.
    inga andra symptom men kippade med gälarna litet hela tiden. den andra svärdbäraren blev också litet slö. detta höll på 2 dagar , bytte då vatten och dammsugade botten. fiskarna blev genast piggare .den ena är pigg som en mört , men den andra dog under natten.
    har andra fiskar också (guldbarb , fembandsbarb , platy ) alla dessa mår fint. vad kan detta bero på? övermatar inte och sköter vattenbytena noga och plockar upp skräp osv håller tempen på 26 grader. för mycket fart på pumpen kanske då barberna verkar trivas med detta?
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    tror inte det är för mycket fart på pimpen men svårt att säga då du inte skrivit hur stort akvarium du har och vilken pump.

    kollat om du har nitrit ?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • LASSEKONGO
      • March 2005
      • 9

      #3
      Nitrit

      har ej kollat nitrit , men trodde ej att det kunde vara detta pga att jag bytte 20 liter vatten i förrgår och tillsatte nitrivec.

      akvariet är på 65 liter , pumpen vet jag ej vad den är , köpte ett komplett akvarium på en affär . utgår från att den är tillräcklig. nu dog en wagtailplaty vid lunch. samma symptom . inga utslag eller prickar eller svamp där heller .

      Kommentar

      • hjulejus
        • February 2005
        • 60

        #4
        kan hända att de lider av syrebrist.


        har du några växter?

        Har du utströmmen från pumpen vid ytan?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Nästan säkert ammoniak eller nitrit. Vattenbyten dagligen i en vecka, sen bör filterbakterierna vara igång.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Elyria
            • October 2009
            • 12

            #6
            Jag har samma problem i mitt 100-liters so varit igång sedan i augusti. Alla vattenvärden är perfekta, och jag är noga med vattenbyten och städning. Finns inga tecken på fiskarna, plötsligt blir de bara slöa och dör sedan inom ett dygn. Det har dött en i taget med några dagars mellanrum den senaste månaden. Någon har haft uppsvullen mage men de flesta har sett helt normala ut. De som dött är sex odessabarber och fyra leoparddanios. Igår dog också en av de neonplaty som jag köpt för att ersätta barberna, men hon var väldigt liten, knappt mer än ett yngel, så jag vet inte om det är därför. Hittar inga fel - några tips annat än vattenkvaliteten som ju är bra enligt alla mätningar?

            Kommentar

            Arbetssätt...