Ancistrus med "påssjuka"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mamia
    • March 2005
    • 5

    Ancistrus med "påssjuka"

    Hej! jag har en Ancistrus som är brun(eller) svart me vita prickar.(hane) jag har haft den i några år, men nu så har lite av hans "skägg" förvunnit och det ser ut som att han har fått påsjukan och hans ögon ploppar ut väldigt mycket, han e stillsam och märks knappt..kan det bero på åldern?? har en Acistrus (guld) som är helt ok..
    Tacksam för svar!
    Maria
  • Zybeer
    • July 2002
    • 699

    #2
    Min Plecostomus ser ut som du beskriver din Ancistrus... Det började för några dagar ut och han ser svullen ut... Jag vet inte riktigt vad det innebär, förhoppningsvis kan någon här på forumet hjälpa oss... Ögonen står ut, munnen är som lite hopdragen och hela firren är svullen. Aldrig sett det förut.

    MVH
    /Jens
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

    Kommentar

    • Magnuz
      • February 2005
      • 292

      #3
      Skulle kunna vara bukvattensot. Tyvärr är prognosen inget vidare isåfall.

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hej!

        mina pansarmalar drabbades av något konstigt, ögonen stod ut något fruktansvärt, de blev slöa, mörkare, och fick en mjölk/något rosaaktig hinna på sig. 3 av 6 dog. jag lyckades dock rädda de resterande 3 genom 1/3 vattenbyte på morgonen och 1/3 vattenbyte på kvällen under några dagar. jag tillsatte även salt samt ett till filter.


        och vad är "påssjuka"?!
        Lena Maria
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          När en fisk svullnar brukar det vara problem med njurarna vilket gör att vätska samlas i kroppen det gör att tex "hålrummet" bakom ögonen fylls av vätska (vatten) och ögonen står ut.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • mamia
            • March 2005
            • 5

            #6
            heje.. nu har jag upptäckt att den har två blåsor på sidorna och är röd i munnen.. fast den ser inte ut att lida. om det nu skulle vara bukvattensot, kan de smitta de andra fiskarna?

            Kommentar

            • mamia
              • March 2005
              • 5

              #7
              jo. svar på påssjuka.. man hade det som liten. det var en sjukdom. kinderna svullna upp.. inte kul.. fast nu blir man vaccinerad som liten

              Kommentar

              • peppito
                • December 2003
                • 1612

                #8
                Ursprungligen postat av lenis3
                jag lyckades dock rädda de resterande 3 genom 1/3 vattenbyte på morgonen och 1/3 vattenbyte på kvällen under några dagar. jag tillsatte även salt samt ett till filter.
                Corydoras är känsliga för salt och du bör inte tillsätta salt i ett kar med dessa.
                "du ångrar bara det du inte gjorde"

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  hej!
                  jag tillsatta halva mängden salt efter råd ..

                  man kan tillsätta, men man bör tillsätta halva mängden som sagt.

                  ektozon var det, kanske jag ska tillägga
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Zybeer
                    • July 2002
                    • 699

                    #10
                    Min Pleco verkar ha vattenfyllda blåsor efter kroppen och magen är stor... Flämtar mycket. Inte bra...

                    MVH
                    /Jens
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                    Kommentar

                    • mamia
                      • March 2005
                      • 5

                      #11
                      Ursprungligen postat av Zybeer
                      Min Pleco verkar ha vattenfyllda blåsor efter kroppen och magen är stor... Flämtar mycket. Inte bra...

                      MVH
                      /Jens
                      fast dessa blåsor dök upp i veckan. han har haft "pås sjukan" i ca 2-3 veckor..
                      men även om de har samma sjukdom så e de inte skoj o titta på dom. man vet ju inte om de lider eller inte.. stackars dom

                      Kommentar

                      Arbetssätt...