Sjuk mal? Sammetssjuka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    #16
    Den vanliga P. gibbiceps brukar säljas under namnet Röd pleco, segelfenspleco, drakmal m.m. Om det är den du menar så förväntar jag mig att den blir uppåt 40 cm. Om det är P. joselimaianus du menar så förväntar jag mig en slutlängd på runt 20 cm. Jag har båda arterna.
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

    Kommentar

    • HazelCR

      #17
      Jag menade jossan. Jag har också läst att den ínte ska bli lika stor som många plecos, men jag tänkte att dina kanske slutat att växa.
      Du svarade mig om namnen för ett tag sedan i en annan tåt, men då hade jag ingen bild att visa. Om du fått se mina två, så skulle du inte namnge dem som segelfensplecon utan P. joselimaianus

      Kommentar

      • Hasse H
        • August 2004
        • 2111

        #18
        Ok, grattis till en snygg mal! Sålde de den under namnet Röd pleco så visste de förmodligen inte vad de hade i karet. Du fick den väldigt billigt tycker jag .

        Har noterat på min josse att den inte alls växer lika snabbt som tidigare, så kan hända att den stannar av snart. Mer än 20 cm ska den iaf inte bli. En av mina favoriter, alltid pigg och nyfiken, tvekar inte att ta kampen mot sin större kusin om en bit räkmix om nödvändigt, ligger inte och trycker under nån rot hela dagen utan är alltid framme.
        mvh Hasse
        Det man inte vet, har man ingen aning om.

        Kommentar

        • emilym
          • January 2005
          • 138

          #19
          Ursprungligen postat av HazelCR
          60 kronor, var vad jag fick betala för storleken 5-6 cm. Inköpet gjordes bara för någon månad sedan. Mina salufördes under namnet "röd pleco", men det namnet är lite missvisande, eller vad tycker du?
          Hasse H, hur stor förväntar du dig att den kommer att bli i akvarium?
          Oj, det var lite skillnad i pris! Nu bor jag ju i Göteborg där allting ofta är dyrare... Jag köpte min på Trop som alltid har bra priser och kvalité, men eftersom jag inte kände till arten ville jag kolla priset. Vår mal var ju ganska så stor och hade bott i affären i c a 6 månader, det kanske spelar in i prissättningen.

          Men som Hasse sa så kanske ditt kanonpris berodde på att de trodde att de sålde en annan art?

          Men visst är de stiliga, även om jag inte kan förstå namnet "röd pleco", den är ju snarare brunorange.

          Jag hoppas på att jag kan få min handtam... jag har ju c a 20 - 25 år på mig, enligt säljaren . Skämt åsido, hur börjar man vänja dem? Matning?
          /Emily

          Kommentar

          • Hasse H
            • August 2004
            • 2111

            #20
            Har bott i Jönköping sedan -88 och jag tycker att Göteborg generellt har skapligt låga priser på akvariefisk.. ... dock inte därför jag flyttar hit, även om man kunde tro det.

            Fast jag köpte min P. joselimainaus i Linköping på Fyra Tassar och jag tror den kostade nånstans runt 100-lappen, den var då som sagt ca 5-6 cm, men det var ett par år sedan eller kanske mer.

            Vet inte hur man "tränar" en mal att bli handtam, men med åren blir de mer självsäkra och oskygga. Min 25 cm långa gibbiceps är helt orädd och går upp till ytan och simmar ryggsim det vankas mat. Den hinner inte vänta på att maten ska sjunka inte, nädå, den måste ju visa att den är störst i karet och alltså måste äta först. . Den brukar också simma upp ovanpå en rot som ligger horisontellt precis i vattenbrynet, där lägger den sig mot vattnets strömriktning med halva kroppen ovanför vattnet och gnager mumsiga alger på roten och vispar med stjärtfenan så det plaskar för att hålla sig kvar. En kul firre det.
            mvh Hasse
            Det man inte vet, har man ingen aning om.

            Kommentar

            • emilym
              • January 2005
              • 138

              #21
              Hoppas min blir lika personlig med tiden!

              Igår var jag lite orolig för den; mina små golden (3 - 4 cm) ville inte låta den vara ifred. De var t.o.m. framme och nafsade i "hornen" varvat med bett i stjärtfenan! Åh, vad arg jag var på dem, de är så jä**a fräcka... fast ganska roliga också . Men jag vill ju inte att de ska göra livet surt för malen.

              Välkommen till Göteborg, förresten! Vackrare och trevligare stad är svårt att finna!
              /Emily

              Kommentar

              • emilym
                • January 2005
                • 138

                #22
                De senaste dagarna har malen behagat att börja visa sig igen... Jag tycker inte att den dammliknande beläggningen har blivit bättre snarare täcker den mer av kroppen, om det nu inte är "kamoflaugefläckar" vad kan det då vara?

                För övrigt verkar han/hon pigg, men jag vet inte så mycket om malbeteende.
                /Emily

                Kommentar

                Arbetssätt...