Hjälp alla mina fiskar dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bea
    • March 2005
    • 12

    Hjälp alla mina fiskar dör!

    jag har haft många fiskar men nu har jag bara två algätare kvar. När jag tittar upp mot
    vattenytan ser det ut som ett slags brunt oljetäcke.när jag gör vatten byte så suger jag upp
    oljetäcket men strax efterår kommer det tillbaka igen. Jag fick det efter en resa och grannen
    hade matat för mycket. När jag kom hem hade jag nitrit och några tigerbarbar låg och flöt.
    jag tittade på nitriten för ett tag sen och då hade jag ingen. man ser inget på fiskarna.



    Vad är det för något? snälla hjälp mig!
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    övermatning och dåligt foder skulle jag tro.. oljehinna beror ofta på just dåligt foder... om det är torrfoder kan det innehålla olja.. som antingen löser sig i vattnet eller går osmält genom fisken.. antingen billigt foder eller fel foder för fiskarna..

    dock borde inte hinnan kunna bildas med god ytcirkulation.. att bara suga upp det är dock dumt för något är ju fel.. det är lika dumt som att rikta filtret bara för att bli av med det.

    övermatning och dåliga vattenbyten kan lätt döda fiskar.. jag kan säga att det är bättre att inte mata alls eller skaffa automat om man ska vara borta länge.

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Det är inte ovanligt att fiskarna får inre skador under en nitritspik som gör att de dör sen.

      Har du kollat de olika vattenparameterna, att allting är som det ska med vattnet? Använder du vattenberdningsmedel när du byter vatten?

      Vad var det för fiskar? Har filtret varit igång hela tiden? Det är svårt att säga vad det kan vara annat än nitritskador, men det går inte att utesluta nån sjukdom.

      Tyvärr är det inte ovanligt att den personen som man bett mata fiskarna under semester matar för mycket. Därför bör man göra iordning små portioner för varje dag. Jag vet att detta tips inte kan hjälpa de döda fiskarna, men det är något att tänka på till nästa gång.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Bea
        • March 2005
        • 12

        #4
        Tack

        Ursprungligen postat av Triana
        övermatning och dåligt foder skulle jag tro.. oljehinna beror ofta på just dåligt foder... om det är torrfoder kan det innehålla olja.. som antingen löser sig i vattnet eller går osmält genom fisken.. antingen billigt foder eller fel foder för fiskarna..

        dock borde inte hinnan kunna bildas med god ytcirkulation.. att bara suga upp det är dock dumt för något är ju fel.. det är lika dumt som att rikta filtret bara för att bli av med det.

        övermatning och dåliga vattenbyten kan lätt döda fiskar.. jag kan säga att det är bättre att inte mata alls eller skaffa automat om man ska vara borta länge.
        jag ska prova att byta foder. Sen ska jag gjöra vatten byte på söndag
        (skrevs på en lördag)

        thank you =- D

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #5
          mm.. vad som hänt med fiskarna kan jag inte veta säkert.. men hinnan kan du i alla fall göra dig av med. den borde försvinna ganska fort om det är fodret... beroende på hur ofta du matar och hur mycket vattenbyten.

          Kommentar

          Arbetssätt...