Hur mycket salt per liter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • webbsmurfen
    • February 2005
    • 27

    Hur mycket salt per liter...

    Tjena...

    Har läst att ni rekomenderar en svag saltlösning i vattnet för skadade/sjuka fiskar. Ville bara kolla mängden typ

    Hur mycket salt per liter altså... (ex 1 tsk 25/Lit vatten)
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    1 gram per liter vatten är det vanliga rådet, beroende på vilken fisk det är, 1 tesked brukar anges som 5 gram.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • join4t
      • October 2003
      • 854

      #3
      Ursprungligen postat av Kramfors
      1 gram per liter vatten är det vanliga rådet, beroende på vilken fisk det är, 1 tesked brukar anges som 5 gram.
      Ursprungligen postat av Kramfors
      Kramfors

      Reg.datum: 2003-01-06
      Ort: Kramfors
      Inlägg: 3 024

      Standard
      De lärde anser att 01% salt i vattnet inte har någon medicinsk effekt.

      __________________
      http://www.kramforskoi.com/
      Och
      Ursprungligen postat av Kramfors
      om nyttan av salt tvistar de "lärde", min inställning är att vissa för fiskarna mindre bra organismer trivs sämre i salt än vad fisk gör.
      Det är en av orsakerna till att man kan använda salt i förebyggande syfte i lägre doser och som medicin i högre.
      Dessutom utsöndrar fisk mer slem vid högre salthalt som stärker slemhuden vilket gör att parasiter fastnar sämre.
      100 gram till 100 liter vatten i "förebyggande" syfte, 300 gram till 100 liter vatten under en tid som medicin.
      ?Blir inte 1 gram per liter samma som 0,1% eller är jag ute och cyklar?
      "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

      Kommentar

      • Lucas_no1

        #4
        Det beror på vad du har för fiskar.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          "Blir inte 1 gram per liter samma som 0,1% eller är jag ute och cyklar"
          Ja.
          0,1 % och mindre salt är allt för lite för att ha någon större effekt på bakterier och för att salt i högre doser ska ha någon effekt och döda parasiter så dör nog fiskarna också.
          Men salt under en längre tid påverkar parasiter/bakterier negativt.
          Du kan läsa mer om salt här http://www.home.no/telekort/fisk/viktig3.html

          Längst ner här har jag skrivit om salt http://www.kramforskoi.com/vinter.htm
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Torstensson
            • June 2002
            • 1964

            #6
            När jag hade CA-ciklider körde jag med 1dl/100liter. Inte hela tiden, men när det var som värst med revirstrider och svampangrepp..

            Kommentar

            • carlsson
              • December 2004
              • 48

              #7
              Kör man vanligt hushållssalt?
              Lägger man ner i pumpen eller sprider man ut det jämt i akvariet?

              Kommentar

              • robin_bockman
                • February 2005
                • 98

                #8
                Vanligt havssalt elle grovsalt duger, gärna utan jod, lös up det i vatten och häll i det...

                Kommentar

                • Lucas_no1

                  #9
                  Du behöver inte lösa upp det!
                  Det är bara att hälla i det och låta det lösa sig själv.
                  Dels går det fortare i varmtvatten och så tar det ju en stund för saltet att lösas så det blir inte en chock för dom.
                  Jag kör just en kur med salt 1 dl per hundra liter i fyra dagar sedan stort vattenbyte.
                  Köp salt utan jod

                  Mvh Lucas

                  Kommentar

                  • angelica2220
                    • October 2004
                    • 110

                    #10
                    om inte jag skulle lösa upp mitt salt innan jag har i det i karet skulle mina guldfiskar äta upp stora delar av det. Tror inte att det skulle vara så hälsosamt för dem, men det beror väl kanske på hur glupska fiskar man har...
                    "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Och fiskarna kan få "brännskador" av salt.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Geezer
                        • October 2003
                        • 166

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kramfors
                        Och fiskarna kan få "brännskador" av salt.
                        Vet ej,"men det här salta snacket" -Får mej att nyssta mot butiken...
                        -Geezer-

                        Kommentar

                        • Riva
                          • February 2005
                          • 12

                          #13
                          Du ska ha 1dl per 100l och man kan gå så pass långt att man har 4dl per 100l under en kort tid. Vanligt salt går bra men det ska vara utan jod. Man borde lösa upp det innan eftersom man annars riskerar att fiskarna äter upp det precis som du frågar. Ta fint salt istället för grovt av enda anledningen att det löser upp sig fortare i vatten. Har du haft salt i akvariet så får du räkna med upp till ca 20 vattenbyten innan man får bort saltet. Salt är helt ofarligt för fiskar en kortare stund däremot kan det vara skadligt när fiskarna leker så du kommer förmodligen inte att få några yngel under den tiden. Tänk på att ta ur växterna och lägga dom i en hink med vatten under en lampa annars kommer förmodligen alla växter att dö förr eller senare.
                          Ursprungligen postat av webbsmurfen
                          Tjena...

                          Har läst att ni rekomenderar en svag saltlösning i vattnet för skadade/sjuka fiskar. Ville bara kolla mängden typ

                          Hur mycket salt per liter altså... (ex 1 tsk 25/Lit vatten)
                          www.diskusfisk.se

                          Kommentar

                          • P-C
                            • November 2004
                            • 2

                            #14
                            Man brukar säga att man ska medicinera med 100gram salt per 100L vatten. Eller med 1dl salt per 100L vatten.
                            P-C..

                            Kommentar

                            • jocke_ek
                              • February 2005
                              • 259

                              #15
                              nu blir man ju snurrig i skallen *ASG*

                              min zoohandlare som jag köpt nya karet av rekomenderade att man alltid ska köra med ca 4 teskedar/100 lite för att slippa div sjukdomar mm och detta skulle inte påverka nått i karet.

                              hmmmm hur ska man göra
                              några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

                              nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
                              kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
                              finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...