Magen upp!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • suze
    • November 2003
    • 54

    Magen upp!!!!!!

    Hej.
    Jag har just nu lite panik.
    Jag misstänker starkt att ett litet syskonbarn har matat mina fiskar i går kväll när jag inte var hemma. den ena av mina slöjstjärtar flyter upp och ned i karet och kan inte vända på sig själv! Hans mage är jättestor. I går vid sjutiden när jag tittade till dem senast så mådde de helt ok. Sedan åkte jag bort och min sambo var barnvakt under kvällen.

    VAD GÖR JAG!?

    Jag är helt förtvivlad, han är ca 2 år gammal och jag har haft honom i ett och ett halvt. Han är jättefin och pigg i vanliga fall!
    Den andra ser lite skum ut också, men hon brukar ha lite "dålig balans" och har varit sådan i typ ett halvår. Vad jag har förstått på en del svar och inlägg här så kan slöjstjärtar ha det och hon har inte verkat lida av det så jag har inte gjort något åt det.
    Mitt mycket ödmjuka akvarium...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863
  • suze
    • November 2003
    • 54

    #2
    Läste precis detta:



    "jag hade samma problem med en av mina tidigare lägg den i ett glas med kallt vatten så simblåsan drar ihop sig var rådet jag fick och det fungerade alldeles utmärkt kanske inte låter så snällt men bättre det än att den ligger där och flyter. (nte is kallt och bara en liten stund tills den får sitt normala beteende tillbaka)"

    Är detta verifierat?
    Funkar det?
    Ska jag göra detta?

    Det känns väldigt elakt...
    Mitt mycket ödmjuka akvarium...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      OM du BARA har slöjstjärtar i karet kan du ju byta vatten tills det blir kallt och mysigt för dina kallvattensfiskar....

      annars så kan det vara så att den är gammal och har gjort sitt....

      eller gaser....

      finns mkt som kan vara fel på en framodlad fisk.
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • suze
        • November 2003
        • 54

        #4
        Ursprungligen postat av MagicFingers
        OM du BARA har slöjstjärtar i karet kan du ju byta vatten tills det blir kallt och mysigt för dina kallvattensfiskar....

        annars så kan det vara så att den är gammal och har gjort sitt....

        eller gaser....

        finns mkt som kan vara fel på en framodlad fisk.
        Nej, jag har fyra Zebrafiskar och två otosar också. Jag har ca 24 grader i vattnet och det verkar alla må bra av.

        En slöjstjärt blir väl äldre än ca 2 år?

        Gaser?
        På Koivet står det att man kan punktera simblåsan på fisken... ?! Hjälp.

        Att fisken är framodlad har lixom inget att göra med problemet just i detta fallet. Han har mått utmärkt ända tills i dag.

        Magen är asstor på honom, så det är nåt skumt. Barnet som var här i går är bara fyra år och hon lovade att hon bara gett dem liiiite mat när jag ringde och frågade. *suck* Så det verkar vara hon som är skurken i dramat.

        SNÄLLA HJÄLP MIG NÅGON!!!
        Senast redigerad av suze; 27 February 2005, 14:05.
        Mitt mycket ödmjuka akvarium...
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863

        Kommentar

        • Gud bevare Tsaren
          • April 2004
          • 276

          #5
          Ja, en slöjstjärt kan bli betydligt äldre än två år men sällan runt 20-25 vilket annars brukar anges som maxålder för den vanliga Carrassius Auratus.

          (Kramfors berättade dock nyligen i en tråd om en guldis som lyckades uppnå den häpnadsväckande åldern av 43 år, tror jag det var. Fantastiskt )

          Rådet om kallt vatten tycker jag låter horribelt. Få saker skadar en fisk så mycket som en blixtsnabb temperaturväxling, jag vet inte hur kallt vatten du använde men ett glas iskallt kranvatten kan resultera i en snabb och dödlig chock. Du skulle kunna sänka temperaturen en grad eller två, slöjstjärten trivs bäst vid 21-23 grader. (Dock inte lägre än så, ty till skillnad från en konventionell guldfisk klarar slöjstjärten inte låga temperaturer).

          Det troligaste är att felet ligger i simblåsan, och om så är fallet finns ingenting att göra. Till en följd av avlingen är slöjstjärten mycket känslig och genetiska fel går tyvärr inte att bota. Mitt enda råd är som sagt att sänka temperaturen en smula, mata med enbart ärtor (skalade och tinade) under ett par dagar vilket har en lätt laxerande och välgörande funktion för din slöjstjärts matsmältningssystem.

          Ta gärna kontakt med den eminente guldfiskkännaren Kramfors under kategorin 05 Guldfisk, en bit ner i forumlistan. Han kan mest av oss alla om just guldfisk och koi.

