Flämtande Kakaduahona??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    Flämtande Kakaduahona??

    Min ena kakaduaciklids hona flämtar och hon spänner upp gälarna hela tiden som om hon hade andningsproblem (vi har superbra cirkulation). Hon är uppspänd hela tiden (ink. fenorna). Har inte sett henne äta på en vecka eller mer. Idag såg vi som små vita fläckar, vet inte om det är ngn sjukdom eller bara "som det ska vara". Har ett litet 63l kar uppstartat utan fiskar som jag kan medicinera i om det skulle behövas.

    Ska jag flytta henne över till de lilla karet på direkten så hon inte smittar?
    Vad är det för sjukdom?
    Finns det något jag kan göra (medicinera, lägga i lite salt etc)


    Tack på förhand.
    Mvh Hanna
    Min Zoon
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #2
    Vet nu vad det är för sjukdom, ser tydligt det är svamp hon har. Ser precis ut som det gjorde på min rot för ett tag sen. Ska medicinera snarast.

    Vet ni vad det finns för bra medeciner?
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • aqua J
      • March 2005
      • 275

      #3
      Jag måste fråga dig hur det gick med fisken? Hur såg du att det var svamp? Har nu själv problem med en Paletthona som står och liksom tuggar, ser ut som att något irriterar i munnen. Vet inte vad jag ska göra riktigt...






      Kommentar

      • gladhertha
        • February 2005
        • 1755

        #4
        hon dog. dagen efter. svampen var giant! så de va inte så svårt att se
        Mvh Hanna
        Min Zoon

        Kommentar

        • aqua J
          • March 2005
          • 275

          #5
          Vad tråkigt... Men jag ser inget på min lilla tjej, vet verkligen inte vad som är fel! Jag blir galen...






          Kommentar

          • Paula&Jimmy
            • April 2005
            • 397

            #6
            aqua J
            Jag hade samma problem med min paletthanne nyss, såg att han flämtade och hade tappat färgen, det började för 4 dagar sedan. Nästa gång jag tittade till honom var han pigg färgglad och simmade aktivt runt. Sen flämtade han igen.
            Han hade inga synliga tecken på svamp, han har bott i mitt kar i ca 5 månader och har hela tiden varit frisk. Har till o med lagt ägg (som malen mumsade i sig).

            I fredags såg jag att mina 2 praktbotia hade vita prick. Ingen annan fisk är smittad, men jag har medicinerat sen dess. Kan detta påverka?
            Min hane hittades död i morse. Det konstiga var att han var helt utfärgad, har jag aldrig förr sett på någon fisk. Jag stog länge med honom i håven och betraktade, kände och tittade för att se om han verkligen var död.
            Han var inte stel heller som andra fiskar brukar vara, dom brukar också ligga på rygg, han låg på sidan.
            Kan det bero på att han kanske nyss dött?
            Detta är andra hanen som dör i mitt kar, det är mindre än en månad sen min andra hane dog, han låg då med uppspärrade gälar på rygg och var alldeles vit.

            Hjälp....?
            Proffsiga amatörer (...?)


            Paulas zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...