Mina fiskar dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Math
    • March 2005
    • 91

    Mina fiskar dör

    Köpte i tisdags 4guppy och 2ancistrus till mitt akvarie, idag så var guppyna döda och en ancistrus med

    I akvariet bodde redan 3guppy och en mal och de har klarat sig men vad kan det vara som är fel??

    det är ett 150l med ganska mycket växter och har varit i bruk i ca 3 veckor.

    Guppyna som dött hade uppsvullna hjälar och malen hade ett konstigt sår på ena sidan av huvudet.

    Vad kan jag kolla/göra?

    Jag vet att vattnet här är mycket mjukt men jag har inte testat ph

    Mvh math
    //

    Mvh Mathias
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Du måste först och främst kolla upp vattnets ph och nitrit. Om du har en bra affär i närheten så hjälper dom dig säkert för en tia eller två.

    Jag tycker att det låter som nitritförgiftning men kan säkert vara något annat också.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Math
      • March 2005
      • 91

      #3
      vad beror det på att man har nitriter då?


      Vad kan man göra åt det?
      //

      Mvh Mathias

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Nitrit tillkommer pga för dålig biologisk nedbrytning. Detta kan bero på för dåligt filter, för snabb befiskning eller för mycket mat.

        Sluta att mata, och byt vatten ca 50% som akutåtgärd. Men innan du gör det spara en burk med vatten och ta till din handlare, om han inte vill mäta åt dig så gå till en annan. Det du vill veta är ph och nitrit.

        Om det är nitrit kan du ympa in bakteriekultur, om det är ph så kan du justera det, men det tar vi sen.
        MVH
        Magnus
        Senast redigerad av Tropfrog; 31 March 2005, 11:13.
        min zoon

        Kommentar

        • Math
          • March 2005
          • 91

          #5
          ÅHH tack så mycket för hjälpen
          Nu har jag bytt massa vatten. hur ofta skall man tvätta filtret? jag har inte gjort det sen dess att jag startade karet för 20 dagar sedan.


          Upptäckte nu också som tur i oturen att jag fått en massa guppy yngel , de måste jag ha fått bara timmarna före deras morsa dött, synd för det var fina fiskar men får hoppas på att ynglen blir lika fina.
          //

          Mvh Mathias

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            du bör inte göra rent filtret så ofta, och inte samtidigt som du gör vattenbyten!
            vad är det för filter förresten?
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Math
              • March 2005
              • 91

              #7
              ett eheim 2007(180l/h), tillfälligt för mitt bra filter pajade

              men jag funderar på att köpa ett am-top ytterfilter.

              Mvh
              Mathias
              //

              Mvh Mathias

              Kommentar

              • Math
                • March 2005
                • 91

                #8
                Kommer nitrit så fort om man har ett förlitet filter?
                //

                Mvh Mathias

                Kommentar

                • Robot
                  • February 2004
                  • 1174

                  #9
                  Nitriten kommer i kombination av för liten filtermassa och ett akvarium som inte är inkört... Har du ett väl inkört akvarium är det alltså mindre risk för nitrit eftersom de nyttiga bakterierna även finns i sanden / gruset.. En liten buffert alltså..

                  Kommentar

                  • Canistra
                    • March 2005
                    • 3

                    #10
                    Döda fiskar trist!!

                    HEJ PÅ DIG!!
                    Jag råkade oxå ut för samma saker som dig.Jätte trist när man måste köpa nya fiskar.Mina 2 guppy dog oxå hanen klarade sig.
                    Jag rengjorde samt höjde värmen lite på vattnet.Sedan fick jag höra at mollysarna ska ha lite extra salt oxå.Kan vara tips om du har sånna.Lycka till
                    Ursprungligen postat av Math
                    ÅHH tack så mycket för hjälpen
                    Nu har jag bytt massa vatten. hur ofta skall man tvätta filtret? jag har inte gjort det sen dess att jag startade karet för 20 dagar sedan.


                    Upptäckte nu också som tur i oturen att jag fått en massa guppy yngel , de måste jag ha fått bara timmarna före deras morsa dött, synd för det var fina fiskar men får hoppas på att ynglen blir lika fina.

                    Kommentar

                    • Geezer
                      • October 2003
                      • 166

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tropfrog
                      Nitrit tillkommer pga för dålig biologisk nedbrytning. Detta kan bero på för dåligt filter, för snabb befiskning eller för mycket mat.

                      Sluta att mata, och byt vatten ca 50% som akutåtgärd. Men innan du gör det spara en burk med vatten och ta till din handlare, om han inte vill mäta åt dig så gå till en annan. Det du vill veta är ph och nitrit.

                      Om det är nitrit kan du ympa in bakteriekultur, om det är ph så kan du justera det, men det tar vi sen.
                      MVH
                      Magnus
                      Dr.Tropfrog har givit oss en funderare....Akv. igång i tre veckor,plötslig fisk död___Nitrit troligaste orsaken?? Fiskarna var redan sjuka vid tillsättningen,gissar jag! Men med vad? -Klassikern: -Geezer-

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        ett eheim 2007 är ALLDELEs för litet till 150L.
                        är för akvarier på max 45L
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Canistra
                          • March 2005
                          • 3

                          #13
                          TjOHO!!Du kan göra rent filtret nu.Jag har oxå massa yngel gupisar har jag 12 st o 7 molly bebisar.Jag rekommenderar dig att köpa ett litet bebis akvarium samt bebis mat till dom.Det är fullrulle i akvariet.Tror att min ena molly oxå ska ha bebisar snart.Jag fick höra att mollysarna kan vara gravida flera gånger om året..Mvh Canistra

                          Kommentar

                          • Magnuz
                            • February 2005
                            • 292

                            #14
                            "Akv. igång i tre veckor,plötslig fisk död___Nitrit troligaste orsaken??"

                            Det låter rimligt, särskilt om filtret är för litet. Jag har på flera ställen sett uppgiften att nitrithalten ofta är som högst efter ca 3-4 veckor i ett nystartat kar.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...