Smittad av ny fisk - råd inför behandling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    Smittad av ny fisk - råd inför behandling?

    En ny fisk hade svamp, vilket visade sig efter ett par dagar. Jag har lämnat tillbaka den till affären (där alla firrarna i samma akvarie hade svamp...) och fått medicin att behandla akvariet med (gratis). Medicinen heter "dessamor".

    Eftersom det inte är så smart att byta vatten mitt i behandlingen så har jag börjat med att göra det, idag. Firrarna ska inte heller få mat de första dagarna. Så de har just fått sitt kvällsmål inför fastan ;-) Imorgon bitti ska jag ta ur filtret och bara köra luftpumpen. Sen börjar en 8 dagar lång behandling.

    Något mer jag ska tänka på innan jag sätter igång eller under proceduren?
    Always look at the bright side of life
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Har dina fiskar svamp, det är inte vanligt att friska fiskar får svamp.
    Ett svampmedel dödar också de svampar som hjälper till att ha akvariet balans.
    Läs om svanp här http://www.exoticzoo.com/akvaristik/...sp#saprolegnia
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Mamma Mia
      • December 2004
      • 2504

      #3
      Det är därför jag ska ta ur filtret - för att de goda svamparna ska finnas kvar efteråt...
      Always look at the bright side of life

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Jag kan inte låta bli att fråga " -har din fiskar svamp".
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #5
          "för att de goda svamparna ska finnas kvar efteråt" om du försöker decinfekera vattnet på något sätt bör du decinfektera filteret med.. men det är nog inte att rekomendera, som kramfors säger, friska fiskar får sällan svamp om de inte stressas eller så.. och om du med de goda svamparna menar filterbakterier lär de inte må bra av att tas ur pumpen och läggas i någon hink eller så.. de kan mycket väl dö av syrebrist på det viset...

          Kommentar

          • Mamma Mia
            • December 2004
            • 2504

            #6
            Ingen av mina kvarvarande firrar har svamp - det var bara den nya som jag lämnade tillbaka. Så - jag medicinerade inte idag... tack för era råd. Upplys mig gärna mer! Är svamp inte smittsamt? Varför sa inte affären det då!!!!!! JAG BLIR TOSSIG!!!
            Always look at the bright side of life

            Kommentar

            • Triana
              • January 2005
              • 840

              #7
              Friska fiskar brukar kunna stå emot svampangrepp. Det är skadade fiskar eller fiskar med nedsatt slemhinna eller något sånt som brukar kunna drabbas av svamp...

              Kommentar

              • Mamma Mia
                • December 2004
                • 2504

                #8
                Tre firrar har nu vita små prickar på fenorna (det hade inte fisken jag lämnade tillbaka, där var det ljusa grejer som stack ut från kroppen). Är det vitapricksjukan eller fortfarande svampen (jag vet ju inte om det var svamp, det var affären som sa så) som spökar? Ska jag medicierna? Duger isåfall Dessamor "för svampinfektioner och andra bakteriella infektioner" som det står på paketet?
                Always look at the bright side of life

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Vita små prickar på fenorna kan vara vita prick, håll koll och "låna" hem medicin över helgen.
                  Fisken med svamp kan ha fått den av sår från Ichthyophthirius parasiten och den har fört parasiten till ditt akvarium.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Mamma Mia
                    • December 2004
                    • 2504

                    #10
                    Låna hem? Ursäkta jag förstår inte... kan parasiten orsaka både svamp och vita prick? Jag är helt förvirrad och vet inte alls vad jag ska göra nu...
                    Always look at the bright side of life

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Den fisk du lämnade tillbaka kan ha vita prick och i såren efter parasiten kan det bli svamp ofta Saprolegnia.
                      När den sjuka fiskens Ichtysporenr faller till bottnen, kapslar de in sig och börja dela sig i nya små parasiter.
                      Och du har fått "vita prick" på dina fiskar.
                      Därför kan det vara bra att ha vita prick medicin hemma, och butiken ersätter dig för de kostnader du får OM du fått vita prick på dina fiskar.
                      Tillsätt också 1,5 gram salt per liter vatten.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Mamma Mia
                        • December 2004
                        • 2504

                        #12
                        Jag har just pratat med dem och de bjuder på vitaprick-medicinen oxå... ska åka dit nu. " butiken ersätter dig för de kostnader du får OM du fått vita prick på dina fiskar." Menar du att de ska betala för firrarna ifall de dör? Har jag rätt till det? Två otocinclus har dött...
                        Always look at the bright side of life

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Butiken verkar villa ta det de ansvar de anser sig ha, så det tycker jag de ska göra, helst om de vet att den fisk du köpte hade vita prick och svanp.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Mamma Mia
                            • December 2004
                            • 2504

                            #14
                            Nu är jag tillbaka - affären ligger inte precis nästgårds så det tar dryga två timmar... de verkade tyvärr inte pigga på att ersätta mina två döda otocinclus, men sa inte heller direkt nej. Så jag börjar medicinera nu och ser vad som händer.

                            Tack alla för hjälpen! Over and out :-)
                            Always look at the bright side of life

                            Kommentar

                            Arbetssätt...