Sjuk diskus = vitt bajs

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

Sjuk diskus = vitt bajs

Hej !

En av mina diskusar har varit lite skygg och feg senaste dagarna.
    Hon är även tjock som tusan och andas nästan flämtande hela tiden.
    Har inte sett tidigare om hon bajsat som vanligt då hon gått i 540 karet hemma med många andra stora och små diskus.
    Jag misstänke att hon har nån sorts förstoppning.
    Har dock inte sett henne käka på nån vecka heller.
    Nu har jag precis flyttat över henne i kuben här hemma och nu går hon i 31 gradigt vatten, ph 6.4 och alla andra värden ok.
    Har precis sett vit avföring på bottnen och då blev jag så klart förskräckt och undrar vad hon fått i magen ?
    Bifogar en bild på bajset.
    Om nån diskusexpert har nån aning om vad hon har så är jag tacksam för hjälp om hur jag ska få henne frisk.
    Bifogade filer

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri
  • drd
    • March 2004
    • 5586

Otroligt att 88 pers nu har läst detta och inte en jäkel kunnat komma med nåt bra tips om mitt problem med fisken.

Tack

Kommentar

• mats m
      • September 2002
      • 515

Hej.
      Har svarat dig på ciklidsidan.
      MVH Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• drd
        • March 2004
        • 5586

aah...thanx

såg det nu //Matte

Kommentar

• FridaT
          • January 2005
          • 68

Det kan ju vara så att inte alla är experter på diskusar. Man vet ju inte om man har ett bra svar förrän man läst frågan, eller hur....
          Färsk i fiskstimmet.

Kommentar

• drd
            • March 2004
            • 5586

Tyvärr så trots medicinering och vattentemphöjning så gick det inte att rädda livet på min fine hona.
            Bifogade filer

Kommentar

• Lucas_no1

Tjena!

Surt med fisken.
              Jag har själv sjukdom just nu på sex stycken.
              Med all säkerhet hjälparasit.
              Jag har lusläst om sjukdom nu och rådfrågat en hel del kunniga personer.
              Din fisk måste ju fått parasiter vad jag kan bedömma.

Råd jag fått vid parasiter är temp över 34grader och 1dl salt per hundra liter.
              Tempen och saltet kan dom gå i ett bra tag det ska inte vara någon fara.

Jag kör själv just nu med sterazin grovsalt och temp på 34,5 och det börjar ge med sig.

Tur man har lekparet i ett annat kar. puuuuuust...

Kommentar

• hanzukun
                • February 2006
                • 5

Kan jag vara drabbat av samma?
                Jag hade min minikräfta i samma akvarium som guldfiskarna mina men satt en barriär emellan för att kräftan inte skulle jaga fiskarna. Men den lyckades rymma ett flertal gånger (nu är den dock placerad i ett eget akvarium). De senaste dagarna har guldfisken simmat lite märkligt med huvudet stående mot botten, samt att i morse såg jag en enorm mängd vitt bajs i skruvar som såg ut som tarmar (total längd nästan 1 dm, samma längd som firren). Jag är helt nybörjare på akvarium men jag tror på två orsaker:
                1. Stress (precis som människor kan nog fiskar få förstoppning av stress)
                2. Någon sjukdom smittad av kräftan.
                Kanske min också drabbats av hjälparasit då...

Kommentar

• Annaica
                  • February 2006
                  • 1177

är vitt bajs ett vanligt tecken ifall fisken är sjuk? Har precis startat mitt kar med fiskar (hade igång det utan fiskar ett tag först) och mina fiskar har börjat bajsa vitt sedan jag köpte dom, men dom visar inget annat tecken på sjukdom. Kan det kanske bara bero på vad jag ger dom för mat?
                  Räkbiten

Kommentar

• NE
                    • January 2004
                    • 1549

Det är vanligt att vitt bajs från diskus är flagellater (brukar vara lätt, och ibland till och med flyta upp till ytan), det finns normalt i deras tarmsystem men kan vid stress och liknande som påverkar fisken växa i antal och bli för mycket.
                    Flagellater ger oftast inte en akut sjukdomsbild utan man brukar att ha väl med tid för att behandla detta eftersom det nog i allmänhet är svält som tar död på fisken.

Det finns även en del annat som ger liknande symptom, här finns en hel del info.

/Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• Skogsfrua
                      • November 2005
                      • 309

Men drd!!

Det där är ju min typ av frågor...*ler* Du har ju blivit lite av min mentor vad gäller mina discusar . Kurar du inte dina med Superkiller??? De flesta av mina piggade på sig av kuren, en inte och den nackade ju gubben min förra veckan.. Tyvärr är det nu en ny som magrar av och jag läser därför ingående vad du får för svar. Nu bajjar de ju inte vitt längre men jag såg ett bra tag avföring som istället flöt längs ytkanten. Trist men sant// Lycka till

Kommentar

• drd
                        • March 2004
                        • 5586

Jo men du Annie lägg märke till att tråden är 1 år gammal eller nåt sånt
                        Jag har fått svar på mina gamla frågor och blitt bra mycket klokare sedan dess

Kommentar

• Skogsfrua
                          • November 2005
                          • 309

Ja du, så observant var jag inte... att den tråden kom upp igen???

Kommentar

• HESA1
                            • March 2008
                            • 1

Ursprungligen postat av Lucas_no1
                            Tjena!

Surt med fisken.
                            Jag har själv sjukdom just nu på sex stycken.
                            Med all säkerhet hjälparasit.
                            Jag har lusläst om sjukdom nu och rådfrågat en hel del kunniga personer.
                            Din fisk måste ju fått parasiter vad jag kan bedömma.

Råd jag fått vid parasiter är temp över 34grader och 1dl salt per hundra liter.
                            Tempen och saltet kan dom gå i ett bra tag det ska inte vara någon fara.

Jag kör själv just nu med sterazin grovsalt och temp på 34,5 och det börjar ge med sig.

Tur man har lekparet i ett annat kar. puuuuuust...
                            Vilka dåliga råd du har fått,om du har hjälparasiter du får aldrig höja temperaturen.När du höjer temperaturen förökas parasiter många gånger snabbare,eftersom de gillar hög temperatur.Det är tvärtom,du måste skänka temperaturen till 26-27 grader.

Kommentar

• ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

Ursprungligen postat av HESA1
                              Vilka dåliga råd du har fått,om du har hjälparasiter du får aldrig höja temperaturen.När du höjer temperaturen förökas parasiter många gånger snabbare,eftersom de gillar hög temperatur.Det är tvärtom,du måste skänka temperaturen till 26-27 grader.
                              Hoppas att han hunnit sänka tempen då tråden är 3 år gammal.
                              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...