Hej jag har problem med en sjuk scalare (jag tror den är sjuk iaf). Det är inget synligt fel på den förutom att den är slö och simmar högt med "nosen" och vobblar litegrann. För ett par dagar sen hittade jag den bakom pumpen där den gömde sig undan vattenflödet. Finns det någon som har en aning om vad det kan bero på samt vet vad man kan göra?
hjälp
Kollaps
X
-
Ionizer
det hände exakt samma med mina scalarer! fattar inte varför de ska gömma sig?
min ena scalar hittade jag halvt insugen i pumpen med huvet utåt. hur den har komit så har jag ingen aning om, det är som att den simmat in och sen försökt ta sig ut igen?! så den verkar också ha blivit slö och bara låtit sig dö. för jag köpte sedan en ny satt den andre scalaren skulle få en kompis. men båda dom dog inom några dagar...
dom uppförde sig som du sa. blev slöa, och gömde sig bakom pumpen!
vet inte om de kanske beror på stress? vad har du för andra fiskar? har läst att scalarer inte går ihop med andra fiskar som är lite vildare av sig.
jag hade 2 blackmolly och 2 guppi så jag skyller på dem, att mina scalarer blev ihjälstressade typ. vet inte annat vad det kan vara =(63L med salamandrar
Mina älskade persers Viola och Velvet
Kommentar
-
måste dessvärre meddela att jag idag avlivade scalaren. när jag skulle rengöra filtret idag så hoppade fisken rätt upp ur vattnet (den kunde inte simma åt något annat håll än upp) när jag sedan la i den igen så verkade det som att ryggen på den blev krökt vid landningen för den kunde bara simma i cirklar sen. så jag avlivade den på det mest humana sätt jag kunde.
jag frågade en av mina akvariekunniga vänner om vad som gick snett. han sa följande: vattentemp är väldigt viktig, ska ligga på ungefär 25grader. sen så trodde han att det hade med åldern att göra. scalarer ska enligt honom vara rätt stresståliga.
i mitt akvarium finns följande:
Pterygoplichthys gibbiceps (Leopardharneskmal,
Segelfenspleco, L165)
Platy (wagtail)
Zebratetra
Scalare
Otocinclus affinis(mal) (finns inte vad jag vet något svenskt namn)
Jag har numera ett 63liters akvarium som startades idag. inga fiskar har flyttats över men det kommer om några dagar (dom bor kvar i sitt gamla 50liters akvarium för tillfället )Kommentar
-
ionizer
Har/hadde du scalarerna i ett 50 liter akvarium? Jag har 63 lite och när jag berättade jag haft mina scalarer i det så reagerade många. Det är tydligen förlitet för sådana fiskar..
Men dom i zooaffären har inget nämnt. Kanske är så endå..63L med salamandrar
Mina älskade persers Viola och Velvet
Kommentar
-
mm.. för litet är det.. iaf för en vuxen.. men en yttepytteliten är en annan sak.. men en vuxen ska man vara ganska dum för att försöka stänga in i ett så litet akvarium.. dock blir de ju väldigt stora och man kommer bli tvungen att skaffa större akvarium när de växer..Kommentar
-
Ursprungligen postat av Trianamm.. för litet är det.. iaf för en vuxen.. men en yttepytteliten är en annan sak.. men en vuxen ska man vara ganska dum för att försöka stänga in i ett så litet akvarium.. dock blir de ju väldigt stora och man kommer bli tvungen att skaffa större akvarium när de växer..
ja du 50 liter är för litet kanske, men du e jag inte dum....skaffade som sagt ett 63 liters nyss. dessutom så är det inte många scalarer det var 2 st. enligt min vän som är duktig akvarist med egen förening och egen odling så mår scalarer inte så dåligt i 50 liter heller men större är att rekommendera precis som med alla fiskar, och om man nu ska gå in på storlek så kanske man inte skulle ha akvarier alls. största felet med alla scalarer som säljs i handeln är enligt min vän att de är så pass framavlade så att det nästan e sjukt därav problemen.
Kommentar
-
En vuxen scalar skulle väl aldrig trivas i ett 50 liters som din vän säger, inte eller i ett 63 liters! aldrig. 275 Liter är rekomenderat minimimått! har du sett en fullvuxen, stor skalar? jag har sett exemplar som var en bra bit större än diskusar... en bra bit större än de flesta böcker skriver..
och tja om det där med storleken.. mitt akvarium är lämplig storlek... 400 liter på tre fiskar som e 6-8 cm... fast.. de kommer ju växa och det har jag tänkt på redan nu.Kommentar
-
je det förstår jag oxå. sorten jag har blir dock max 10-12cm höga. så då klarar sig dom bra. jag skulle gärna ha ett 1000liters akvarium men jag har inte plats för mer just nu. så jag tycker att mitt nya 63liters bör räcka ett tag iaf. kommer ju skaffa nytt när jag flyttar, jag tycker det är lite litet men fiskarna mår bra och trivs annars så då är det ju inga problem. förlåt om jag lät brysk förut men jag tycker inte om att få massa skumma kommentarer från folk som inte vet något om vilka möjligheter jag har osv
...
Senast redigerad av ionizer; 18 February 2005, 13:05.Kommentar
-
mm.. men man utgår bara från vad du skriver.. mer vet man inte.. de flesta skalarer blir ca 16 cm höga och de kräver 275 liter minimum... det är svårt att se om en fisk mår dåligt... den säger inte om den har ont osv.. mm.. mina kanske skulle attackera mig om de var missnöjda... ( mon pojkvän blir nevös av dem.. han talar om konspirationer och hur de kommer anfalla mig i sömnen... jösses.)Kommentar
-
hihi låter farligt....jo jag vet att dom ska ha större egentligen. dom verkar må bra enligt mig eftersom dom simmar runt och ser pigga ut (förutom den senaste händelsen) dessutom har dom lekt oxåmen så fort jag flyttat till något större så e det minst 300liter som gäller för mig...tack iaf för alla svar
Kommentar
-
mm.. *ler svagt* bra bra... *hmm.. borde kanske skaffa ännu en täckglaskiva.. de gör honom alltså nervös... han fattar inte att att de typ trycker sig mot rutan/ ställer sig på stjärtfenen och slår bröstfenorna mot glaset precis när man kommer betyder " jag är så hungrig.. jag håller på att dö! snälla.. ge mig mat mat mat!!" och dessvärre är jag så svag för det...Kommentar
-
Ursprungligen postat av Trianamm.. *ler svagt* bra bra... *hmm.. borde kanske skaffa ännu en täckglaskiva.. de gör honom alltså nervös... han fattar inte att att de typ trycker sig mot rutan/ ställer sig på stjärtfenen och slår bröstfenorna mot glaset precis när man kommer betyder " jag är så hungrig.. jag håller på att dö! snälla.. ge mig mat mat mat!!" och dessvärre är jag så svag för det.......snart kommer mina fiskar få flytta in i sitt nya hem iaf. och så fort jag bor någonstans där plats finns så kommer det bli ett stort akvarium, och när det är införskaffat så kommer jag säkert ha många krångliga frågor
Kommentar
Kommentar