Avliva fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Insomniac
    • December 2004
    • 310

    #16
    Katt..?

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #17
      Ursprungligen postat av Kramfors
      En överdos av ett tricainmetansulfonat (MS 222, ett bensocain-derivat), bensocain, nejlikolja, 2-fenoxietanol, klorbutanol och koldioxid. är bedövningsmedel får fisken att somna för evigt.
      Nja, vem har det hemma när det behövs.
      Just det - det var MS 222 jag hade på den tiden.
      Syftet var att fota fiskar med fulla färgsättning - tyvärr dog en del.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #18
        Till Hasse H - jag är fortfarande intresserad av vad som är tillåtet vad gäller vetenskaplig insamling av fisk - vilket även kan vara av intresse om man skall donera fisk till någon institution.
        Hobbyakvarist eller inte finns det kopplingar mellan åtminstone vissa grenar av akvaristiken och ichtyologerna. Jag har dock valt att betala för killi-data online men jag tror det föreligger andra alternativ.
        Dessutom har jag den uppfattningen att den avlivningsmetodik som anses duga för vetenskaplig insamling även borde duga för avlivning inom hemmets väggar.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Hasse H
          • August 2004
          • 2111

          #19
          Mitt länktips ovan riktar sig till den hobbyakvarist som vill avliva fiskar i ett icke-vetenskapligt syfte och samtidigt följa de riktlinjer som finns inom djurskydd på EU-nivå. Bara för att vara tydlig.
          mvh Hasse
          Det man inte vet, har man ingen aning om.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            Bara för att var tydlig också -
            Jag vill gärna veta vad som är OK vetenskapligt sätt -
            Jag vet att de som vet detta ibland besöker forumet ifråga...
            Och det borde vara intressant för hobby-akvarister också.
            EU-riktlinjer eller ej så bör man följa den kunskap som finns.
            BTW - Det finns för övrigt alldeles för många som vill skriva riktlinjer giltiga för andra inom massor av områden i såväl EU som annorstädes. Det började med Guds tio bud, senare kom alla lagar och därefter förordningar och på senare tid även riktlinjer. Det finns nog för många människor som har ett alltför stort intresse att försöka bestämma hur andra människor skall handla. Detta är en mer allmängiltig reflektion och inte menat som ett angrepp på Ola Svenssons artikel ifråga.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Ursprungligen postat av Zybeer
              Om fisken inte kan ges bort eller säljas är jag för den "naturliga metoden". Stor fisk äter liten fisk...
              För mig är inte dödshjälp nånting man gör för att bli av med en oönskad frisk fisk. Utan sista utvägen för någon som är obotligt sjuk och lider.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Ursprungligen postat av Jurgur
                Jag har läst igenom så otroligt många inlägg nu, i alla möjliga olika ämnen. Väldigt många gånger har jag läst rekommendationer om att besvärliga, eller sjuka, fiskar bör avlivas. Hur gör man det? Alltså, på ett humant sätt?
                Hej Jurgur!

                Här är en länk till ett annat forum där frågan diskuteras och där clove oil (nejlikolja) nämns: http://www.aquariacentral.com/forums...ad.php?t=37740
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Jurgur
                  • August 2003
                  • 7

                  #23
                  Aldrig hade jag väl kunnat ana att min fråga skulle resultera i en sån här lång diskussion, men nu kan jag nog säga att jag har fått svar på min fråga. Jag har ännu aldrig behövt avliva någon fisk, men det kan vara bra att veta om det nu skulle komma till det. Tack för svaren!
                  /Jörgen [a.k.a. Jurgur]

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #24
                    För den som tycker det är "kladdigt" att avliva en fisk så läste jag att enligt det amerikanska veterinärförbundet bör man använda upp till 10 ggr normaldos bedövningsmedel och lämna fisken i badet minst en timme efter att gälrörelserna upphört.
                    Om man saknar bedövningsmedel godkänner de amerikanska veterinärerna även natrium bikarbonat som medel för avlivning. 30 - 60 gram natrium bikarbonat per liter vatten (väl utrört) orsakar en ökning av koldioxidhalten, som leder till narkos och andningsstillestånd.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #25
                      Ursprungligen postat av Jurgur
                      Aldrig hade jag väl kunnat ana att min fråga skulle resultera i en sån här lång diskussion, men nu kan jag nog säga att jag har fått svar på min fråga. Jag har ännu aldrig behövt avliva någon fisk, men det kan vara bra att veta om det nu skulle komma till det. Tack för svaren!
                      Den här sortens diskussioner blir alltid ganska livliga eftrsom de har att göra med så basala företeelser som liv och död.
                      De senaste dagarna har jag tyvärr tvingats förkorta lidandet för några åldrande Nothos (dvs drygt halvåret gamla) och gjort det genom att kasta dem hårt i diskhon och det har oftast lyckats vid första försöket. Men jag kommer att köpa in nejlikolja så snart jag kan...
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      Arbetssätt...