mollyn vit om munnen!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

mollyn vit om munnen!?

Ser ut som underläppten på min nyinköpta molly är vit, den uppträder lite konstigt också för den håller sig till ena hörnet typ och vill inte simma runt i akvariumet. Någon som vet vad det kan vara??
    Har inte städat nu på en vecka så det är dags för det, ganska så mycket alg/grönt i akvariumet. Men kan det få den att bli sån?
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Är det som vit bomull kring munnen?
    I så fall kan det vara munsvamp, en form av sjukdomen columella/columnaris.
    Info & bild på svårt fall här:
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• trollet85
      • January 2005
      • 667

Azur:
      Ja det är väl det närmst tänkbara skulle jag tro. Hur behandlar man sådant då? Tror du den kan hinna dö innan imorgon??
      Den tjippar inte med munnen som en vanlig fisk gör, det ser ut som att den inte rör alls på munnen, sen som jag sa, ser underläppen vit ut, som luddaktig kanske man kan säga. Hur uppkommer munsvamp egentligen?

En fråga till. Att ha alger i vattnet är det farligt för fiskarna?
      Är grönt/mörkt på en del stenar sen har även väggarna blivit lite fläckiga. Ser ganska lortigt ut, men dom dör väl inte pang boom? Ska göra vattenbyte imorgon tänkte jag. Har gått 7 -8 dagar sedan jag bytte sist, är bara två blackmollys där i.
      63L med salamandrar

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

1) Nej, den dör säkert inte innan morgonen om det är munsvamp.
        2) Nej, alger är helt ofarligt, tillochmed lite nyttigt. Det bara *ser* illa ut.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• trollet85
          • January 2005
          • 667

Azur:
          Tack så mycket för svar! Slapp vara orolig
          63L med salamandrar

Kommentar

• Kramfors
            • January 2003
            • 7265

Columnaris är ingen svamp den orsakas av en bakterie, flexibacter columnaris.
            Titta i fisken mun genom att föra fisken från vattnet upp och igenom ytan. En fisk öppnar då automatiskt munnen. Om den är röd på munnens övre del indikerar detta en infektion. Vita ränder runt munnen indikerar columnaris infektion.

En röd analöppning kan vara "columnaris" eller annan bakteriell infektion
            http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Geezer
              • October 2003
              • 166

Ursprungligen postat av Kramfors
              Columnaris är ingen svamp den orsakas av en bakterie, flexibacter columnaris.
              Titta i fisken mun genom att föra fisken från vattnet upp och igenom ytan. En fisk öppnar då automatiskt munnen. Om den är röd på munnens övre del indikerar detta en infektion. Vita ränder runt munnen indikerar columnaris infektion.

En röd analöppning kan vara "columnaris" eller annan bakteriell infektion
              Man har trots allt gjort nytta! Jag skulle sagt det samma. -Geezer-

Kommentar

• Azur
                • March 2003
                • 12946

Det är visserligen riktigt att columnaris vid munnen inte är en svamp, men sjukdomen kallas likförbaskat munsvamp/munröta.
                Jag tror också det eventuellt kan vara svårt att titta i munnen på en så liten fisk som en molly.
                Det finns ett antal antibiotika-baserade mediciner (som vanligen säljs som anti-svamp medicin) mot munsvamp/munröta/muncolumnaris/whatever, din zooaffär bör ha åtminstone nån.

Kommentar

• peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

Min ChokladMolly hade samma sak för ett par veckor sedan under läåppen såg svullen ut, jag la den i eget akva och botade den med punktol....PUNKTOL en produkt från JBL innehåller MALAKITGREEN och BRILJANTGREEN dessa två ämnen är bra bakteriedämpare samt att PUNKTOL innehåller FORMALIN vilket är ett riktikgt bra ämne som dödar bakterier och dämpar svamp.
                  Min Molly blev fin igen på 4dagar..... och fick faktiskt 35nya yngel i går natt =O).
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

Kommentar

• Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

Det är främst de ämnena som är den aktiva substansen i den fiskmedicin som finns i zoobutikerna.

Kommentar

• trollet85
                      • January 2005
                      • 667

det är somsagt lite svårt att titta så väldigt noga på munnen, men det enda jag ser är att den är vit på underläppten och att den ser svullen ut. det ser inte ut som att den andas som fiskarna ska göra. dock är den lite piggare.
                      Undrar bara hur länge den kan gå med denna sjukdom, kan kanske ta ett tag innan jag får itag i medicin då jag bor en bit från staden.
                      Dör den inom ett par dagar eller hur allvarligt är det??
                      63L med salamandrar

Kommentar

• Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

Är det Columnaris så sprider det sig fort.
                        Även fenor och fjäll får vita korta täta trådar.

Kommentar

• trollet85
                          • January 2005
                          • 667

Kramfors:
                          okej, men jag har inte ens något annat akvarium att släppa ner den sjuka fisken i så har den andre fisken inte blivit sjuk så lär den bli det innan jag får medicinen. Men när man har i medicin, ska man göra stort vattenbyte eller hur går det till? tänkte om det var något speciellt, för annars gör jag vattenbyte idag och försöker få tag i medicin så snart som möjligt..
                          63L med salamandrar

Kommentar

• Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

Det är väl inte säkert att det är Columnaris.
                            Har du salt i vattnet?

Kommentar

• trollet85
                              • January 2005
                              • 667

ne men vad skulle det annars kunna vara? ska iaf iväg idag och köpa medicin. får hoppas det är munsvamp då, för det är väl medicin för det jag kommer fråga efter. men jag lär väl få nån medicin som ska vara bra för en massa olika sjukdomar I guess..

mja, lite salt har jag väl. det ska man ju ha om man har mollysar. det salt jag använder är Ektozon.
                              63L med salamandrar

Kommentar

Arbetssätt...