          Lycka till och låt oss veta hur det går !

          Högaktningsfullt
          Gud bevare Tsaren

          Kommentar

          • gladhertha
            • February 2005
            • 1755

            #6
            När jag var okunnig hade hade jag en väldigt tjock och stor slöjstjärt i ett 60L!! Den levde i ca 3,5 år och dog antagligen av förstoppning eller nåt.
            Mvh Hanna
            Min Zoon

            Kommentar

            • Gud bevare Tsaren
              • April 2004
              • 276

              #7
              Ja, just förstoppning blir ofta ett problem, speciellt eftersom många väljer att utfordra sina guldfiskar med enbart torrfoder. Ett knippe tinade, skalade och eventuellt hackade ärtor några gånger i veckan löser det problemet och innebär också en välkommen variation i dieten för guldisen.

              Bästa suze, när du säger att magen svullnat upp så undrar jag: står fjällen utåt ? Har du kollat på bilder som föreställer guldfiskar drabbade av dropsy (bakteriell inre infektion) ? Sök på ordet dropsy på google.com och jämför om det passar in på din guldfisk. Skulle det vara så går det kanske fortfarande att rädda din fisk med snabb och rätt medicinsk behandling.

              Högaktningsfullt
              Gud bevare Tsaren

              Kommentar

              • suze
                • November 2003
                • 54

                #8
                Hej Tsaren.
                Tack för svar.
                Det låter för mig lite osannolikt med infektioner och dropsy och sådant, eftersom fisken har gått från kärnfrisk och jättepigg till upp och ner vid ytan på mindre än ett dygn.

                Tror ni verkligen inte att det kan vara så att den har satt i sig en jäkla massa mat som barnet hävde i karet i går?
                Den mat jag har är flypellets som JAG blötlägger och pressar ur luften ur innan jag ger dem det. En teori är att barnet har vänt på burken i karet (jag tycker det ser ut som om det fattas ganska mycket, men jag vet inte.), fiskarna har TRYCKT i sig flytpelletsen och fått i sig luft på köpet...

                Mata med ärtor... Ja det kanske kan funka om fiskarna är lite rörligare än min firre just nu. Nu tror jag inte han kan äta över huvud taget. Ska jag tvångsmata honom?
                Mitt mycket ödmjuka akvarium...
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Jag vet inte vad du har för temp i akvariet men försök att höja tempen långsamt max 2 grader tim till 26 -27 grader. det brukar hjälpa på Guldfiskar som gått ute i för kallt vatten och fått förstoppning.
                  Ge den ingen mat, äter den mår den inte bra.
                  Om du har andra fiskar i akvariet passa så de inte angriper den sjuka fisken.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • suze
                    • November 2003
                    • 54

                    #10
                    Ok...
                    Tack för alla svar, men jag vet inte om jag förstår er rätt eller om ni missförstår mig:

                    1. Fisken har antagligen i går kväll ätit VÄLDIGT mycket flytpellets som ett barn hävde i karet i ett obevakat ögonblick.

                    2. Fisken har INTE varit sjuk eller visat några symptom innan i dag.

                    3. Jag har inte gjort NÅGONTING med fisken än i dag för jag försöker få reda på vad ni rekommenderar.

                    4. Fisken har INTE varit utsatt för några kallvattenchocker eller något annat.

                    5. Fisken kan INTE äta själv i dag, pga att han flyter upp och ned med gigantisk mage.

                    6. Akvaritet fungerar friktionsfitt och har gjort så i ca två år. Inga nya fiskar har satts i akvariet på ca 10 månader.

                    7. Inget ovanligt alls har hänt i karet förutom att barnet på egen hand matade fiskarna i går.

                    8. Fisken har inga utstående fjäll eller andra sjukdomssymptom. Förutom att han är väldigt matt.

                    Jag ber om ursäkt om jag varit otydlig...
                    Senast redigerad av suze; 27 February 2005, 15:29.
                    Mitt mycket ödmjuka akvarium...
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863

                    Kommentar

                    • Gud bevare Tsaren
                      • April 2004
                      • 276

                      #11
                      Ptja, mitt råd var ju faktiskt rakt det motsatta mot det guldfiskmogulen Kramfors föreslog !

                      Jag kan förstå att det verkar förvirrande, bästa suze

                      Jag föreslår att du gör såsom Kramfors föreslagit, höjer temperaturen och avvaktar med matningen. Å andra sidan är det lika rätt att också göra det motsatta, sänka temperaturen och försöka få igång matsmältningen medelst ärtornas laxerande effekt.

                      Jag hoppas din slöjstjärtar snart mår bättre igen ! Låt oss få veta hur det går.

