Sjukstuga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ehrstrand
    • January 2005
    • 27

    Sjukstuga?

    När man har akvarium, bör man ha ett extra litet miniakvarium ståendes för att kunna ta fram och använda som liten sjukstuga om nån fisk blir sjuk ?

    Skulle ett 25 liters räcka?

    Skulle man kunna göra som så att man för över vatten från stora akvariet till det lilla för att kunna flytta över den sjuka fisken direkt, eller måste gradvis inkoppning göras ändå, trots att det är samma vatten?

    Eller hur gör ni proffs egentligen? Och hur länge väntar ni vid misstanke om att något är fel, med att flytta fisk och föra över den till "karantän" och medicinera, när väljer ni att avliva?

    Ses fisken som frisk så länge den söker mat och äter den, även om den är hängig och undandragen?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Ett något större akvarium är bättre men det beror på hur stora fiskar man har, det finns tillfällen då det är fler fiskar som behöver medicineras.

    Ett akvarie kan också användas som karantän.

    Jag tycker att man ska ta nytt vatten med samma temp och pH.

    Det är när en fisk är "hängig" och vid stress som de har lättast att drabbas av sjukdom, så fiskar som inte uppför sin normalt är det bättre att ha i karantän även om de inte medicineras för att inte smitta andra fiskar.

    Ett sjukakvarie/karantän ska inte ha någon inredning.
    Inte heller finns behov av tänd belysning.
    Ett sjukakvarie bör stå enskilt för att inte stressa fiskarna.

    Jag tycker man ska avliva fiskar som är sjuka om det inte går att ställa säker diagnos om det inte är fiskar som betingar ett ekonomiskt värde eller är svåra att ersätta.

    Hur "proffs" gör vet jag inte.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Ehrstrand
      • January 2005
      • 27

      #3
      Tack för Svar

      De största fiskar jag har är Blå Dvärgguramis.

      Om man misstänker att något är fel så är det alltså bättre att avliva istället för att vänta ...... för att vara på säkra sidan?

      De andra fiskarna drar sig undan från "lill-tjejen" och hon drar sig också undan, är gärna i grotta och under växter gärna lite lätt lutad med stjärtfenan mot botten, verkar som hon har stannat i vikten och 2-3 fjäll på huvudet såg annorlunda ut ett tag men har blivit bra - men hon äter fiskmaten och småplockar alger.

      Hon är gängets hackkyckling, tyvärr - om jag tar bort henne och skaffar 2 nya honor istället så lär väl någon annan i guramisgänget bli hackkyckling istället... eller?


      --------------------------------
      Fisk är svårt men ack så intressant.

      Kommentar

      Arbetssätt...