Vad är det här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

    Vad är det här?

    Min demasoni hona verkar ligga på dödsbädden om man säger så.Hon har inga yttre symptom utan ligger bara på bottnen och flämtar.
    Det kan inte vara syrebrist för jag har bra cirkulation på vattnet och de andra fiskarna verkar må bra. Vad kan detta vara och vad beror det på.Gjorde ett vattenbyte igår.

    Tacksam för svar!
    Mina akvarier:

    180l Sällskap
    112l SA biotop
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ammoniakförgiftning?
    Prova att lyfta ut henne till en hink med rent vatten rakt ur kranen. Av rätt temperatur, förstås.

    Piggnar hon efter 1-2 timmar till av det, gör ett STORT (minst 50%, gärna mycket mer) vattenbyte i ditt akvarium. Dagligen. I en vecka.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Simon B
      • January 2005
      • 395

      #3
      Kollade henne nogrannt igår och såg att magen var uppsvälld.Enligt en av mina akvarieböcker var detta tecken på bukvattensot.Nu i dag på morgonen låg den död i en grotta och hade även något "uppresta" fjäll vilket också skulle vara ett symptom.Var också i akvarie affären igår och skulle köpa medicin mot detta.Jag hann precis in innan de skulle stänga och fick tag i medicin som hon sa skulle vara mot bukvattensot.Men icke.Om man hade läst den svenska bruksanvisningen i förpackningen hade man insett detta.Och idag är det söndag så det är bara och hoppas de överlever dagen.

      Tack för svaret!
      Mina akvarier:

      180l Sällskap
      112l SA biotop

      Kommentar

      Arbetssätt...