                      Högaktningsfullt
                      Gud bevare Tsaren

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Ursprungligen postat av suze
                        Ok...
                        Tack för alla svar, men jag vet inte om jag förstår er rätt eller om ni missförstår mig:

                        1. Fisken har antagligen i går kväll ätit VÄLDIGT mycket flytpellets som ett barn hävde i karet i ett obevakat ögonblick.
                        Du säger själv att du blötlägger dem i vanliga fall. Detta känner jag igen hos mina egna slöjisar. Dock var det inte ett barn som hade matat hos mig. Eller nja... en 43:åring... Mina slöjisar fick så mycket luft i magen så de flöt och simmade riktigt illa nåt/några dygn efter det. Ärtor som GBT skriver kan vara OK när balansen rättat till sig. Himla bra foder tycker jag så länge man mosar/hackar dem för annars kan de sätta dessa i halsen och bli lite blubbiga och få simproblem av dem istället för pelletsen... Den erfarenheten har jag också gjort...

                        2. Fisken har INTE varit sjuk eller visat några symptom innan i dag.
                        Därför skulle jag tippa på att det är all flytmaten som fått den att flyta och simma dåligt, gaser och luft i maggen.

                        3. Jag har inte gjort NÅGONTING med fisken än i dag för jag försöker få reda på vad ni rekommenderar.
                        Jag skulle låtit bli att mata dem det närmaste dygnet och haft den under nogrann bevakning.

                        4. Fisken har INTE varit utsatt för några kallvattenchocker eller något annat.

                        5. Fisken kan INTE äta själv i dag, pga att han flyter upp och ned med gigantisk mage.

                        6. Akvaritet fungerar friktionsfitt och har gjort så i ca två år. Inga nya fiskar har satts i akvariet på ca 10 månader.
                        Hur ofta byter du vatten och hur stort akvarium har du? Kanske kan all den överflödiga maten blir en höjning av nitrat och andra slaggprodukter i akvariet. Sådant påverkar också fiskarna negativt, fast det visste du säkert redan. Vill inte alls framstå som Rosa Redig med små pekpinnar...

                        7. Inget ovanligt alls har hänt i karet förutom att barnet på egen hand matade fiskarna i går.

                        8. Fisken har inga utstående fjäll eller andra sjukdomssymptom. Förutom att han är väldigt matt.
                        Tror Pelle han är matt om han lägger massa energi på att ta sig från A till B och landar på C. Kanske inte ha ljuset tänt utan släcka så han lägger sig å vilar lite?? De andra fiskarna lär ju också somna så han får lite lugn och ro från dem...?

                        Jag ber om ursäkt om jag varit otydlig...
                        En långsam temperaturhöjning höjer väl förbränningen och får honom att bränna bort maten som Kramfors säger.

                        Många tror felaktigt att slöjisar skall ha kallt vatten bara för att de är kallvattensfiskar. Mina slöjisar går utan doppvärmare och det är det enda jag kan göra. När lysrör och pump är på kan jag inte rå för att det för det mesta är 24 grader i karet, så varmt har vi det hemma. Mina slöjisar verkar må alldeles prima av det. Nyfikna och bökar precis som slöjisar ska göra.

                        Jättelycka till suze, hoppas det går bra och som GBT säger, låt oss veta hur det går...
                        Mvh /Maria
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • suze
                          • November 2003
                          • 54

                          #13
                          Han kommer inte överleva...
                          Min lilla älskling kommer att dö.
                          I dag är han helt röd på magen och han andas jättesvagt.
                          Han har inte bajsat alls och magen är fortfarande lika stor på honom trots att jag höjt temperaturen till 27 grader.
                          Nu borde jag avliva honom, men jag vet fan inte hur.
                          Jag KAN inte klippa huvudet av honom, han är alldeles för stor!
                          Kokande vatten är nog det enda alternativet jag kan tänka mig, han dör nog omgående så svag som han är nu.
                          Ska gå ut på staden och försöka hitta nejlikolja. Det verkar vara det allra bästa enligt vad jag förstått, men om jag inte kan få tag på det med en gång så blir det kastrullen.

                          Usch... Jag är sååå ledsen.
                          Min lille vackre fiskpojke.
                          En stor personlighet. Han kände igen mig...
                          Usch. Nu gråter jag...

                          Tack för alla svar.
                          Mitt mycket ödmjuka akvarium...
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Om du inte vill se på, så stoppa fisken i en påse och skär av huvet där, då slipper du se fisken efteråt, eller slå påsen i något hårt.
                            Begrav den här http://hem.fyristorg.com/djurens_himmel/index.htm
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Gud bevare Tsaren
                              • April 2004
                              • 276

                              #15
                              Ja, eller frys in honom som många säger. Det är en bra lösning.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...