Uppsväld och flämtande!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeffna
    • January 2005
    • 20

    Uppsväld och flämtande!!!

    HJÄLP!!!

    Jag har tre gaffelstjärt-regnbågsfiskar i ett sällskapsakvarium. Två av dem är hanar. En av dem är mer dominant och har alltid jagat och stressat den andre men så vitt jag ser inte bitits. Nu ser jag att den jagade har jätteuppsväld buk och flämtar panikartat. Jag har haft dem i över 4 månader.

    Är det någon som vet vad det kan bero på och vad jag kan göra? Tacksam för alla teorier ni kan ha.

    HJÄLP!!!
    "...vishet finns hos de blygsamma."
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Det låter som om den är sjuk. När fiskar ser ut så är det väldigt sällan det går att rädda dem.

    Stress kan vara en bidragande orsak till att en fisk blir sjuk, men det är "naturligt" i ett akvarium.

    Kommentar

    • Maya
      • November 2003
      • 1162

      #3
      Även jag tycker att det låter som om den är utom räddning.... den är sjuk....
      Det är mycket möjligt att den blivit stressad av den domenante hannen..... är ingen vidare hit att ha två hannar tillsammans.... regnbågar är stimfiskar.... och man bör ha minst tre hannar... då är det mindre risk för att en blir dominant då den måste hävda sig över två andra hannar..... detta gäller oxå för honor... då det kan bli rätt tufft för en hona att hävda sig mot två hannar.... tre honor gör att hannrna är upptagna med att hävda sig mot varandra och att de inte "hinner" jaga alla honor samtidigt... vilket gör att honorna kan vila mellan uppvaktningarna.

      Hmmm blev ett helt föredrag.... flåååt ;-)

      Ha de!!
      Mvh M.
      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
      Min hemsida om hoyor & pelargoner

      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

      Kommentar

      • Jeffna
        • January 2005
        • 20

        #4
        Tack för de råd jag har fått .

        Jag har flyttat den dominante hanen till en mindre burk. Imorgon köper jag fler honor och hanar så att jag får minst 3 av varje. Hoppas då att den "jagade" och den ensamma honan (var ursprungligen två men den ene dog) får vila lite.

        Dör hanen så dör den men jag skall se till att förutsättningarna för de återstående gaffelstjärtarna blir bättre.

        I'll keep you posted hur det går...
        "...vishet finns hos de blygsamma."

        Kommentar

        • Jeffna
          • January 2005
          • 20

          #5
          Ond och bråd död...

          Precis som ni sade så var den jagade hanen bortom räddning. Jag hittade honom vid pumpen i morse, buhu...

          Får se nu hur jag gör med återstående regnbågar.
          "...vishet finns hos de blygsamma."

          Kommentar

          Arbetssätt...